Enciclopedia Clopotel
Adauga Articol
Planete pitice
Ceres    Eris
Planete pitice

Pe data de 1 Ianuarie 1801, Giuseppe Piazzi a descoperit un obiect despre care a crezut mai intai ca este o cometa. Insa dupa ce i-a fost mai bine determinata orbita, s-a dovedit ca nu era o cometa, ci mai degraba o mica planeta. Piazzi a numit-o Ceres, dupa zeita siciliana a agriculturii. De mai multe ori a fost schimbata clasificarea lui Ceres. A fost initial numita planeta, dar dupa aceea a fost reclasificata ca asteroid ramanand asa peste 150 de ani, mai tarziu a fost schimbata intr-o planeta pitica impreuna cu Pluto in 2006.

Trei alte mici corpuri ceresti au fost descoperite in urmatorii cativa ani dupa ce a fost descoperit Ceres. Pe la sfarsitul secolului al 19-lea numarul lor a ajuns la cateva sute.

Dupa ce recunoastem o planeta pitica?

1. Orbiteaza in jurul Soarelui.
2. Este suficient de masiva pentru ca gravitatia sa ii confere o forma rotunjita.
3. Nu si-a facut curatenie in preajma orbitei, adica nu are o dominatie orbitala.
In sistemul nostru solar avem pana acum 5 planete pitice: Pluto, Eris, Haumea, Makemake si Ceres.

Redactia Clopotel.ro