Horoscopul zilei

Balanta
(22 Septembrie - 22 Octombrie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

- Numim hot pe cel care ia proprietatea altuia - explica profesorul.
- Bula, tu nu esti atent!
- Ba da, domnule profesor.
- Atunci spune-mi, ce as fi eu daca ti-as scoate din buzunar 10 000 de lei?
- Vrajitor, domnule profesor.

› vrei mai mult

Cultura generala

Castravetele contine 95% apa, varza 90%, piersicile 85% sau bananele 74%.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_099

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 99

     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Scoala primara mixta a comunei Lunca-Frumoasa, catunul PoenL [.../

Un copilas il zari si dete alarma. Cainele cu blana valvoi*, terfelita de pulberi si noroaie, cu lantul taras dupa
el, se infatisa fioros. Si speriati fugira gramada in pridvorul scolii.

- Domnule, strigau, domnule, un caine, un caine turbat!
Numaidecat se ivi din tarla" un om voinic si mustacios cu o nuia in mana.

- Ce e neoranduiala asta, copii? striga el.

- Un caine turbat! zbierara ei iar.

- Unde?

- Uite-I colo, domnule... si copiii aratau cu mainile intinse inspre ei

Jista e baciul lor", isi zise Samson. Se ridica si se smeri, varand putin coada intre picioare.

invatatorul se uita de departe la el: era had* in adevar, dar nu parea primejdios. Sta linistit, fara nici un
gand rau. Totusi, n-avea ce cauta la scoala. Facu cativa pasi, se pleca sa ia o piatra, o azvarli in el si-l
huidui. [...}

Copiii se luasera dupa domnul lor si, cautand pietre, se bulucira la zabrele sa-l loveasca. invatatorul ii
certa.

- Un caine fugar, poate s-a ratacit.. Lasati-I in pace. Intrati in clasa!
Copiii nu se-ndurau sa se dezlipeasca de la uluci.

- Uite, ma, ce cap mare are...

- Vezi, e cu lantul de gat.

- N-are ochii rosii, domnule, si nu-i curg bale, se facu firoscos* un tanc.

- Cutu, cutu, na... il striga cineva.
Cainele misca a multumire coada infoiata.

"Mieii astia, cand nu zbiara, vorbesc ca baciul meu", gandi el.

- Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa.

- Lasa, lasa, aici nu e casa, e scoala. Destul... intrati in clasa. Si domnul abia ii putu urni cu nuiaua in
mana, ca pe o turma, st-i vari in tarla. [...}

(Vasile Voiculescu, Ciobanita - fragment)
'firoscos - curajos (regionalism) * tarla - loc unde se odihnesc vitele sau oile; stana cu dependintele ei

 valvoi- ciufulit, zbarlit                    *had- foarte urat, slut

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele subliniate in enuntul "...n-avea ce cauta la scoala",

indicand diftongii si vocalele aflate in hiat.                                                                                  4 puncte

2.    Scrie cate un sinonim si un antonim al cuvantului subliniat: ..Se ridica si se smeri...".                4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "piatra'\                                        4 puncte

4.    Transcrie un pronume interogativ, precizand cazul acestuia, din enuntul:

"- Ce e neoranduiala asta, copii?"                                                                                                4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor subliniate:

"...si copiii aratau cu mainile intinse inspre el."                                                                          4 puncte

6.    Alcatuieste un enunt in care substantivul "pas/"sa aiba functia sintactica de

atribut substantival genitival.                                                                                                         4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:

" Tata spune ca e mai bine cand un caine ratacit trage la o casa ".                                              4 puncte

8.    Transcrie propozitia subordonata din secventa "Mieii astia, cand nu zbiara,

vorbesc ca baciul meu'\ precizand felul acesteia.                                                                       4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe si o subordonata atributiva, introdusa prin

pronumele relativ ce.                                                                                                                  4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza cauza faptului ca "Un copilas[...]dete alarma."                                                       2 puncte

11.  Transcrie, din al doilea alineat, o structura care sa contina o trasatura a lui Samson.                2 puncte

12.  Numeste modul de expunere folosit cel mai mult in fragment.                                                    2 puncte

13.  Transcrie, din ultima fraza a textului, o comparatie referitoare la copiii scolii.                                      2 puncte

14.  Explica semnificatia secventei: "Mieiiastia, cand nu zbiara, vorbesc...".                                    4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Marin/ Marina, ai absolvit clasa a Vlll-a si ai primit urmatoarea telegrama, de Ia verisoara ta,
Ioana, eleva la lasi: Primit aprobare concurs inot, iulie, Mangalia, astept intalnirea cu tine acolo. Succes
examene! Ioana

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 15 ■ 20 de randuri, asa cum iti
inchjpui ca ar fi scris-o verisoara ta, daca ar ii avut timp.

in scrisoare, trebuie:

     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                          2 puncte

     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                 6 puncte

     sa integrezi toate informatiile precizate in telegrama;                                                                  8 puncte

     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                               2 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.

Partea a IH-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa motivezi faptul ca fragmentul citat la Partea I (Vasile Voiculescu,
Ciobanila) apartine unei opere epice/ genului epic.

in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

     precizarea a trei caracteristici ale operei epice, identificate in fragmentul Ciobanila-,

     exemplificarea acestor caracteristici, pe baza textului citat;

     prezentarea, pe scurt, a subiectului (prin referire la momentele subiectului/ sau la situatii semnificative
din fragment);

     prezentarea unui personaj, punand in evidenta semnificatia comportamentului acestuia.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru continut
(cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului - 2 p.; registrul
de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea
corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.