Horoscopul zilei

Berbec
(21 Martie - 20 Aprilie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

BULA si STRULA stateau odata pe trotuar si strula intreaba:
- Bula stii cine e blonda aia superba?
- Da e iubita mea.
- Pot s-o incerc si eu ?
- k dar fii discret.
- Dar de ce ?
- Ea nu stie ca e iubita mea!

› vrei mai mult

Cultura generala

Musca traieste o luna, maxim doua, depinde de specie.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_094

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 94

♦     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Dumitrica avea zece ani; sora-sa, Magdalena, cu doi ani mai putin. Ei era inaltat sl oaches, cu parut si ochii
negri. Ea ii semana, ajungandu-i Ia umeri cand statea in picioarer iar parul sN tinea impletit in cozi. Se intelegeau
de minune inca de cand fusesera mici, incat toti prietenii casei lor se mirau, stiind ca de multe ori cate un frate se
poarta cu sora-sa intocmai ca un dulau cu pisica... Dimpotriva, Dumitrica si Magdalena se ajutau la invatatura si
in toate treburile casei, iar taine nu existau intre ei. [...]

indata ce-si terminau lectiile si unele treburi ale casei, Dumitrica si Magdalena treceau in ograda vecinului lor,
Oprea, unde se aflau randuiti douazeci si trei de stupi, cu cate 12 rame.[...] Magdalena isi nota intocmai
explicatiile st unchiului Oprea", iar Dumitrica, fireste, nu se lasa mai prejos. Fiecare unealta il atragea. Ar fi voit sa
stie totul despre ele...

De la o vreme insa, Magdalenei nu-i fu greu sa observe ca fratele ei devenise mult mai tacut si mai retras
decat inainte. De ce oare? se intreba ea. Nu cumva fiindca ea se obisnuise sa-si noteze pe un maculator cele ce
le afla de la unchiul Oprea, iar Dumitrica fusese nevoit fie sa le copieze, fie sa-l intrebe din nou pe vecinul tor?
Oricum, vedea limpede ca el nu ise mai destainuie la fiecare pas, nici nu o mai intreaba cate-n luna si stele, cum
obisnuia pana atunci. [...]

Fata isi dadea seama ca fratele ei nu suferea sa mai fie egali, ca tinea nwrtis sa i-o ia inainte.

in loc s-o impace, mama-sa o dojenise:

- De ce tii tu sa fii cu mot mai mare decat el? Fiindca, pe cat imi dau seama, ti-e necaz ca el stie mai multe
decat tine. La urma urmei, este baiat. Si eu n-am vazut pana acum prea grozave stuparite! in schimb, prisacari
destui.

- Nu vezi ca nu mai sta pe-acasa o clipa ? Ce pune la cale oare, ca se ascunde si in ce priveste cititul? vorbi
inciudata Magdalena. Uite ce i-am gasit in ghiozdan. De unde o fi imprumutat-o? Ca nu-i de la biblioteca.

Si-i arata o carte cu copertigalbui, intitulata,Albina Maia".

- Mi-ar fi placut si mie sa citesc asa ceva, inclieiase fata. Dar elsi-a gasit acum alti prieteni.
: A crescut, ce vrei! Doar n-o sa se joace pana s-o face flacau, cu bile si cu ursi de carpa!

in realitate, pe mama celor doi copii o bucura faptul ca in loc sa bata mingea toata ziua pe maidane, ori sa
zaboveasca la lac dupa prins peste si sa se inapoieze plin de noroi si de praf, Dumitrica prinsese dragostea de
stupi si deseori putea fi vazut, alaturi, in curtea vecinului, la stupina.

(Al. Raicu, intalnirea din stupina - fragment)

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele: "obisnuise"si "destainuie", subliniind

diftongul si vocalele aflate in hiat.                                                                                            4 puncte

2.    Precizeaza procedeul/ mijlocul intern de imbogatire a vocabularului prin care

s-au format cuvintele "galbui" s\ "deseori".                                                                             4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "prieten".                                     4 puncte

4.   Alcatuieste un enunt in care substantivul "un frate" sa fie in cazul dativ.                                   4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica, din text, a cuvintelor subliniate:

Jndata ce-$i terminau lectiile $i unele treburi ale casei...".                                                            4 puncte

6.    Alcatuieste un enunt in care verbul "a creste"sa aiba functia sintactica de subiect.                       4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:.....toti prietenii casei lor se mirau"-                    4 puncte

8.    Transcrie o propozitie subordonata din fragmentul "Fata isi dadea seama ca fratele ei nu

suferea sa mai fie egalL.", precizand felul acesteia.                                                                 4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe si o subordonata atributiva, avand ca regent

substantivul o carte.                                                                                                                  4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Formuleaza o idee care se desprinde din primul alineat al textului.                                           2 puncte

11.  Transcrie, din text, o structura care sa contina o comparatie.                                                    2 puncte

12.  Rescrie un enunt prin care se precizeaza motivul pentru care se bucura mama copiilor.            2 puncte

13.  Precizeaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul apartine genului epic.                                2 puncte

14.  Explica semnificatia, in contextul dat, a expresiei "cate-n luna si stele".                                     4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Ion/ Ioana Stanciu, esii elev(a) in clasa a Vlll-a( la Scoala "Marin Sorescu^d'm Targu-Jiu si
esti organizatorul unei activitati a cercului de literatura al elevilor, cu ocazia aniversarii poetului Marin
Sorescu, activitate care se va desfasura in ziua de 30 iunie 2007, incepand de la ora 10:00, in sala de

festivitati a scolii.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o invitatie de a participa la aceasta activitate,
adresata directorului scolii, Victor Stanciu, in care vei avea in vedere:

     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                       2 puncte

     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                 6 puncte

     sa precizezi toate informatiile indicate;                                                                                     8 puncte

     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                             2 puncte
Atentie! Data intocmirii invitatiei este 18.06.2007. Nu folosi alte nume sau date decat cele indicate

in cerinta!

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa prezinti trasaturile unuia dintre personajele din textul citat la Partea I (Al.
Raicu. intalnirea din stupina - fragment). in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

     precizarea, insotita de exemple, a trei mijloace/ procedee de caracterizare a personajului pentru care ai
optat;

     numirea a trei trasaturi (fizice si/ sau morale) ale personajului ales;

     ilustrarea trasaturilor, prin referire la intamplari/ la situatii semnificative sau prin citate comentate;

     prezentarea relatiilor dintre personajul ales si alt personaj al fragmentului.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru
continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului

2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia -

3 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.