Horoscopul zilei

Balanta
(22 Septembrie - 22 Octombrie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

Smecher, Ion si-o luat o masina si l-o luat pe colegu lui de camera, Badea, la o plimbare cu ea. Dupa ce s-au intors, s-au grabit in apartamentul lor, care era la etajul 100. Dupa ce au urcat 3 etaje, Ion ii spune lu' Badea "Bade, tre' sa-ti spun ceva..."//"Nu acum" zise Badea. Cand au ajuns la etj 80, iarasi Ion catre Badea "Bade, tre' sa-ti spun ceva..."//"Nu acum" zise Ion
In sfarsit,dupa multe, multe ore, au ajuns la etj 100. Erau in fata apartamentului. Badea cauta prin buzunare dupa chei, dar nu le gasea. Atunci Ion o spus "Bade, tre' sa-ti spun ceva..."//"Na. zii!" zise Badea,la care Iona "Am uitat cheile de la apartament la masina

› vrei mai mult

Cultura generala

Zilnic, omul uita 80% din tot ce a invatat in ziua respectiva.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_098

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 98

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Dupa ce am coborat in alta vale, la gura Goistei, mos Toma ma opri usurel, cu mana-n piept:
■ Iaca si lupul Sopti el.

in capatul celair al poienii, pana unde pusca nu putea s-aiunaa. un lup se ridicase dintre ferigi uscate si.
intors oe jumatate, se uita la noi cu nepasare... Apoi, din cateva salturi, oieri in desime.

- Hai dupa el! Strigai eu, cu pusca gata.

- Ba! Raspunse mosneagul, nepasator ca si lupul.

Apucaram iar la deal, printre fagi batrani, cu trunchiuri vinete... Si deodata mos Toma incepu sa se uite
cu luare-aminte, cand in sus, spre broderia ramurisului inalt, cand jos la zapada neprihanita pe care o
calcam.

- Iaca, pe-aici a trecut jderul... ma lamuri el, cu glas scazut [.. JL

Calauziti de aceasta indoita urma, am ajuns in fata unui fag scorburos, la marginea unui povarnis de
cativa stanjeni, pe langa care in timpul verii sopoteste abia auzit un izvor mic de apa printre frunzele uscate.
Vazuram, sus, gura scorburii pe unde intrase jderul la adapost Iar jos, pe partea dinspre povarnis, mos
Toma descoperi si a doua gura a scorburii. [.. J

Si scotand cremenea, iasca si amnarul, incepu sa scapere. Cand un firicel de fum albastru si cret izvori
din iasca, mosneagul puse somoiogul de frunze uscate in gura scorburii; sufla de cateva ori si el - si se
intoarse iar spre mine:

- Sufla!

Am razimat pusca de fag, am pus piciorul pe o indoitura de radacini lunecoasa si, cuprinzand cat
puteam ajunge cu bratele trunchiul aspru, am inceput sa suflu din toate puterile. [...]

Dupa cateva clipe, pusca lui Mos Toma plesni ascutit, de cealalta parte a fagului, [...j. Un fosnet scurt de
zapada cazuta, o fulgerare intunecata printre crengile albe de sus... atat am apucat sa vad[...].

Eram pe vremea aceea un copil ruman*, zburlit si rau din cale-afara. [...] M-am repezit la mosneag.

ham prins cu amandoua mainile de pieptarul zeghei* s-am inceput sa-l scutur:

- Unde-ijderu? De ce m-ai pus sa suflu, cand stiai ca iese? Si de ce-ai tras fara sa-mi spui? Surdule!

- Nu te pune cu mine, mai tancule! Acus te-azvarl in zapada, de nu te-i mai putea culege! [.. J

(GeorgeTopirceanu, Amintire- fragment;

* ce/a//-celalalt

* ruman - rumen

* zeghe - haina lunga facuta din postav gros

A. Limba romana

1.    Precizeaza valoarea de vocala sau de semivocala a literelor subliniate "e*si "/"din cuvintele:

"vale", "putea", ,iar", Mine".                                                                                                     4 puncte

2.    Mentioneaza cate un sinonim potrivit pentru cuvintele subliniate:

"oieri in desime"si "zapada neprihanita".                                                                                 4 puncte

3.   Alcatuieste doua enunturi in care schimbi valoarea morfologica a cuvintelor subliniate:

"...cat puteam...", "...cu glas scazut...", precizand noua valoare morfologica.                             4 puncte

4.   Transcrie adjectivul pronominal din prima fraza a textului.                                                        4 puncte

5.   Transcrie un verb de conjugarea l, un verb de conjugarea a ll-a, un verb de

conjugarea a lll-a si un verb de conjugarea a IV-at din secventele subliniate in textul dat. 4 puncte

6.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate: Jaca. pe-aici a trecut jderul...".                 4 puncte

7.   Transcrie predicatul propozitiei: "Unde-i jderul?", precizand felul lui.                                        4 puncte

8.   Transcrie o propozitie subordonata completiva directa din fraza:

"De ce m-ai pus sa suflu, cand stiai ca iese?"                                                                         4 puncte

9.   Realizeaza contragerea subordonatei din secventa "...l-am prins cu amandoua mainile
de pieptarul zeghei s-am inceput sa-l scutur...", specificand partea de propozitie

rezultata din aceasta transformare.                                                                                         4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Transcrie un epitet din fragmentul "se uita la noi cu nepasare...".                                              2 puncte

11.  Transcrie, din fragmentul urmator, o secventa care sa contina o imagine auditiva:
"...aniqunsinfaiauwifagsaxfxtros, lama^ieauwifagscorburosMniarg^iea^v^
cfecafÂ#sfarter?£pe&^                                                                                                                2 puncte

12.  Formuleaza prima idee principala a textului Amintire.                                                                2 puncte

13.  Precizeaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul apartine genului epic.                                2 puncte

14.  Precizeaza relatia dintre personaje, asa cum se intelege din ultimele

doua replici ale textului dat.                                                                                                        4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Catalin/ Catalina Gheorghiu, esti elev/ eleva in clasa a Vlll-a si iti petreci vacanta de vara la

bunici, intr-o zona montana, in orasul Campulung.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 20 - 25 de randuri, adresata
prietenei tale, Mihaela, careia sa ii descrii peisajul admirat de tine. in scrisoare, trebuie:

•     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere; sa ai un stil si un continut adecvate relatiei
tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                                                                                    6 puncte

•     sa integrezi in scrisoare cerintele formulate;                                                                                8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                               4 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume sau date decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie, in 10 -15 randuri, rezumatul textului citat Ia Partea I (George Topirceanu, Amintire - fragment). in
redactarea rezumatului, vei avea in vedere:

•     respectarea fidelitatii fata de textul pe care il rezumi (concordanta dintre continutul textului dat si
continutul rezumatului scris de tine);

•     desprinderea a trei-patru elemente esentiale/ idei principale ale textului;

•     prezentarea concisa, pe baza ideilor principale ale textului, a succesiunii intamplarilor la care participa
personajele;

•     respectarea altor conventii specifice rezumatului (relatarea la persoana a lll-a, utilizarea modurilor si a
timpurilor verbale potrivite; trecerea de la vorbirea directa la vorbirea indirecta, relatarea obiectiva, fara
dialog inserat si fara citate).

Nota! Vei primi 12 puncte pentru continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru
redactare (coerenta textului - 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.;
ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, rezumatul trebuie sa aiba minimum 10 randuri
scrise.