Horoscopul zilei

Leu
(23 Iulie - 22 August)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

Un om merge pe strada. Cand traverseaza strada, o masina aproape il calca. Se intoarce spre masina, dar nu vede nici un sofer. Mergea singura. Se urca el in masina si merge ce merge, pana cand vede o curba la dreapta. Intra in panica si incepe a se ruga:"Doamne, te rog, intoarce masina asta."Peste cateva secunde, cand credea ca nu mai are nici o sansa, pe geam apare o mana si intoarce volanul. Omul, uimit. Mai vine o curba. Iar incepe sa se roage si acelasi lucru se intampla. Se facuse deja seara. Ajunsese intr-un oras. Abia putand sa se miste si ingrozit de cele intamplate, intra intr-un bar si cere un whisky foarte tare. Peste cateva minute intra in bar 3 oameni. Unul dintre ei arata cu degetul spre bietul om si le spune celorlanti:"Uite-l! El e prostu' ce s-a urcat in masina in timp ce noi o impingeam!

› vrei mai mult

Cultura generala

Parul uman este aproape indestructibil. Numai focul il poate distruge.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_004

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 4

     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Zile de-a randul se purta razboi mare prin vazduh pana ce birui primavara. Norii grei si intunecati fura alungati
spre miazanoapte de vantul de la miazazi si intr-o zi-doua cerul ramase curat ca lacrima, de-a dragul sa se
plimbe, pe drumul iul soarele cel tanar, varsandu-si argintul peste lume.

intarziata, se grabea acum si primavara sa castige ce a pierdut Dintr-o zi intr-alta inverzeau luncile si
razoarele tot mai tare si, intr-o buna dimineata, Anicuta ramase incremenita cand deschise portita gradinii: vazu
un covor nesfarsit de floricele galbene, una intr-alta, incat abia incapeau.

Floricelele parea ca i-au furat ochii, si copila nu mai putu face niciun pas: privea intins covorul de banutei
galbeni, ba parca de luminite - si incet-incet i se insenina toata fata, cat parea ca o saruta soarele de deasupra.

intr-un tarziu batu din palme si navali in curte:

- Nicule! Nicute! Ni-cu-le! incepu sa strige tot mai ascutit si mai intaratata. Unde-o fi frate-sau de nu o aude?
Nicule!

Usa tinzii se deschise incet si in crapatura se ivi Nicu.

- Ce-i cu tine, Anicuta ? Ce strigi asa?

- Haida! Haida repede!

-Undesa viu?

- in gradina. Dar vino odata!
-Ce sa fac in gradina ?

- Haida sa vezi!

Nicu inalta din umeri ca un om mare care nu pricepe staruinta unui copil si iesi in curte. Anicuta fugi la el, il
prinse de mana si incepu sa-l traga intins catre portita gradinii.

Copila deschise usa si intinse liber bratul. Parca erau si mai dese floricelele galbene.
Nicu ramase si ei mut o vreme. il lua cu un fel de ameteala, apoi simti cum se incalzeste.
-Da! A inflorit papadia, sopti el parca oftand usor.

- Ce-a inflorit? il intreba copila.

- Papadia, nu vezi?

- Ce-i aia papadia?

- Pai, floricelele astea, asa te cheama. Tu nu stiai?

Anicuta clatina din cap. Nu stia! Anul trecut, cand inflorise papadia, copila era bolnava in pat

- Asa le zice: papadii.

- De ce le zice asa?

Anicutei nu-i placu numele: niste flori asa de frunioasesa aiba un nume asa de urat!
Copilul o vreme nu stia ce sa-i raspunda. Se gandi si zise:

- Toate florile isi au numele lor. Pe papadie cum s-o cheme altfel?

Anicuta nu fu multumita de raspuns, dar isi uita in graba nemultumirea: incepu sa urmareasca cu privirea
albinele cari, tot mai multe, treceau din floare in floare. Nu stiu cum i se parea ei ca albinele sunt cam suparate,
nu se opreau mult pe-o floare, treceau pe alta, tot cufundandu-si capul in puful acela galben.

(Ion Agarbiceanu, Papadia)

A. Limba romana

1.    Transcrie, din urmatoarea lista, doua cuvinte ce contin vocale in hiat: "soarele", "staruinta",
"pierdut", "intarziata", "inverzeau", "tarziu".                                                                           4 puncte

2.    Scrie cate un sinonim pentru cuvintele subliniate: ..Norii grei si intunecati fura alungati

spre miazanoapte de vantul de la miazazi".                                                                           4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "drum".                                     4 puncte

4.    Precizeaza cazul cuvintelor subliniate: Joate florile i$i au numele lor".                                  4 puncte

5.    Mentioneaza felul verbului m fi"(predicativ, copulativ sau auxiliar morfologic) in contextul

"copila era bolnava in pat".                                                                                                   4 puncte

6.   Alcatuieste un enunt in care substantivul "floare"sa. aiba functia sintactica de complement direct.    4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate: ..Anicutei nu-i placu numele".                         4 puncte

8.   Transcrie prima propozitie subordonata din text. precizandu-i felul.                                        4 puncte

9.   Alcatuieste o fraza in care sa existe o subordonata completiva indirecta, avand ca regent

verbul a deschide.                                                                                                                 4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza numele personajelor care participa la dialogul din fragmentul citat.                        2 puncte

11.  Transcrie un fragment de text, de cel mult zece cuvinte, referitor la starea sufleteasca

a copilei, la vederea florilor de papadie.                 ^                                                                  2 puncte

12.  Mentioneaza o figura de stil prezenta in enuntul "intarziata, se grabea acum si primavara

sa castige ce a pierdut".                                                                                                            2 puncte

13.  Precizeaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul apartine genului epic.                              2 puncte

14.  Explica semnificatia structurii "cerul ramase curat ca lacrima".                                                   4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Iulian/ luliana Oprea si locuiesti in satul de munte Izvoare.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 20 - 25 de randuri, adresata
verisorului tau, Razvan, din Constanta, caruia sa ii descrii frumusetea unei dimineti de vara. in scrisoare,
trebuie:

     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                       6 puncte

     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;               8 puncte

     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                            4 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este 18.06.2007.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Alcatuieste, in 10 - 15 randuri, rezumatul textului citat la Partea I (Ion Agarbiceanu, Papadia). In
redactarea rezumatului, vei avea in vedere:

     respectarea fidelitatii fata de textul pe care il rezumi (concordanta dintre continutul textului dat si
continutul rezumatului scris de tine);

     desprinderea a trei-patru elemente esentiale/ idei principale ale textului;

     prezentarea concisa, pe baza ideilor principale ale textului, a succesiunii intamplarilor la care participa
personajele;

     respectarea altor conventii specifice rezumatului (relatarea la persoana a lll-a, utilizarea modurilor si a
timpurilor verbale potrivite; trecerea de la vorbirea directa la vorbirea indirecta, relatarea obiectiva, fara

dialog inserat si fara citate).

Nota! Vei primi 12 puncte pentru continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte
pentru redactare {coerenta textului - 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului
- 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, rezumatul trebuie sa aiba minimum 10 randuri
scrise.