Horoscopul zilei

Capricorn
(21 Decembrie - 19 Ianuarie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

-Mihai!!! Trezeste-te!!! Auzi? Scartaie un soricel!!

-Si ce, vrei sa ma duc sa-l ung?

› vrei mai mult

Cultura generala

Pentru sanatatea dumneavoastra evitati excesul de sare, zahar si grasimi.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_090

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 90

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Cand padurarul a adus-o din codru, era un pui mic si fricos. Cu ochii mari si umezi, se uita rugandu-se la toti,
gata sa fuga.

Dar cum vremea se imblanzi intelese ca nimeni nu-i voia raul. Începea sa vina singura la donita* cu lapte.
Ziua statea ascunsa in tufisurile de zmeura din livada. Seara raspundea la chemarea noastra, cand ii intindeam
cate o bucata de zahar.

Fiindca fugea atat de sprinten, tata a botezat-O; "Naluca". Iar Naluca isi cunostea numele.

Toate vietatile din ograda: cainii, pasarile si pisicile erau acum dispretuite de noi. N-aveam alta grija decat de
Naluca. "Ce face Naluca?", "Unde s-a ascuns Naluca?", J-a dat cineva lapte astazi?". Asa a crescut in mijlocul
nostru. Tata spunea chiar ca s-a imblanzit prea repede. Parca ii parea rau ca o vede amestecandu-se laolalta cu
toate animalele domestice, ca a uitat atat de repede libertatea padurii.

E adevarat ca uneori se oprea sub umbra nucilor din livada, cu urechile ciulite si narile umflate in vant.
Mirosea adierile aduse din poienile codrului. Atunci ochii ei erau mai umezi si pasea mai incet, cu botul la pamant
Naluca era trista. Nu mai raspundea la chemarile noastre. Nici nu voia sa se atinga de bucata de zahar pe care i-
q intindeam in palma. intr-o seara, cand cineva a uitat poarta deschisa, Naluca a fugit. A doua zi, culcusul era gol.
In zadar am cautat-o toti prin gradina. in zadar am nadajduit ca poate se intoarce la donita cu lapte. Naluca
plecase pentru totdeauna. (...)

Cu incetul, Naluca a fost uitata.

Aseara, ma intorceam cu tata de la Prisaca Margineanului, prin padure.(...)

Deodata, in calea noastra, pe carare, a aparut o caprioara. Am tresarit si noi. A tresarit si ea. Era o aratare
atat de neasteptata!

Tata a soptit:

- E Naluca!

Era, intr-adevar, Naluca. Fara sa-mi dau seama am intins pumnul strans, asa cum o ademeneam altadata cu
bucata de zahar ascunsa. Caprioara sovai o clipa. Se apropie cu sfiala. Aproape sa-i netezesc botul umed. Sa-i
prind gatul cenusiu. Sa-i mangai capul mic pe care si-l supunea dezmierdarilor odinioara. Cativa pasi inca. Doi.
Unul...

Si deodata Naluca nu se mai uita in ochii mei. Privi indarat, in codru. Se rasuci scurt pe picioarele subtiri si
zvacni in goana, spre adancul codrului. inaintea noastra nu mai ramaneau decat crengile tremurand. Stropii de
frunze, scuturandu-se ca lacrimile.

Mana intinsa dupa umbra ei a cazut neputincioasa.

(Cezar Petrescu, Naluca-fragment)

"donita -vas din doage, folosit pentru mulsul vacilor.

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele: "codru", "imblanzi", sprinten", "mijtocul".                                                  4 puncte

2.    Mentioneaza cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor "codai' si "sprinten".                           4 puncte

3.    Transcrie, din primele doua alineate, un cuvant derivat si un cuvant obtinut prin conversiune.                 4 puncte

4.    Selecteaza, din primele doua alineate, un adverb relativ si un verb la diateza reflexiva.                          4 puncte

5.    Precizeaza valoarea morfologica a cuvintelor subliniate: "intelese cs nimeni nud voiajauT-               4 puncte

6.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:.. l-a dat cineva lapte astaziT.                     4 puncte

7.    Alcatuieste o propozitie in care substantivul "padurarul"sa indeplineasca

functia sintactica de nume predicativ.                                                                                          4 puncte

8.    Transcrie, din text, prima propozitie subordonata, precizandu-i felul.                                           4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care verbul a raspunde sa fie regent pentru o propozitie subordonata subiectiva. 4 pu nete

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza un element de portret fizic al puiului de caprioara.                                                    2 puncte

11.  Transcrie, din primele doua paragrafe, o structura care contine o personificare.                         2 puncte

12.  Formuleaza o idee principala din penultimul alineat.                                                                   2 puncte

13.  Mentioneaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul dat apartine unei opere epice.            2 puncte

14.  Explica, intr-un text de 2 - 3 randuri, atitudinea tatalui si a copilului la revederea caprioarei. 4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Marcel/ Marcela Vasilescu, ai sosit la Bucuresti, unde vei participa alaturi de inca trei colegi
de clasa Ia un concurs de cultura generala, care va fi transmis si de un post TV, si ai trimis parintilor, care
locuiesc la lasi, urmatoarea telegrama:

Sosit cu bine. Totul perfect Vizitat orasul. Maine dimineata concursul. Marcel/Marcela.

Transforma telegrama intr-o scrisoare de 15-20 de randuri, dezvoltand informatiile din cuprinsul ei.
Atentie! - in scrisoare trebuie:

•     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                       2 puncte

•     sa ai un continut si un stil adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                 6 puncte

•     sa transformi continutul telegramei intr-o scrisoare, dezvoltand informatiile din cuprinsul

acesteia respectand conventiile acestui tip de compunere;                                                       8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                             2 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii scrisorii este

18.06.2007.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa prezinti un personaj din textul citat la Partea I (Cezar Petrescu, Naluca -
fragment). in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

•     stabilirea tipului de personaj (principal, secundar etc.) si a mijloacelor/ a procedeelor de caracterizare
existente in textul dat;

•     numirea a trei trasaturi ale personajului (fizice si/ sau morale) si a semnificatiei acestora;

•     ilustrarea trasaturilor, prin raportarea la intamplari/ Ia situatii semnificative din text;

•     precizarea relatiilor dintre personajul indicat prin cerinta si alt personaj din textul dat.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru
continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului-2
p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3
p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 20 de
randuri scrise.