Horoscopul zilei

Capricorn
(21 Decembrie - 19 Ianuarie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Bricheta a fost inventata inaintea chibriturilor.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Iubitul catre iubita prin SMS:
-As face orice pentru tine. As trece prin foc, as trabate cele
7 mari si tari!
-Oh ce dragut! Vii la mine?
-Nu, ca ploua!

› vrei mai mult

Shop Clopotel.ro

Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_097

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 97

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

Uneori numai pe inserate, cand ramanea singur ascultand suierele trenurilor strapungand slavile, ca
niste plopi sonori, fi pierea zburdalnicia. [...] Dorea ceva; nu stia ce. [...]

Dorul de pribegie zvacnea in el ca vantul marii in panzele unui insufletit catarg: ingandurandu-i ochii,
bombandu-i fruntea, fluturandu-i visurile, aplecandu-i tineretea spre viata.(...)

Urma sa plece in tara straina, sa-si intregeasca mintea, sa se caleasca. Dorul de pribegie i se implinea.

"Esti barbat de-acum", ii spuneau parintii. " Tot copil esti, mai baietelule!" oftau bunicii

Era in ajunul plecarii. Lasase pe mama sa-i randuiasca lucrurile si iesise afara sa-si racoreasca fruntea
in largul vantului.

Zburau cocorii goniti de toamna, gornind. Cadeau frunzele, prea grele de aur pentru istovul* crengilor.
Apunea soarele, prea greu de lumina pentru creanga zarii

il purtau pasii spre poarta. Ajuns acolo, isi sprijini coatele de poarta, isi cuprinse capul in palme.

Era atata povara in falnica bucurie care-i umplea sufletul, de-i parea ca palmele lui sprijineau un soare
de asfintit. Sisuf!etu-i canta de nadejdi ca cerul toamnei de cocori[...]

Se inserase de-a binelea. Deodata se trezi fata in fata cu bunicul care se intorcea acasa. Nu-I auzise
venind; tresari Un scancet scartaitor: portita. Bunicul il privi lung, oftand: "Pleci mani*, mai baietelule..." I se
stranse inima.

Rasaritul lunii il prinse tot la portita. Se apropiau pasi grabiti: era tata. Iarasi scancetul scartaitor. Tata
intra il dezmierda cu privirea, cu mainile: " Te duci de-acum, mai baiete..." / se umezira ochii.

Ramase la portita cu ochii inlacrimati Uitase de ulita si ea ii vorbise: "Vezi! Toti vin spre casa, numai tu
te duci!" In lumina lunii o pietricica zarita printr-o lacrima, sclipea ca o lacrima.

Si trupul lui fara sa vrea se apleca. Si mainile Iui fara sa vrea se oprira deasupra ulitii, in locul unde,
odinioara, abia ajungea crestetul copilului prea mic sa se incumete pe ulita.

Si sufletul Iui dezmierda prin noapte, jos, aproape de pamant, capul unui copil care plangea: Copilaria
lui

(Ionel Teodoreanu, Ulita copilarie! - fragment)
"istov- epuizare, stare de oboseala extrema; (aici) pierderea puterii crengilor de a rezista in fata toamnei
*mani- maine

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele: zburdalnicia", "cadeau", "creanga", "nadejdi".                              4 puncte

2.    Mentioneaza alte patru cuvinte ale familiei lexicale din care face parte si

cuvantul "ingandurand".                                                                                                          4 puncte

3.    Mentioneaza cate un sinonim potrivit pentru cuvintele: "ascultand", sonori",

"pierea", "goniti".                                                                                                                     4 puncte

4.    Specifica modul si timpul verbelor "(isi) sprijini" si "(se) implinea".                                             4 puncte

5.    Mentioneaza valoarea morfologica a cuvintelor subliniate din enuntul ..Era in alunul plecarii".    4 puncte

6.    Specifica functia sintactica a cuvintelor subliniate: "tot copil esti...",

"..sa-si racoreasca fruntea..."                                                                                                  4 puncte

7.   Transcrie un predicat verbal si un predicat nominal din secventa

"«Esti barbat de-acum», ii spuneau parintii..".                                                                      4 puncte

8.   Transcrie propozitia subordonata consecutiva din fraza: "Era atata povara in falnica

bucurie care-i umplea sufletul, de-i parea ca palmele lui sprijineauunj soare de asfintit".            4 puncte

9.   Alcatuieste o fraza in care sa existe si o subordonata subiectiva, introdusa prin

conjunctia subordonatoare gt                                                                                                   4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Transcrie, din primul alineat al textului, un fragment care contine o comparatie.                        2 puncte

11.  Transcrie o structura care sa contina o imagine auditiva.                                                          2 puncte

12.  Precizeaza personajul care ocupa imaginea centrala a textului, pornind de la contextul: "Era in
ajunul plecarii. Lasase pe mama sa-i randuiasca lucrurile si iesise afara sa-si racoreasca fruntea

in largul vantului".                                                                                                                   2 puncte

13.  Precizeaza un scop al plecarii personajului, din pasajul "Urma sa plece in tara straina, sa-si
intregeasca mintea, sa se caleasca. Dorul de pribegie i se implinea".                                       2 puncte

14.  Explica semnificatia titlului operei, prin raportare la fragmentul dat.                                           4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Mihai/ Mihaela Cristescu, esti absolvent/ absolventa a clasei a VI ll-a, a Scolii cu Clasele
l-VIII ..George Cosbuc" din Craiova si doresti sa adresezi, in numele intregului colectiv, o invitatie fostului
diriginte, Marcel Dumitriu, de a participa la sarbatorirea a 50 de ani de la infiintarea cercului de dans sportiv,

din ziua de 30.06.2007, la ora 11:00, in sala de festivitati a scolii.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, aceasta invitatie adresata fostului tau diriginte, in
care vei avea in vedere:

•     sa utilizezi conventiile specifice acestui tip de compunere;                                                       2 puncte

•     sa ai un stil si un continut adecvate relatiei tale cu destinatarul si situatiei imaginate;                6 puncte

•     sa precizezi cu exactitate amanuntele absolut necesare acestui tip de compunere;                  8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                            2 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume sau date decat cele indicate in cerinta!

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa prezinti trasaturile unui personaj din textul citat la Partea I (Ionel
Teodoreanu, Ulita copilariei- fragment). in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

•     precizarea, insotita de exemple, a trei mijloace/ procedee de caracterizare a personajului pentru care ai
optat;

•     numirea a trei trasaturi (fizice si/ sau morale) ale personajului ales;

•     ilustrarea trasaturilor, prin referire la secvente/ la situatii semnificative sau prin citate comentate;

•     prezentarea relatiilor dintre personajul principal si celelalte personaje ale fragmentului.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru
continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului-
2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului compunerii - 2 p.; ortografia -3p.; punctuatia
•3 p.\ asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea- 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.