Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Exista doar trei animale cu limba albastra: Ursul Negru, cainele Chow-Chow si soparla cu limba albastra.

› vrei mai mult

Bancul zilei

-Vai, domnule, dar cainele dumneavoastra e plin de purici!
-Va inselati,doamna,numai unul e al lui,restul sunt veniti in vizita...

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_009

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 9

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos, care se refera la textul marcat cu chenar.

Ieri dimineata, amenintat de un inceput de migrena, am inchis cartea pe care o citeam si am pornit spre
parcul Carol. Aproape de parc intalnesc un galigan, ca de 17 - 18 ani ducand intr-o colivie, care ar fi fost
ingusta si pentru un sticlete, o pupaza. Biata pasare sta ghemuita pe fundul coliviei, nemaiindraznind sa se
ridice in sus, spre gratia de care desigur, de atatea ori pana atunci, isi plesnise capul. Revoltat, l-am oprit:

- Ce faci cu pasarea asta?

- O vanz.

- Cat ceri pe ea?

- Patru poli.

- Cine o sa ti-o cumpere, ma, nerodule? Ai mai vazut tu, de cand esti, pupaza tinuta in colivie? De unde
ai luat-o?

- Dintr-o scorbura de salcie, de la noi din Jilava, sta pe oua.

Ma uitam la el. Ranjea prosteste, gogeamite galiganul, cu o frunte de un deget, cu sprancene groase si
imbinate, sub care scanteiau ochii lui de idiot. Din tipuri de astea se recrutau desigur gialatii* de odinioara si
se recruteaza astazi hingherii...

l-am dat cincizeci de lei... Cu grija si cu greutate am scos din colivie pasarea, care se zbatea cu pupila
dilatata de spaima; i-am netezit frumos penele, mangaind-o; ii simteam in palma zvacniturile inimii si,
saltand-o in sus, i-am dat drumul. Stangace si greoaie, a zburat pana pe acoperisul unui pavilion dintr-o
gradina din apropiere. Acolo s-a oprit, s-a scuturat bine, potrivindu-si penele; catava vreme si-a intors capul
in toate partile, cautandu-si parca drumul; pe urma, intorcandu-se cu fata spre soare, si-a sbarlit fulgii si si-a
lasat capul pe piept intr-o atitudine de odihna... iar eu mi-am vazut de drum, felicitandu-ma c-am facut o
fapta buna...

[...] ma gandeam: oare o sti ea sa se-ntoarca la cuib? Si singur imi raspundeam: Cum sa nu stie? Ce e
pana la Jilava? O palma de loc. Ce inseamna asta pentru o pasare calatoare, care peste mari si peste tari,
strabatand mii de kilometri, stie sa se intoarca peste un an, in locul in care a trait anul trecut? [...]__________

Asa cugetam, intorcandu-ma spre casa. in dreptul gradinei unde lasasem pasarea, m-am oprit. in I
apropierea chioscului, stand pe o banca, o bona mangaia un copil, care plangea amar. Jos, pe pietris, intr-o
risipire de fulgi, zacea pasarea insangerata... Bona, care ma vazuse cand ii dasem drumul, imi dadu
lamuriri. Acum cateva clipe o pisica, catarandu-se si strecurandu-se hoteste, se aruncase asupra bietei
pasari adormite si o sfasiase in vazul ei. Totul se petrecuse ca o fulgerare. Apoi, infricosata de strigatele ei si

de tipetele copilului, o lasase acolo, unde, dupa cateva batai, zacea moarta..______                        ______

(loan Alexandru Bratescu-Voinesti, A doua scrisoare catre Mihail Sadoveanu)

*giaiat (geaiat) - persoana care executa condamnatii la moarte; calau

A. Limba romana

1.    Motiveaza folosirea cratimei in structura "n>am (oprit)".                                                           4 puncte

2.    Transcrie, din textul marcat, doua cuvinte derivate.                                                                  4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "copil".                                       4 puncte

4.    Transcrie, din textul marcat, doua substantive in cazul genitiv.                                                 4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica, din text a cuvintelor subliniate:

"in apropierea chioscului, stand pe o banca, o bona mangaia un copil, care plangea amar". 4 puncte

6.    Realizeaza expansiunea/ transformarea atributului "adormite"din enuntul "se aruncase

asupra bietei pasari adormite", in propozitie subordonata corespunzatoare ca sens.               4 puncte

7.    Precizeaza functiile sintactice ale cuvintelor subliniate: "infricosata de strigatele ei

si de tipetele copilului, q lasase acolo".                                                                                     4 puncte

8.    Transcrie, din textul marcat, ultima propozitia subordonata, precizandu-i felul.                         4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe o propozitie subordonata completiva indirecta,

avand ca regent verbul a da.                                                                                                       4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Precizeaza modul de expunere predominant in fragmentul dat.                                               2 puncte

11.  Transcrie, din textul marcat, o structura care sa contina o comparatie.                                     2 puncte

12.  Mentioneaza o figura de stil identificata in structura "intr-o risipire de fulgi,

zacea pasarea insangerata".                                                                                                    2 puncte

13.  Precizeaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul apartine genului epic.                             2 puncte

14.  Explica, pe scurt, rolul punctelor de suspensie din finalul fragmentului.                                   4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Scrie o compunere de 20 - 25 de randuri (text descriptiv, portret), cu titlul "Colegul meu\ in compunerea
ta, trebuie;

•      sa respecti conventiile specifice descrierii, ca mod principal de expunere;                             6 puncte

•      sa ai un stil si un continut adecvate situatiei imaginate;                                                        8 puncte

•      sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                         4 puncte
Atentie! in compunere poti folosi si urmatoarele nume proprii: Victor, Emil, Maria, Monica. Punctajul

pentru redactare se acorda numai daca vei scrie compunerea in limita de spatiu precizata.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie, in 10 -15 randuri, rezumatul textului citat la Partea I (loan Alexandru Bratescu-Voinesti, A doua
scrisoare catre Mihail Sadoveanu).

in redactarea rezumatului, vei avea in vedere:

•     respectarea fidelitatii fata de textul pe care il rezumi (concordanta dintre continutul textului dat si
continutul rezumatului scris de tine);

•     desprinderea a trei-patru elemente esentiale/ ideii principale ale textului;

•     prezentarea esentializata, pe baza ideilor principale ale textului, a succesiunii intamplarilor Ia care
participa personajele;

•     respectarea altor conventii specifice rezumatului (relatarea la persoana a lll-a; utilizarea modurilor si a
timpurilor verbale potrivite; trecerea de la vorbirea directa la vorbirea indirecta, fara dialog inserat;

relatarea obiectiva, fara interventii emotionai-subiective si fara citate).

Nota! Vei primi 12 puncte pentru continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte
pentru redactare (coerenta textului - 2 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului -
2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, rezumatul trebuie sa aiba minimum 10 randuri
scrise.