Enciclopedia clopotel

Epoca Arhaica

750-500

Divizata, aristocratia slabeste. Tulburarile interne si crizele sociale antreneaza disparitia constitutiilor care se bazau pe aristocratie. Micului cultivator, dominat de proprietarii bogati, ii este din ce in ce mai greu sa supravietuiasca. Aristocratii se lupta intre ei. Apare tirania. Acest cuvant nu avea conotatia actuala; el se referea la puterea exercitata de un singur om. Tiranii, chiar cei proveniti din familiile aristocratice, apara drepturile poporului. Aceasta miscare se regaseste la Corint, Siciona, Megara si, pentru scurt timp, la Atena, unde reformele lui Solon sunt primii pasi spre democratie. In fata crizei sociale prin care trecea Atena, Solon a dat mai multe legi pentru a ameliora statutul micii taranimi, interzicand sclavia pentru datorii, care era practicata pe scara larga inainte de venirea sa la putere. A stabilit clasele cenzitare, a hotarat numeroase reforme judiciare, a creat Heliaia, tribunalul poporului. „Am intocmit legi egale pentru cel bun si pentru cel rau, alcatuind pentru fiecare o justitie dreapta" . Dupa Solon insa, tirania se instaleaza si la Atena.

La inceput, aceste tiranii cunosc perioade de prosperitate si de splendoare. Tiranul Atenei, Pisistrate, guverneaza in spiritul reformelor lui Solon si se dedica amenajarii orasului, construind mai ales fantani. L-au urmat fiii sai, unul, cel mai moderat, a fost ucis de tiranoctoni, celalalt a devenit un despot. Incet, incet, tiraniile s-au prabusit, fiind inlocuite de aristocratie.

In aceasta perioada, continua colonizarea si sunt create colonii in afara Greciei. Pe plan economic, cultivarea pomilor fructiferi inlocuieste culturile cerealiere, de unde o supraproductie de vin si ulei si o lipsa de cereale.

Atena avanseaza catre democratie; Clistene, dupa Solon, asigura preeminenta statului asupra familiei, slabind astfel institutiile aristocratice. El a reformat institutiile si administratia cetatii. In Atena se dezvolta mestesugurile si comertul; ea incepe sa se impodobeasca cu temple. Religia permite catorva zei asiatici sa patrunda in panteon (Cybele si Hecate). Isi face aparitia poezia lirica. Cultul lui Dionysos cunoaste un mare succes; sunt create Marile jocuri dionisiace, ca si Panatheneele, instituite de Pisistrate. Anumite culte cu mistere sunt integrate de stat.