Enciclopedia clopotel

Timbrele si legendele lor

Inca de la aparitia primelor marci postale, filatelia nu recunostea decat timbrele reprezentand taxa corespondentei si expedierii diverselor tiparituri. Cu timpul, au aparut si timbre prin intermediul carora se percepeau taxe pentru diverse alte servicii postale, ca urmare a dezvoltarii activitatii postei si totodata a multiplelor functii pe care le putea indeplini timbrul, ca insemn al taxei postale. Dar, de-a lungul timpului, au existat si situatii cand aparitia unui trimbru postal a fost determinata de anumite evenimente economice, culturale, politice sau de imprejurari neobisnuite, chiar amuzante. Mai mult decat atat, unele marci postale au aparut ca urmare a unor aventuri romantice, ramase nedecoperite. Unele povesti legate de modul in care au aparut aceste petice de hartie, au devenit legende, cunoscute astazi de foarte putini dintre noi.

De pilda, aparitia timbrelor capitanilor de posta s-a datorat unor imprejurari deosebite, unele neclarificate pana in zilele noastre. In anii 1936 si 1958, in colonia britanica, Bermude, s-au emis timbre care reproduceau casa pitoreasca in care a trait William Benett Perot, capitanul postei din Hamilton. Pentru ca nu avea foarte multe solicitari, capitanul cateodata inchidea posta si, pentru a nu rata potentialii clienti, el si-a pus in fata casei o cutie postala, incasand 1 pence, pentru scrisorile depuse. Dupa un timp a constatat ca in cutie gasea mai multe scrisori, decat monede. Asa a decis sa introduca timbrele pentru corespondenta, urmand ca fiecare scrisoare netimbrata sa nu fie expediata, lucru care a determinat aparitia timbrelor capitanilor de posta. Dintre cele mai consacrate timbre din aceasta categorie, putem aminti: timbrele capitanului postei din Alexandria, statul Virginia, cele ale lui James M. Buchanan din Baltimore, statul Maryland, cele ale capitanilor de posta din Brattleboro, statul Vermont.

Timbrele Funchal au fost emise in Portugalia dupa ce Funchal, un important punct de tranzit intre Indii si Lumea Noua, a fost ridicat la rangul de oras, fiind considerat si un loc cu bunastare. Portugalia a decis sa emita o serie de timbre postale cu inscriptia "Funchal", ulterior denumindu-le Madeira.
Si timbrele pentru posta din lagarele de concentrare poarta in spate o legenda care ar starni interesul pasionatilor in domeniu si nu numai. Ne referim aici la timbrele de prizonierat sau "de lagar" din perioada celui de-al doilea razboi mondial. Numele initiatorilor postei de lagar nu au fost descoperite, dar cert este ca au fost niste oameni intelepti. Scopul lor a fost sa.si gaseasca o indeletnicire menita sa diminueze monotonia vietii din lagar, sa-I faca sa uite de mizeriile zilnice si in acelasi timp au sperat ca aceasta posta va reusi sa le tina oamenilor treaza dorinta de a trai dupa gratii. 

O poveste interesanta este cea legata de aparitiei timbrelor pentru posta aeriana. La sfarsitul secolului al XX-lea cresc preocuparile pentru constructia de avioane. Devin tot mai frecvente zborurile de incercare in premiera, iar in anul 1909 aviatorul francez Louis Bleriot a traversat pentru prima data Canalul Manecii, de la Calais la Dover. Succesul acestui zbor a determinat aparitia transportului corespondentei pe cale aeriana. Astfel, pentru prima data, in 1911, in India a avut loc primul transport de corespondenta, pe cale aeriana. Interesant este ca pe corespondenta a fost aplicata o stampila cu imaginea avionului, purtand inscrisul "First Aerial Post".

Un rol important in istoria comunicatiilor l-a jucat porumbelul postal. Inca din vremuri imemoriale, porumbeii au fost folositi pentru a duce stiri. Cum reuseau sa transporte porumbeii atatea scrisori?... Inventivi cum sunt, francezii fotografiau scrisorile pe pelicule foarte mici, dupa care aceste scrsisori-microfilm erau facute sul si atasate de penele din coada a porumbeilor. In acest context au fost emise special timbre pentru posta cu porumbeii.

Despre marcile postale destinate presei, numite "timbre pentru ziare" s-a tot scris ca sunt raritati aparute printre primele timbre, aparute in Austria in 1851. Acestea  aveau imprimat capul lui "Mercur" (in mitologia greaca Hermes), care raspandea vestile in cele mai indepartate colturi ale lumii. Pe atunci, in Austria taxa pentru expedierea ziarelor era mult mai mica, decat cea perceputa pentru alte tiparituri. Astfel a fost nevoie de emiterea unui timbru special pentru expedierea periodicilor, dar care nu aveau valoare nominala imprimata. Valoarea lor se putea diferentia dupa culoare si anume albastru pentru expedierea unui singur ziar sau roz, pentru cinci zeci de ziare. Cu timpul, practica a demonstrat ca acest sistem nu era viabil si s-a recurs la emiterea acestor marci postale speciale pentru presa.

O categorie aparte in evolutia filatelica o reprezinta categoria timbrelor locale, emise de oficiile postale locale. Amintim in acest context de posta cu cai "Ponz Express". Cei care deserveau traseul de trei mii de kilometri care leaga statul Missouri cu Sacramento aveau de infruntat tot soiul de pericole, dat fiind ca traseul strabatea vestul salbatic. Curierii calareti trebuia sub orice pret sa strabata acest traseu in cateva zile, conformandu-se deviziei "Posta trebuie sa treaca". Prin urmare, firma care administra aceasta posta a emis doua timbre pentru taxarea corespondentei, reprezentand un calaret pe un cal in galop. Astazi ele sunt considerate deosebit de valoroase. Din categoria timbrelor locale fac parte si cele "cicliste" cu care era francata corespondenta transportata cu bicicleta.