Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Cultura generala
Majoritatea planetelor din sistemul nostru solar au axa de rotatie aproape perpendiculara pe planul orbitelor. Uranus insa are axa de rotatie aproape paralel cu acesta.
› vrei mai multBancul zilei
UN AMERICAN,un neamt si un roman intr-un avion.
Americanul scoate mana pe geam si dupa 2 min. spune ca este teritoriul lui.
La care neamtu de il intreaba : de unde stii ?
Pai am dat cu mana de zgarie-nori .
Neamtul scoate mana pe geam si dupa 1 min spune ca este pe teritoriul sau.
La care romanul il intreaba : de unde stii ?
Pai...m-a inpuscat in mana .
Romanul scoate shi el mana pe geam si dupa 5 sec. striga catre ceilalti 2 : asta este teritoriul meu.
Americanul shi neamtul il intreaba: de unde stii ?
Pai...mi s-a furat ceasul ..:))))
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Evaluare_Nationala
Subiecte Evaluare Nationala
EVALUARE NATIONALA 2012
Limba_si_literatura_romana_precizari_metodologice
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 116899 bytes |
CENTRUL NAlIONAL DE EVALUARE I EXAMINARE
Evaluarea naNionala pentru elevii clasei a VIII-a la disciplina LIMBA I LITERATURA ROMÂNA Anul colar 2011-2012
Introducere
Evaluarea naNionala este examenul pe care îl susNin elevii din clasa a VIII-a, în conformitate cu ordinul ministrului educaNiei, cercetarii, tineretului i sportului nr. 5219 privind organizarea i desfa urarea evaluarii naNionale pentru absolvenNii clasei a VIII-a, în anul colar 2011-2012 i vizeaza evaluarea sumativa atât a competenNelor specifice i a conNinuturilor asociate acestora, conform programei colare actualizate pentru clasa a VIII-a, cât i a conNinuturilor din programele colare actualizate pentru clasele a V-a–a VII-a, ce sunt valorificate în clasa a VIII-a.
Aceasta proba scrisa are durata de 120 de minute.
Structura probei de evaluare
Subiectul I (42 de puncte):
•componenta A (30 de puncte): itemi semiobiectivi cu raspuns scurt i cu raspuns elaborat (5 itemi x 6 puncte = 30 de puncte)
•componenta B (12 puncte): item subiectiv - 8 puncte (pentru conNinutul compunerii); 2 puncte (pentru redactarea unui conNinut adecvat cerinNei formulate); 2 puncte (pentru
respectarea limitei minime de spaNiu indicate)
Subiectul II (36 de puncte):
•componenta A (24 de puncte): itemi obiectivi cu alegere multipla i itemi semiobiectivi cu raspuns scurt (4 itemi x 6 puncte = 24 de puncte)
•componenta B (12 puncte): item subiectiv - 8 puncte (pentru conNinutul compunerii); 2 puncte (pentru redactarea unui conNinut adecvat cerinNei formulate); 2 puncte (pentru respectarea limitei minime de spaNiu indicate)
Redactarea întregii lucrari (12 puncte) vizeaza competenNa specifica 2.2 - utilizarea în redactarea unui text propriu a cuno tinNelor de lexic i de morfosintaxa, folosind adecvat semnele de ortografie i de punctuaNie:
•unitatea compoziNiei – 1 punct;
•coerenNa textului – 2 puncte;
•registrul de comunicare, stilul i vocabularul adecvate conNinutului – 2 puncte;
•ortografia – 3 puncte;
•punctuaNia – 2 puncte;
•a ezarea corecta a textului în pagina – 1 punct;
•lizibilitatea – 1 punct.
Se acorda 10 puncte din oficiu.
1
CompetenNe de evaluat
Conform precizarilor din programa de examen, evaluarea naNionala vizeaza:
• evaluarea competenNelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare i nonliterare, în scopuri diverse;
• evaluarea competenNelor de exprimare scrisa/de utilizare corecta i adecvata a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse.
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectul I. A este redata în tabelul urmator:
CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat |
1.1. dovedirea înNelegerii | -moduri de expunere (naraNiune, | -identificarea modurilor de |
unui text literar, pornind | descriere, dialog, monolog) | expunere în text |
de la cerinNe date | -structuri în textele epice (logica | -evidenNierea elementelor de |
acNiunii, timp, spaNiu, modalitaNi de | structura în textele epice i | |
caracterizare a personajelor, | lirice | |
relaNiile dintre personaje) i lirice | ||
(concordanNa dintre forma grafica a | ||
poeziei i ideea transmisa de | ||
aceasta, eul liric) | ||
-trasaturi specifice genului epic i | -identificarea trasaturilor | |
liric | specifice | |
-procedee de expresivitate artistica | - identificarea unei figuri de stil | |
(figuri de stil: personificarea, | studiate | |
alegoria, repetiNia fonetica/ | ||
aliteraNia, metafora, hiperbola, | ||
epitetul, comparaNia, repetiNia, | ||
enumeraNia i antiteza) | ||
- elemente de versificaNie (masura, | -identificarea elementelor de | |
rima, ritmul, versul, strofa) | versificaNie | |
1.2. sesizarea | -arhaisme, regionalisme i | -identificarea |
corectitudinii i a valorii | neologisme | arhaismelor, regionalismelor i |
expresive a categoriilor | a neologismelor | |
morfosintactice, a | ||
mijloacelor de îmbogaNire | ||
a vocabularului i a | -cuvinte derivate, compuse sau | -identificarea |
categoriilor semantice | obNinute prin conversiune, familia | cuvintelor derivate, compuse |
studiate, a ortografiei i | de cuvinte | sau obNinute prin |
punctuaNiei | conversiune/formarea familiei | |
de cuvinte | ||
-categorii semantice studiate: | -indicarea sensului/sensurilor | |
sinonime, antonime, omonime, | cuvântului în context | |
cuvinte polisemantice; construcNii | ||
pleonastice; sensurile cuvintelor în | ||
contexte diferite | ||
-valori expresive ale nivelurilor | -indicarea valorii expresive a | |
limbii (fonetic, lexical i | cuvântului în context | |
morfosintactic) într-un text dat | ||
-desparNirea cuvintelor în silabe | -desparNirea corecta în silabe | |
-topica i punctuaNie; relaNii | -indicarea rolului topicii, al | |
sintactice | semnelor de punctuaNie în | |
relaNiile sintactice |
2
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectele I. B i II. B este redata în tabelul urmator:
CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat |
2.1. redactarea diverselor | -redactarea unor texte reflexive i | |
texte, cu scopuri i | imaginative (compuneri care | |
destinaNii diverse, | presupun exprimarea propriilor | |
adaptându-le la situaNia de | sentimente cu ocazia unui | |
comunicare concreta | eveniment personal, social sau | |
cultural; evidenNierea unor trasaturi | ||
ale unui obiect - peisaj, persoana | - aplicarea tehnicilor de | |
(într-o descriere/într-un portret) | redactare | |
-redactarea unor compuneri, având | ||
ca text suport texte literare | ||
(rezumat, caracterizare de | ||
personaj) | ||
- redactarea unor scurte naraNiuni; | ||
continuarea unor dialoguri | ||
- exprimarea argumentata a opiniei | - argumentarea opiniei | |
personale privind structura textului, | personale | |
semnificaNia titlului, procedeele de | ||
expresivitate i semnificaNiile | ||
mesajului din fragmentul dat | ||
2.2. utilizarea în | - folosirea corecta a semnelor de | -aplicarea cuno tinNelor de |
redactarea unui text | punctuaNie la nivelul propoziNiei, al | lexic, morfosintaxa, de |
propriu a cuno tinNelor de | frazei; a elementelor de lexic | ortografie i de punctuaNie |
lexic i de morfosintaxa, | studiate în clasele V- VIII i a | |
folosind adecvat semnele | cuno tinNelor de morfosintaxa în | |
ortografice i de | exprimarea scrisa corecta | |
punctuaNie |
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectul II. A este redata în tabelul urmator:
CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat | |
1.1. dovedirea înNelegerii | -texte nonliterare (texte | -identificarea informaNiilor cu privire la | |
unui text nonliterar, | publicitare, articolul de | mesajul textului nonliterar | |
pornind de la cerinNe date | ziar/de revista, anunNul, | ||
tirea) | |||
-idei principale, idei | |||
secundare; ordinea logica | |||
i cronologica a ideilor/a | |||
întâmplarilor | dintr-un text | ||
1.2. sesizarea | - categorii morfologice | -indicarea valorii sintactice i | |
corectitudinii i a valorii | specifice parNilor de vorbire | morfologice a cuvântului | |
expresive a categoriilor | (conform programelor | -identificarea elementelor de sintaxa a | |
morfosintactice, a | colare pentru clasele | propoziNiei i a frazei | |
mijloacelor de îmbogaNire | a V-a - a VIII-a) | ||
a vocabularului i a | -elemente de sintaxa a | ||
categoriilor semantice | propoziNiei i a frazei | ||
studiate, a ortografiei i | |||
punctuaNiei | |||
3 |
Precizari privind evaluarea probei scrise
Subiectul I este elaborat pe baza unui text literar suport, la prima vedere, selectat conform precizarilor din programa i are în vedere:
A. Evaluarea competenNei de receptare a mesajului scris: înNelegerea unui text literar, pornind de la cerinNe date, precizarea valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogaNire a vocabularului i a categoriilor semantice studiate, a elementelor de ortografie i de punctuaNie.
B.Evaluarea competenNei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere, pornind de la textul literar suport (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumara a unor secvenNe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structura textului etc.).
Subiectul al II-lea este elaborat pe baza unui text nonliterar suport, selectat conform precizarilor din programa i are în vedere:
A.Evaluarea competenNei de receptare a mesajului scris: înNelegerea unui text nonliterar (articolul de ziar/de revista, texte publicitare, anunNul, tirea), prin referire la autorul textului, sursa de unde a fost selectat textul suport, informaNiile din text; categorii morfologice specifice parNilor de vorbire, elemente de sintaxa a propoziNiei i a frazei.
B.Evaluarea competenNei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere privind textul la prima vedere sau redactarea unor compuneri scurte pe o anumita tema, redactarea unor texte reflexive i imaginative, respectând structura/punctele de sprijin indicate.
4