Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Cultura generala
Leonardo da Vinci a facut schite pentru parasuta din 1485. A facut si studii pentru elicopter si tanc si a sugerat metode pentru respiratie sub apa...
› vrei mai multBancul zilei
intr-o zi Georgel o intreaba pe mama sa:
---Cum am aparut eu,mamico?
---Te-a adus barza puisor.Dar de ce intrebi?
---Avem de scris o compunere despre 'Obarsia familiei mele'.Dar tu,mamico,cum ai aparut?
---Tot barza m-a adus,puisor.
---Dar bunica?
---La fel.
Complet derutat Georgel incepu sa scrie in caiet:De trei generatii nimeni din familia mea nu s-a nascut normal.
Shop Clopotel.ro
| Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Evaluare_Nationala
Subiecte Evaluare Nationala
EVALUARE NATIONALA 2012
Limba_si_literatura_romana_precizari_metodologice
|
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 116899 bytes |
CENTRUL NAlIONAL DE EVALUARE I EXAMINARE
Evaluarea naNionala pentru elevii clasei a VIII-a la disciplina LIMBA I LITERATURA ROMÂNA Anul colar 2011-2012
Introducere
Evaluarea naNionala este examenul pe care îl susNin elevii din clasa a VIII-a, în conformitate cu ordinul ministrului educaNiei, cercetarii, tineretului i sportului nr. 5219 privind organizarea i desfa urarea evaluarii naNionale pentru absolvenNii clasei a VIII-a, în anul colar 2011-2012 i vizeaza evaluarea sumativa atât a competenNelor specifice i a conNinuturilor asociate acestora, conform programei colare actualizate pentru clasa a VIII-a, cât i a conNinuturilor din programele colare actualizate pentru clasele a V-a–a VII-a, ce sunt valorificate în clasa a VIII-a.
Aceasta proba scrisa are durata de 120 de minute.
Structura probei de evaluare
Subiectul I (42 de puncte):
•componenta A (30 de puncte): itemi semiobiectivi cu raspuns scurt i cu raspuns elaborat (5 itemi x 6 puncte = 30 de puncte)
•componenta B (12 puncte): item subiectiv - 8 puncte (pentru conNinutul compunerii); 2 puncte (pentru redactarea unui conNinut adecvat cerinNei formulate); 2 puncte (pentru
respectarea limitei minime de spaNiu indicate)
Subiectul II (36 de puncte):
•componenta A (24 de puncte): itemi obiectivi cu alegere multipla i itemi semiobiectivi cu raspuns scurt (4 itemi x 6 puncte = 24 de puncte)
•componenta B (12 puncte): item subiectiv - 8 puncte (pentru conNinutul compunerii); 2 puncte (pentru redactarea unui conNinut adecvat cerinNei formulate); 2 puncte (pentru respectarea limitei minime de spaNiu indicate)
Redactarea întregii lucrari (12 puncte) vizeaza competenNa specifica 2.2 - utilizarea în redactarea unui text propriu a cuno tinNelor de lexic i de morfosintaxa, folosind adecvat semnele de ortografie i de punctuaNie:
•unitatea compoziNiei – 1 punct;
•coerenNa textului – 2 puncte;
•registrul de comunicare, stilul i vocabularul adecvate conNinutului – 2 puncte;
•ortografia – 3 puncte;
•punctuaNia – 2 puncte;
•a ezarea corecta a textului în pagina – 1 punct;
•lizibilitatea – 1 punct.
Se acorda 10 puncte din oficiu.
1
CompetenNe de evaluat
Conform precizarilor din programa de examen, evaluarea naNionala vizeaza:
• evaluarea competenNelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare i nonliterare, în scopuri diverse;
• evaluarea competenNelor de exprimare scrisa/de utilizare corecta i adecvata a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse.
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectul I. A este redata în tabelul urmator:
| CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat |
| 1.1. dovedirea înNelegerii | -moduri de expunere (naraNiune, | -identificarea modurilor de |
| unui text literar, pornind | descriere, dialog, monolog) | expunere în text |
| de la cerinNe date | -structuri în textele epice (logica | -evidenNierea elementelor de |
| acNiunii, timp, spaNiu, modalitaNi de | structura în textele epice i | |
| caracterizare a personajelor, | lirice | |
| relaNiile dintre personaje) i lirice | ||
| (concordanNa dintre forma grafica a | ||
| poeziei i ideea transmisa de | ||
| aceasta, eul liric) | ||
| -trasaturi specifice genului epic i | -identificarea trasaturilor | |
| liric | specifice | |
| -procedee de expresivitate artistica | - identificarea unei figuri de stil | |
| (figuri de stil: personificarea, | studiate | |
| alegoria, repetiNia fonetica/ | ||
| aliteraNia, metafora, hiperbola, | ||
| epitetul, comparaNia, repetiNia, | ||
| enumeraNia i antiteza) | ||
| - elemente de versificaNie (masura, | -identificarea elementelor de | |
| rima, ritmul, versul, strofa) | versificaNie | |
| 1.2. sesizarea | -arhaisme, regionalisme i | -identificarea |
| corectitudinii i a valorii | neologisme | arhaismelor, regionalismelor i |
| expresive a categoriilor | a neologismelor | |
| morfosintactice, a | ||
| mijloacelor de îmbogaNire | ||
| a vocabularului i a | -cuvinte derivate, compuse sau | -identificarea |
| categoriilor semantice | obNinute prin conversiune, familia | cuvintelor derivate, compuse |
| studiate, a ortografiei i | de cuvinte | sau obNinute prin |
| punctuaNiei | conversiune/formarea familiei | |
| de cuvinte | ||
| -categorii semantice studiate: | -indicarea sensului/sensurilor | |
| sinonime, antonime, omonime, | cuvântului în context | |
| cuvinte polisemantice; construcNii | ||
| pleonastice; sensurile cuvintelor în | ||
| contexte diferite | ||
| -valori expresive ale nivelurilor | -indicarea valorii expresive a | |
| limbii (fonetic, lexical i | cuvântului în context | |
| morfosintactic) într-un text dat | ||
| -desparNirea cuvintelor în silabe | -desparNirea corecta în silabe | |
| -topica i punctuaNie; relaNii | -indicarea rolului topicii, al | |
| sintactice | semnelor de punctuaNie în | |
| relaNiile sintactice |
2
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectele I. B i II. B este redata în tabelul urmator:
| CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat |
| 2.1. redactarea diverselor | -redactarea unor texte reflexive i | |
| texte, cu scopuri i | imaginative (compuneri care | |
| destinaNii diverse, | presupun exprimarea propriilor | |
| adaptându-le la situaNia de | sentimente cu ocazia unui | |
| comunicare concreta | eveniment personal, social sau | |
| cultural; evidenNierea unor trasaturi | ||
| ale unui obiect - peisaj, persoana | - aplicarea tehnicilor de | |
| (într-o descriere/într-un portret) | redactare | |
| -redactarea unor compuneri, având | ||
| ca text suport texte literare | ||
| (rezumat, caracterizare de | ||
| personaj) | ||
| - redactarea unor scurte naraNiuni; | ||
| continuarea unor dialoguri | ||
| - exprimarea argumentata a opiniei | - argumentarea opiniei | |
| personale privind structura textului, | personale | |
| semnificaNia titlului, procedeele de | ||
| expresivitate i semnificaNiile | ||
| mesajului din fragmentul dat | ||
| 2.2. utilizarea în | - folosirea corecta a semnelor de | -aplicarea cuno tinNelor de |
| redactarea unui text | punctuaNie la nivelul propoziNiei, al | lexic, morfosintaxa, de |
| propriu a cuno tinNelor de | frazei; a elementelor de lexic | ortografie i de punctuaNie |
| lexic i de morfosintaxa, | studiate în clasele V- VIII i a | |
| folosind adecvat semnele | cuno tinNelor de morfosintaxa în | |
| ortografice i de | exprimarea scrisa corecta | |
| punctuaNie |
RelaNia dintre competenNele specifice, conNinuturile asociate i competenNele de evaluat pentru subiectul II. A este redata în tabelul urmator:
| CompetenNe specifice | ConNinuturi asociate | CompetenNe de evaluat | |
| 1.1. dovedirea înNelegerii | -texte nonliterare (texte | -identificarea informaNiilor cu privire la | |
| unui text nonliterar, | publicitare, articolul de | mesajul textului nonliterar | |
| pornind de la cerinNe date | ziar/de revista, anunNul, | ||
| tirea) | |||
| -idei principale, idei | |||
| secundare; ordinea logica | |||
| i cronologica a ideilor/a | |||
| întâmplarilor | dintr-un text | ||
| 1.2. sesizarea | - categorii morfologice | -indicarea valorii sintactice i | |
| corectitudinii i a valorii | specifice parNilor de vorbire | morfologice a cuvântului | |
| expresive a categoriilor | (conform programelor | -identificarea elementelor de sintaxa a | |
| morfosintactice, a | colare pentru clasele | propoziNiei i a frazei | |
| mijloacelor de îmbogaNire | a V-a - a VIII-a) | ||
| a vocabularului i a | -elemente de sintaxa a | ||
| categoriilor semantice | propoziNiei i a frazei | ||
| studiate, a ortografiei i | |||
| punctuaNiei | |||
| 3 | |||
Precizari privind evaluarea probei scrise
Subiectul I este elaborat pe baza unui text literar suport, la prima vedere, selectat conform precizarilor din programa i are în vedere:
A. Evaluarea competenNei de receptare a mesajului scris: înNelegerea unui text literar, pornind de la cerinNe date, precizarea valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogaNire a vocabularului i a categoriilor semantice studiate, a elementelor de ortografie i de punctuaNie.
B.Evaluarea competenNei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere, pornind de la textul literar suport (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumara a unor secvenNe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structura textului etc.).
Subiectul al II-lea este elaborat pe baza unui text nonliterar suport, selectat conform precizarilor din programa i are în vedere:
A.Evaluarea competenNei de receptare a mesajului scris: înNelegerea unui text nonliterar (articolul de ziar/de revista, texte publicitare, anunNul, tirea), prin referire la autorul textului, sursa de unde a fost selectat textul suport, informaNiile din text; categorii morfologice specifice parNilor de vorbire, elemente de sintaxa a propoziNiei i a frazei.
B.Evaluarea competenNei de redactare a diverselor texte, cu exprimarea argumentata a unui punct de vedere privind textul la prima vedere sau redactarea unor compuneri scurte pe o anumita tema, redactarea unor texte reflexive i imaginative, respectând structura/punctele de sprijin indicate.
4