Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Pitulicea fluieratoare poate supravietui unei calatorii din nordul Serbiei pana in punctul cel mai sudic al Africii - mai departe decat ar putea ajunge orice alta pasare.

› vrei mai mult

Bancul zilei

La inchisoare:
- Tu cum ai ajuns aici?
- Tinerete fara experienta.
- Cum tinerete, cind ai peste 60 de ani?
- Da, dar avocatul meu avea doar 25.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_096

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 96

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos.

[."] Dar cum albise de floare? Si cand? Cu o zi inainte, abia luat in seama, nu era decat repetarea
aceluiasi vechi pom de lemn ruginit de muguri la stravechea fereastra a bunicilor.[...]

Niciun zarzar n-a fost mai fraged in lumina, mai copilaros in parfum, mai ceresc in mirare, decat cel
inflorit la fereastra casei bunicilor, sub ochii nepotului care nu s-a dus la scoala, care n-a mancat [...]

Acel zarzar (desi vecin, obraz in obraz cu nepotul) nu apartinea pamantului. Venea din puritatile cerului,
din nebuloasa Caii Laptelui, adus ca de leganarea unui scranciob, oprit falfaitor de alb la fereastra veche a
casei dintre brazi [...] Pana tarziu noaptea, sub un cer ca de luceferi altoiti cu soare, nepotul a ramas la
fereastra intr-o armonioasa insomnie.

Cum sa dormi? Cum sa inchizi ochii? Cum sa-ti desparti clipele de ale pomului ingeresc? Cum sa nu stii
mereu ca esti fericit, fara sa ai nimic altaceva decat noaptea de mireasa a zarzarului, si sa fii inca in casa
bunicilor?

Nepotul a adormit pe scandura aeriana a pervazului, fiind si in somn vecin de rasuflet cu raiul deschis.

Dar in noua dimineata, cand acelasi soare a aprins glasurile si sclipirile primaverii, zarzarul de la
fereastra era ostenit. Prospetimea radioasa a intaii dimineti devenise declin, ingreuiere, apasare. Parca-i
venea sa planga. Totul era acolo: pomul cu trunchiul si crengile lui, floarea, parfumul, cerul, glasurile. Dar
lumina plecase, lasand numai fumul albei ei amintiri Murise ingerul.

Spre seara crengile erau stirbe ca surasul babelor. Fara de vant, florile cadeau mereu ingalbenind pe
jos.

A doua zi, zarzarul era batran, - ca si bunicii. incepea tineretea frunzelor verzi.

Si intr-o zi (a gandit nepotul intre zarzarul dus si bunicii pe duca), tot ce este abia daca va mai fi "a fost".
A simtit cu inima mirarea neagra a mortii. Si a suras melancolic, cu tampla rezemata de pumn, fara sa mai
vada nimic.

Aceasta a fost intaia primavara a nepotului care-si depasise copilaria, oprindu-se pe hotarul ei...

Si de atunci zarzarul a fulguit de multe ori sub pana nepotului, tocmai fiindca umbrele s-au inmultit,
odata cu primaverile.

(Ionel Teodoreanu, Masa umbrelor- fragment)

A. Limba romana

1.    Desparte in silabe cuvintele: "zarzar, "obraz", "falfaitor", "batran".                                          4 puncte

2.    Transcrie, din secventa urmatoare, patru cuvinte derivate: "Dar cum albise de floare?

Si cand? Cu o zi inainte, abia luat in seama, nu era decat repetarea aceluiasi vechi pom de

lemn ruginit de muguri la stravechea fereastra a bunicilor".                                                        4 puncte

3.    Formuleaza doua enunturi aratand polisemia verbului "a albi".                                                  4 puncte

4.    Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor:

"acelzarzar". ..desi vecin", "noua dimineata", "(sa...vada) nimic".                                             4 puncte

5.    Mentioneaza cazul substantivelor subliniate:

"nu era decat repetarea aceluiasi vechi pom". "incepea tineretea".                                           4 puncte

6.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate:

"puritatile cerului", "cum sa dormi", "(parca)±venea"t "intaia primavara".                                 4 puncte

7.    Alcatuieste un alt enunt in care verbul.....aramas"sa intre in componenta

unui predicat nominal.                                                                                                                 4 puncte

8.    Transcrie propozitia subordonata din fraza subliniata in text.                                                     4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza care sa contina o propozitie subordonata subiectiva, introdusa

printr-o expresie verbala impersonala.           '                                                                            4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Mentioneaza personajul care se afla in imaginea centrala a textului.                                          2 puncte

11.  Transcrie o structura care sa contina o imagine cromatica din secventa "oprit falfaitor de alb

la fereastra veche a casei dintre brazi..."                                             '                                      2 puncte

12.  Transcrie un epitet din fragmentul "Pana tarziu noaptea, sub un cerca de luceferi altoiti cu

soare, nepotul a ramas la fereastra intr-o armonioasa insomnie."                                             2 puncte

13.  Mentioneaza doua trasaturi care sa justifice faptul ca textul apartine genului epic.                     2 puncte

14.  Explica semnificatia fragmentului lfA simtit cu inima mirarea neagra a mortii".                           4 puncte

Partea a ll-a (10 puncte)

Scrie o compunere de 10 -15 randuri, in care sa-ti exprimi opinia despre atitudinea personajului nepotul,
din textul citat la Partea I (Ionel Teodoreanu, Masa umbrelor- fragment), sustinuta printr-un argument/
printr-o motivare corespunzatoare. in compunerea ta, trebuie:

•     sa utilizezi structura adecvata acestui tip de compunere (formularea clara/ logica a opiniei, prezenta
argumentului/ a motivarii care sa justifice opinia exprimata);                                                     2 puncte

•     sa ai continutul (dezvoltarea argumentului/ a motivarii) si stilul adecvate cerintei date;               6 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                             2 puncte

Partea a lll-a (32 de puncte)

Scrie o compunere de 1 - 2 pagini, in care sa motivezi ca o opera literara dintre cele studiate de tine este
un pastel.

in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

•     precizarea a patru caracteristici ale pastelului, ca specie literara;

•     exemplificarea acestor caracteristici, pe baza operei alese, cu secvente din text;

•     sublinierea rolului mijloacelor artistice in exprimarea ideilor poetice;

•     precizarea relatiei dintre titlul si continutul textului ales de tine.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 16 puncte pentru
continut (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 16 puncte pentru redactare (unitatea compozitiei
- 1 p.; coerenta textului - 3 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 3 p.;
ortografia -4p.: punctuatia -3p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba cel putin o pagina
sau echivalentul a 25 - 30 de randuri scrise.