Horoscopul zilei

Capricorn
(21 Decembrie - 19 Ianuarie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

In evul mediu zaharul era considerat lux si costa de 9 ori mai mult decat laptele.

› vrei mai mult

Bancul zilei

-Domnule,vreti sa aveti putin grija de bicicleta mea pana ma intorc?
-Domnule,dar yo sunt parlamentar!
-Nu-i nimic,am totusi incredere...

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale : Subiecte_Examen_Teste_Nationale


Limba Si Literatura Romana
TESTE NATIONALE 2007



varianta_015

Subiecte examen Teste Nationale 2007 - Limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

TESTAREA NATIONALA - 2007
Proba scrisa de limba si literatura romana

Subiect examen varianta 15

•     Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

•     Timpul efectiv de lucru este de 2 ore.

Partea I (48 de puncte)

Citeste cu atentie textul dat. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai
jos, care se refera la textul marcat cu chenar.

I Au fost odata-ntr-o scoala de provincie doi buni camarazi - Nita Ghitescu si Ghita Nitescu. Amandoi erau I
potriviti la-nvatatura si la purtare. Nita insa se deosebea, si nu numai de Ghita, dar chiar de toti copiii ceilaiti, prin
talentul lui la scris, de care se minuna cu drept cuvant toata lumea. in anul al patrulea de scoala primara, Nita
ajunsese sa scrie asa de frumos, incat, adesea, puse alaturi, caietul lui ai fi zis ca este modelul de caligrafie
tiparit, iar modelul de caligrafie, scris de mana; pe cata vreme, Ghita scria nu se poate mai urat; [...]

Asa, ispravind clasele primare, s-au despartit cei doi buni camarazi, ca sa mearga fiecare dupa norocul lui.
Ghita s-a dus la tara pe langa tata-sau, care era negustor cu dare de mana;* iar Nita, copil sarman*, a apucat
spre Capitala, ascultand de sfatul dascalului sau:

- Fatul meu, tu parinti n-ai, carte multa nu tie dat sa-nvetj, ca nu prea esti destept, sluga nu te poti face ca esti
cam lenes... Ti-a dat si tie Dumnezeu un dar: ai icoana la scris; tie cu condeiul ti-e dat sa te hranesti. Du-te la
Bucuresti, acolo ai sa intri copist* in vreo cantilene*si-ncet-incet, cum te stiu ca n-ai purtari prea rele, cu vremea
ai sa-naintezi.___________________________________________________________________________

Nita a ajuns in capitala si s-a pus sa-si caute de lucru. A facut cunostinta ba cu unui, ba cu altul,
recomandandu-si talentul si capatand din toate partile complimente si dovezi de admiratiune. Dar afara de
acestea, n-a reusit deocamdata sa capete nimic mai mult. Nita nu si-a pierdut speranta si bine a facut; caci iata
ca-ntr-o seara o cunostinta i-a spus:

-  Maine dimineata la ceasurile unsprezece, sa te afli la Ministerul de Interne: se tine concurs pentru trei
posturi de copisti; desigur ai sa capeti unul.

Se-ntelege ca Nita n-a lipsit a se infiinta la vreme.j...]

Desi dictarea mersese cam prea iute, Nita s-a uitat lung pe foaia lui, a zambit multumit de sine, apoi a
inminat-o cu mult respect unui domn niembru, care a strans toate probele. Peste doua zile s-a dat rezultatul
concursului... Numele Nita Ghitescu nu figura intre cele trei numiri.

- Si ce frumos scrisesem, domnule! a zis Nita, mahnit, cunostintasale.j...]

N-a trecut o saptamana si iata ca s-a publicat concurs pentru un post de perfect caligraf la acel ultim minister,
(...j Dar, in ajunul concursului, se-ntampla, cum se-ntampla in orice poveste, sa se-ntalneasca- cu cine? Cu
vechea lui cunostinta, cu bunul sau camarad de odinioara, cu Ghita Nitescu [...]

(I. L. Caragiale, Triumful talentului)

"(negustor) cu dare de mana - instarit, bogat

"(copil) sarman - care si-a pierdut ambii parinti sau numai unul dintre ei; orfan

"copist -1. (in trecut) functionar inferior care (redacta si) copia acte. 2. persoana care, inainte de aparitia

tiparului, copia un manuscris.

*cantiterie -cancelarie; birou sau sectie a unei institutii (publice) destinata lucrarilor administrative

A.   Limba romana

1.    Transcrie, din textul marcat cu chenar, doua cuvinte continand diftongi si doua cuvinte

continand vocale in hiat.                                                                                                           4 puncte

2.    Scrie cate un antonim pentru cuvintele "frumos"si "multa".                                                     4 puncte

3.    Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a verbului "a invata".                                           4 puncte

4.    Transcrie, din fragmentul marcat, un numeral colectiv si un pronume personal.                       4 puncte

5.    Stabileste valoarea morfologica din text a cuvintelor subliniate;

t9de care se minuna cu drept cuvant toata lumea"                                                                       4 puncte

6.    Alcatuieste un enunt in care substantivul "caiefsa aiba functia sintactica de complement direct. 4 puncte

7.    Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate: "Au fost odata-ntr-o scoala de provincie

doi buni camarazi".                                                                                                                   4 puncte

8.    Transcrie, din urmatoarea fraza, propozitia subordonata, precizandu-i felul: "sluga nu te poti

face ca esti cam lenes".                                                                                                              4 puncte

9.    Alcatuieste o fraza in care sa existe o propozitie subordonata completiva indirecta, introdusa

prin conjunctia subordonatoare "sa"                                                                                            4 puncte

B. intelegerea textului

10.  Transcrie, din prima fraza a textului marcat, cuvintele care se refera la spatiul actiunii.            2 puncte

11.  Transcrie enuntul din care reiese prin ce se deosebea Nita de toti colegii lui.                           2 puncte

12.  Precizeaza motivele pentru care dascalul lui Nita afirma; "tie cu condeiul ti-e dat sa te hranesti". 2 puncte

13.  Precizeaza doua trasaturi care sa justifice afirmatia ca textul apartie genului epic.                          2 puncte

14.  Explica, in 3 - 5 randuri, sensul structurii "ai icoana fa scris".                                                  4 puncte

Partea a ll-a (18 puncte)

Te numesti Paul/ Paula lonescu, locuiesti in Oradea, pe Strada Ciresilor, la numarul 29, esti elev/ eleva
la Scoala cu Clasele I - VIII "Lucian Blaga" si iti este necesara o adeverinta din care sa rezulte ca frecventezi
cursurile clasei a Vlll-a, pentru a te putea inscrie la un concurs judetean de arta fotografica.

Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o cerere adresata directiunii scolii tale, prin care
soliciti eliberarea unei adeverinte de elev. in cerere, trebuie:

•     sa utilizezi conventiile acestui tip de compunere;                                                                   6 puncte

•     sa expui clar si concis continutul solicitarii;                                                                            8 puncte

•     sa respecti normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie.                                          4 puncte
Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii cererii este 18.06.2007.

Partea a lll-a (24 de puncte)

Scrie o compunere in care sa prezinti trasaturile personajului Nita Ghitescu, din textul de la
Partea I (I. L Caragiale, Triumful talentului). in redactarea compunerii, vei avea in vedere:

•     precizarea, insotita de exemple, a trei mijloace/ procedee de caracterizare existente in textul dat;

•     numirea a trei trasaturi (fizice si/ sau morale) ale personajului;

•     ilustrarea trasaturilor, prin referire la intamplari/ la situatii semnificative sau prin citate comentate;

•     prezentarea relatiei dintre personajul Nita Ghitescu si alt personaj din textul dat.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru continut
(cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (coerenta textului - 2 p.\ registrul
de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p.; ortografia - 3 p.; punctuatia - 3 p.; asezarea
corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.).

in vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de
randuri scrise.