Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)


In aceasta dimineata nu ai chef de nimic. Si totusi apropiatii ti-au facut deja programul. Fa un dus revigorant si obisnuieste-te cu ideea ca trebuie sa intri in jocul lor.

› vrei zodia ta

Bancul zilei

Un accident groaznic...2 mashini aproape strivite...intr-una o femeie ..in cealalta un barbat; insa cei doi nu au patit nimic...se chinuiesc ei putzin sa iasa din mashina...cand reushesc femeia ii spune barbatului:\\\"Eu cred k suntem foarte norocoshi pt k am scapat din accident..cred k Dumnezeu a vrut asha...\\\" Barbatul o asculta..shi la un moment dat zice:\\\"shi eu cred la fel!\\\"...dupa cateva clipe de tacere..femeia zice iar:\\\" Shi mai cred k Dumnezeu a vrut sa ne unim destinele.\\\" Barbatul mirat:\\\"De ce?\\\"...femeia:\\\"Pentru k din mashinile noastre nu a mai ramas nimic..insa sticla de vin din mashina mea e intacta...eu zic k ar trebui sa ciocnim!\\\"...Barbatul:\\\"Asha o fi..sa ciocnim\\\"...Femeia ia sticla, scoate dopul...shi ii da sticla barbatului, acesta bea jumatate de sticla..dupa care i-o da femeii...Femeia o ia..ii pune dopul shi ii da sticla inapoi barbatului. El ramane o clipa surprins shi o intrb ea de ce nu bea..la care femeia:\\\"Eu ashtept politzia!\\\"..=))

› vrei mai mult

Cultura generala

Urangutanii sunt animale solitare, insa puii de urangutani raman langa mamele lor in primii cativa ani din viata.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Teste_Nationale


Programa Examen Teste Nationale
TESTE NATIONALE 2007

Informeaza-te cu privire la programa de examen a Testelor Nationale pe anul 2007.



Istorie

Varianta de download:
Tip fisier: pdf
Marime: 89171 bytes

MINISTERUL EDUCATIEI Sl CERCETARII
SERVICIUL NATIONAL DE EVALUARE TI EXAMINARE

PROGRAMA PENTRU TESTAREA NATIONALA LA DISCIPLINA ISTORIA ROMANILOR

I. STATUTUL DISCIPLINEI
Istoria romanilor are, in cadrul testarii nationale, pentru anul scolar 2006/2007, statut de disciplina optionala.
Testul la Istoria romanilor este o proba scrisa cu durata de 2 ore.

II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
Candidatii trebuie sa demonstreze capacitatea de:
1. a utiliza, in contexte noi, notiuni istorice invatate;
2. a selecta si a utiliza informatii oferite de surse istorice, la prima vedere sau cunoscute;
3. a plasa in timp si spatiu evenimentele istorice;
4. a interpreta din punct de vedere istoric relatii de tip cauza-efect;
5. a prezenta o perioada istorica in functie de anumite repere;
6. a compara evenimente si procese istorice, stabilind asemanari si deosebiri.

III. TEME
CLASA A VIII-A

Civilizatii preistorice si antice.
1.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
legatus augusti, dava, villa rustica, romanizare, urbanizare, collegia; sincretism religios, limes, daci liberi.
1.2 Continuturi:
Geto-dacii si contactele cu lumea mediteraneana. Regalitate si religie.
Integrarea geto-dacilor in lumea romana.

Romanitatea orientala in mileniul marilor migratii.
2.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: crestinism, continuitate, etnogeneza.
2.2 Continuturi: Romanitate si crestinism.
Formarea poporului roman si a limbii romane.

Statul medieval si institutiile sale.
3.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: jude, cnezat, voievodat, descalecat, "tara"; domnie, dinastie, sfat domnesc, mitropolie; curtea domneasca, "oastea cea mare"; adunarea tarii, comitat, tinut, judet, district, scaun;
institutiile statale intre doua modele: cel bizantin si cel occidental.
3.2 Continuturi:
Transilvania de la voievodat la principat.
Semnificatia intemeierii statelor medievale Valahia, Tara Moldovei, Dobrogea.
studiu de caz: Diploma Cavalerilor loaniti.

Tarile Romane si statele vecine intre diplomatie si confruntare.
4.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins: suzeranitate, vasalitate, Liga Sfanta.
4.2 Continuturi:
Politica de cruciada a voievozilor romani: Mircea cel Batran, lancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Vlad Tepes, Mihai Viteazul.
studiu de caz: Unirea Tarilor Romane in timpul lui Mihai Viteazul.

Constituirea Romaniei Moderne.
5.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
locotenenta domneasca, adunari ad-hoc, caimacam, secularizare;
constitutie, monarhie constitutionala, vot censitar, "partida nationala";
constituirea statului national roman;
orientari in politica externa;
miscarea de emancipare in teritoriile romanesti aflate sub dominatie straina.
5.2 Continuturi:
Revolutia din 1848-1849. Unirea si reformele lui Al. I. Cuza.
studiu de caz: Constitutia din 1866.
studiu de caz: Memorandum-ul. Cucerirea independentei de stat si unirea Dobrogei. Razboiul pentru intregirea nationala. Formarea statului national unitar.

Romania intre democratie si autoritarism.
6.1 Termeni istorici,'concepte, probleme de atins: vot universal, regenta;
dictat;
democratia interbelica si problemele ei.
6.2 Continuturi:
- studiu de caz: Integrarea provinciilor romanesti si statutul minoritatilor; Monarhia constitutionala si partidele politice in Romania interbelica.
studiu de caz: Constitutia din 1923.
studiu de caz: "Anul 1940".

Romania dupa al Doilea razboi mondial.
7.1 Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
sovietizare, etatizare, colectivizare, industrializare fortata, "revolutie culturala", politie politica;
deportare, munca fortata, lagar de munca, detinuti;
democratie, societate civila, practici democratice, constitutie;
institutii si mecanisme de exercitare a puterii politice, represiunea comunista, opozanti si dizidente, rezistenta anticomunista, destalinizare si desovietizare;
etapele regimului comunist;
revenirea la institutiile democratice.
7.2 Continuturi:
Perioada stalinista: regimul lui Gh. Gheorghiu-Dej. Regimul nationalist-comunist N. Ceausescu. Decembrie 1989. Context si consecinte. Revenirea la democratie.

Nota! Elaborarea subiectelor se realizeaza in conformitate stricta cu Programa pentru testarea nationala, avizata prin OMEdC. Subiectele nu vizeaza continutul unui manual anume. Manualul scolar este doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori si de elevi, care ajuta la parcurgerea curriculum-ului, la atingerea obiectivelor de referinta si a obiectivelor cadru.