Horoscopul zilei

Berbec
(21 Martie - 20 Aprilie)


Cel/cea mai bun/buna prietena a ta te enerveaza? Spune-i ce te nemultumeste si cere-i sa faca tot ce poate ca sa le remedieze. Evident, trebuie ca si tu sa faci acelasi lucru. Ca sa ceri, trebuie mai intai sa oferi!

› vrei zodia ta

Cultura generala

Cel mai mare ochi este cel al caracatitei. Diametrul lui ajunge la 40-50 cm.

› vrei mai mult

Bancul zilei

- Ce-ai patit la ochi?
- De la o raceala!
- Pai cum asa?
- Am tusit la una in dulap si m-a prins sotul ei...

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005


Romana



Limba si literatura romana - subiect - sesiunea II proba A varianta 3

Varianta de download:
Tip fisier: pdf
Marime: 110200 bytes

Proba scrisa de limba si literatura romana
Sesiunea august - septembrie 2005 Varianta 3

- Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
- Timpul efectiv de lucru este de trei ore.
Subiectul I (40 de puncte)
Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la textul de mai jos:
Si anotimpuri, vant de miazanoapte
sau vant de sud, daca m-ar cauta,
pe-o treapta m-ar gasi in preajma ta.
Si calatori, iscoade de departe,
si patrie, morminte, bolovani,
daca de mine toate-ar intreba,
m-ar dibui prin vant in preajma ta.
De zile, saptamani, de luni, de ani,
ma pierd in ochii tai, mandra iubire.
Ca din oglinzi, ce singure nu mint,
incerc sa dobandesc o dumirire,
ca aripile ce le simt in spate
aievea sunt din pene de argint
sau o parere doar de greutate.
(Lucian Blaga, Aripi de argint)
1. Scrie patru expresii/ locutiuni care sa contina cuvantul ochi. 4 puncte
2. Alcatuieste doua enunturi pentru a ilustra polisemia cuvantului singur. 4 puncte
3. Rescrie urmatorul text, corectand greselile, indiferent de natura lor: Poezia care am citit-o creiaza ori carui admirator a-l operei lui Blaga o impresie puternica. 4 puncte
4. Precizeaza doua marci lexico-gramaticale prin care se evidentiaza eul liric, in textul poetic dat. 4 puncte
5. Mentioneaza o valoare expresiva a utilizarii verbelor la modul conditional-optativ: "m-ar cauta",m-ar gasi",ar intreba",m-ar dibui", in prima strofa a poeziei. 4 puncte
6. Transcrie din text patru termeni din campul semantic al cuvantului timp. 4 puncte
7. Motiveaza alternarea scrierii la inceput de vers cu majuscula si cu litera mica. 4 puncte
8. Precizeaza un rol al utilizarii enumeratiei in poezia data. 4 puncte
9. Comenteaza ultima strofa, in 6-10 randuri, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice. 4 puncte
10. Prezinta semnificatia titlului, in relatie cu textul poeziei date. 4 puncte
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Te numesti Ion/ Ioana Andreescu, ai absolvit liceul si te afli intr-o excursie la Sinaia, cu prietenii.
Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o scrisoare de 15-20 de randuri, adresata fostei tale
colege, Mirela, in care sa descrii un peisaj de munte a carui frumusete te-a impresionat. In scrisoare, vei
integra adecvat (indiferent de ordine si de forma lor in context) urmatoarele cuvinte: calator, sud, vant,
bolovan, aripi, greutate. Data redactarii scrisorii este 29.08.2005.
Nota! Este obligatorie folosirea numai a datei si a numelor precizate.
Atentie! In scrisoare, trebuie:
- sa utilizezi conventiile specifice stilului epistolar; 2 puncte
- sa ai continutul si structura adecvate, integrand cuvintele date; 5 puncte
- sa respecti normele de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie, intr-un registru stilistic adecvat cerintei. 3 puncte
Subiectul al III - lea (40 de puncte)
Scrie un eseu, de 2 - 4 pagini, in care sa ilustrezi particularitati ale romanului, prin referire la o opera literara studiata, publicata dupa al doilea razboi mondial.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente in opera literara studiata;
- relevarea particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales;
- prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale;
- comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative din roman, avand in vedere relatiile dintre personajele implicate;
- exprimarea unui punct de vedere argumentat, prin referire la romanul studiat, in legatura cu afirmatia lui Nicolae Manolescu: "Noi intelegem prin roman un mod de participare la cotidian. [...] In intreaga lui istorie, romanul s-a preocupat de oamenii obisnuiti si de viata lor".
Nota! Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul lucrarii este la alegere.
Pentru continutul eseului, vei primi 20 de puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper); pentru redactarea eseului, vei primi 20 de puncte (organizarea ideilor in scris - 4 puncte; utilizarea limbii literare - 4 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 4 puncte; ortografia - 3 puncte; punctuatia - 3 puncte; a sezarea in pagina, lizibilitatea - 2 puncte).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 2 pagini.