Horoscopul zilei

Taur
(21 Aprilie - 21 Mai)


Azi te vei intalni cu un vechi prieten si impreuna va veti pierde timpul impreuna. Ai grija sa nu uiti si de celelalte activitati pe care le ai in plan in aceasta zi!

› vrei zodia ta

Cultura generala

Hemoglobina din sangele melcului contine o proteina bogata in cupru cunoscuta ca hemocianina, astfel ca in contact cu aerul sangele ia culoarea albastra, in organism fiind transparenta. La oameni hemoglobina are fier iar in contact cu oxigenul sangele devine rosiatic;

› vrei mai mult

Bancul zilei

- La examen e ca la teatru, zice profesorul. Eu reprezint spectatorii, dumneata pe interpretul principal.
- Domnule profesor, trebuie sa asteptam, zice elevul.
- De ce? intreaba profesorul.
- Asteptam sa apara si sufleurul, raspunde elevul.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005


Romana



Limba si literatura romana - barem - sesiunea I proba A varianta 2

Varianta de download:
Tip fisier: pdf
Marime: 152975 bytes

BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea iunie - iulie 2005 Varianta 2

Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul solutiilor din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. Patru expresii/ locutiuni - de exemplu: a scapa cu fata curata, a (se) da pe fata, a fi de fata, de fata, in fata, fata in fata, la fata locului etc. (1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: Poezia "Din valurile vremii..." a aparut in volumul pe care l-a editat Maiorescu in anul 1883 si pastreaza ecouri din poemele mai vechi, in special/ mai ales din "Gemenii".
(1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
4. Motivarea folosirii frecvente a substantivelor si a adjectivelor in prima strofa (de exemplu: descriere artistica subiectiva de tip portret, care contine cu precadere imagini vizuale si inglobeaza diverse figuri de stil, indeosebi epitete, astfel explicandu-se folosirea frecventa a substantivelor si a determinantelor adjectivale etc.): 4 puncte
- explicatia argumentata, coerenta, respectand normele de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- explicatia aproximativa, cu unele ezitari in argumentare si in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei; ezitari in redactare; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
5. De exemplu: iubirea pierduta, visul (de iubire), reveria, timpul, amintirea etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. Prezentarea a doua trasaturi ale romantismului (de exemplu: melancolia, singuratatea, visul/ reveria, primatul sentimentului, retorismul discursului liric, antiteza vis - realitate etc.), care se regasesc in textul dat: 4 puncte
- prezentare argumentata, nuantata, prin referire la doua trasaturi ale romantismului, care se regasesc in textul poetic dat, respectand normele de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- prezentare partiala, prin referire la una-doua trasaturi ale romantismului, care se regasesc in textul poetic dat, cu ezitari in argumentare si in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei, fara explicatii; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
7. De exemplu: comparatia "fata stravezie ca fata albei ceri", inversiunea "(fata) albei ceri", metafora "umbra duioaselor dureri", exclamatia retorica etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
8. De exemplu: valoarea afectiva a substantivului in vocativ "inger", cu sens conotativ, constructia adjectivala afectiva "iubite inger scump", antepunerea adjectivului etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Comentarea ultimei strofe, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice (de exemplu: conjunctia adversativa "dar" marcheaza sfarsitul visului de iubire si trecerea la alt plan al discursului liric; interjectia "vai" exprima regretul ca visul de iubire nu poate deveni realitate, atitudine evidenta in intreaga strofa; singuratatea; sentimentul zadarniciei; fantasma; epitetul, metafora, inversiunea; versificatia etc.): 4 puncte
- comentarea versurilor, prin sublinierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4 p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a ideii poetice, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care sugereaza tema poeziei; punctuatia sugereaza caracterul meditativ al discursului liric; structura poetica se reia in incipit; reper temporal; sugestia tonului elegiac; eufonia etc.): 4 puncte
- prezentarea argumentata, nuantata, a semnificatiei titlului, in relatie cu textul poeziei; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- prezentarea logica a semnificatiei titlului, cu trimiteri insuficiente la textul poeziei; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de explicare a semnificatiei titlului; unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei elemente apar in compunere - 1 p.);
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amāndoua elementele apar in compunere - 1 p.).
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei (dezvoltarea temei prin idei personalizate, in succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale sau de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte - 0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri - 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! Inlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decāt cele precizate atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.
Subiectul al III-lea (40 de puncte)
A. Continut - 20 de puncte
1. Precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente in opera literara studiata (de exemplu: specie epica in proza, de mare intindere, planuri narative, conflicte, actiune complexa, personaje numeroase, perspectiva narativa, stil, diversitate tipologica etc.). (1 p.+ 1 p.+ 1 p.+ 1 p.) 4 puncte
2. Relevarea particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales: 4 puncte
- relevarea argumentata a particularitatilor discursului narativ (compozitie/ planuri narative, alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales - 4 p.;
- relevarea partiala a particularitatilor discursului narativ, cu sporadice referiri la romanul ales - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte ale discursului narativ, fara explicatii - 1 p.
3. Prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice (actiune, conflict, relatii temporale si spatiale): 4 puncte
- prezentarea corecta a constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata a conceptelor operationale specifice - 4 p.;
- prezentarea lacunara a constructiei subiectului in romanul ales - 2 p.;
- tendinta de simpla povestire, cu omisiuni sau confuzii - 1 p.
4. Comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman: 4 puncte
- comentarea a doua scene/ secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman - 4 p.;
- comentarea unei scene/ a unei secvente narative semnificative pentru evolutia personajului principal/ a unui personaj din roman - 2 p.;
- simpla mentionare a unor aspecte privitoare la cerinta - 1p.
5. Exprimarea unui punct de vedere argumentat, prin referire la romanul studiat, in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu: 4 puncte
- exprimarea unui punct de vedere argumentat in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, prin referire la romanul studiat; utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri, ca si a unor structuri, conectori sau tehnici argumentative - 4 p.;
- exprimarea unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, prin unele referiri la romanul studiat; utilizarea unor mijloace lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri - 2 p.;
- simpla mentionare a unui punct de vedere in legatura cu afirmatia lui E. Lovinescu, fara incercare de argumentare - 1 p.
B. Redactare - 20 de puncte (Punctele pentru redactare se acorda numai daca raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.)
1. Organizarea ideilor in scris: 4 puncte
- text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente (introducere-cuprins-incheiere); constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a ideilor - 4 p.;
- partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista un echilibru intre ele; ideile sunt, in general, subliniate prin paragrafe - 2 p.;
- plan vag de structurare a textului, in care partile componente sunt marcate insuficient; trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata in nici un fel - 1 p.
2. Utilizarea limbii literare: 4 puncte
- stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritatea enuntului, varietatea lexicului, sintaxa adecvata - 4 p.;
- stil si vocabular partial adecvate, cu ezitari in selectarea cuvintelor - 2 p.;
- vocabular restrāns, monoton, repetitii de cuvinte, inadecvare semantica - 1 p.
3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte
- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele sunt prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare si de interpretare critica si personala - 4 p.;
- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar rezultat neconvingator - 2 p.;
- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante; schematism in prezentarea ideilor -1 p.
4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte
5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte
6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte
NOTA ! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului obtinut la 10. Nu se acorda fractiuni de punct.