Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Sagetator
(22 Noiembrie - 20 Decembrie)
Azi e o zi deosebita pentru tine. Orice ar fi, nu trebuie sa lasi nimic sa-ti afecteze moralul.
› vrei zodia taCultura generala
Ursul Polar este cel mai mare mamifer carnivor, cu o lungime de 3 m si o greutate de 300 de kg.
› vrei mai multBancul zilei
La restaurant
--------------------------------------------------------------------------------
Strula il intreaba pe Bula:
-Cum a fost mancarea la restaurantul chinezesc?
-Excelenta, nu mai ca betisoarele mi-au picat cam greu la stomac.
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005
Romana
Limba si literatura romana - barem - sesiunea II proba A varianta 2
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 116688 bytes |
BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea august 2004 Varianta 2
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul
solutiilor din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. Doua expresii/ locutiuni - de exemplu: a duce (pe cineva) cu vorba, a duce
(pe cineva) cu zaharelul, a duce (pe cineva) mintea/ gandul (la ceva),
a duce grija (cuiva) etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: Mi-ar parea util ca alocutiunea/ ca scurta cuvantare
(ocazionala) sa fie apreciata
de participantii putin numerosi la un astfel de eveniment. (1 p. + 1 p. + 1
p. + 1 p.) 4 puncte
4. Marci lexico-gramaticale: pronumele personale la persoana I singular "imi",ma si plural "ne etc.
(2 p. + 2 p.) 4 puncte
5. De exemplu: "departatul",calator",(spre) sud
etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. De exemplu: calatoria, nostalgia departarii, reveria, exotismul etc. (2 p.
+ 2 p.) 4 puncte
7. De exemplu: sugestia, simbolurile, refrenul, muzicalitatea, exotismul etc.
(2 p. + 2 p.) 4 puncte
8. De exemplu: enumeratia ("lumina, soare si senin"), epitetul ("viers
fermecator") etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Explicarea rolului versului (de exemplu: efectul muzical - refren; laitmotiv
- element de compozitie/ de recurenta in textul poetic; sugestia departarii,
a tinuturilor calde din sud etc.): 4 puncte
- explicatia argumentata, corecta si coerenta, respectand normele de exprimare
corecta, de ortografie si de punctuatie - 4 p.;
- explicatia aproximativa, cu ezitari in argumentare si in redactare; abateri
minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 2 p.;
- simpla mentionare a unui aspect corespunzator cerintei; ezitari in redactare;
abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de
punctuatie - 1 p.
10. Comentarea ultimei strofe, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica
si mijloacele artistice (de exemplu: nostalgia departarii, reveria; imagini
vizuale, cromatice; enumeratia, epitetul, simbolul; refrenul etc.): 4 puncte
- comentarea argumentata a versurilor, prin sublinierea relatiei dintre fondul
de idei si mijloacele artistice; respectarea normelor de exprimare corecta,
de ortografie si de punctuatie; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4
p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea selectiva a mijloacelor artistice
sau a fondului de idei, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare;
abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de
punctuatie - 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic;
unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura numai daca toate cele trei elemente
apar in compunere - 1 p.;
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere numai daca amandoua
elementele apar in compunere - 1 p.
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei (dezvoltarea temei prin idei personalizate, in
succesiune logica - 2 p.;
schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale sau de circumstanta - 1 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea
a 3-4 cuvinte - 1 p.;
neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte - 0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri
- 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (punctele se acorda numai daca raspunsul
se incadreaza in limita minima de spatiu precizata): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de
lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! Inlocuirea numelor si a datei atrage dupa sine neacordarea punctajului
pentru subiectul al II-lea.
Subiectul al III-lea (40 de puncte)
A. Continut - 20 de puncte
1. Precizarea a patru caracteristici ale speciei narative romanul, existente
in opera literara studiata (de exemplu: specie epica in proza, ampla, structura
narativa complexa/ planuri narative, cadru spatial si temporal, actiune complicata,
numar mare de personaje, diversitate tipologica etc.). (1 p.+1 p.+ 1 p.+ 1p.)
4 puncte
2. Ilustrarea tipului de roman ales (obiectiv sau subiectiv), prin referire
la perspectiva narativa din textul literar studiat (de exemplu: viziunea, relatia
narator - personaje, tipul de narator, naratiunea la persoana I sau a III-a,
atitudinea detasata sau implicata a naratorului etc.): 4 puncte
- ilustrarea argumentata a tipului de roman ales (obiectiv sau subiectiv), prin
referire la perspectiva narativa din textul literar studiat - 4 p.;
- ilustrarea tipului de roman ales (obiectiv sau subiectiv), cu precizarea perspectivei
narative, dar cu sporadice referiri la textul literar studiat - 2 p.;
- precizarea tipului de roman ales (obiectiv sau subiectiv) sau a perspectivei
narative, fara explicatii - 1 p.
3. Relevarea particularitatilor discursului narativ (planuri narative, alternanta/
inlantuire, incipit, final), in romanul ales: 4 puncte
- relevarea argumentata a particularitatilor discursului narativ (planuri narative,
alternanta/ inlantuire, incipit, final), in romanul ales - 4 p.;
- relevarea partiala a particularitatilor discursului narativ, cu sporadice
referiri la romanul obiectiv studiat - 2 p;
- precizarea unui aspect al discursului narativ, fara explicatiile necesare
- 1 p.
4. Prezentarea constructiei subiectului in romanul ales, cu integrarea adecvata
a conceptelor operationale specifice (actiune, conflict, relatii temporale si
spatiale): 4 puncte
- prezentarea corecta si completa a constructiei subiectului, cu integrarea
adecvata a conceptelor operationale date - 4 p.;
- prezentare lacunara a constructiei subiectului, cu integrarea partiala a conceptelor
operationale date - 2 p.;
- tendinta de simpla povestire, cu omisiuni sau confuzii; utilizarea conceptelor,
fara trimiteri adecvate la romanul ales - 1 p.
5. Evidentierea relatiilor dintre doua personaje din roman, avand in vedere
evolutia conflictului: 4 puncte
- prezentarea argumentata a relatiilor dintre doua personaje din roman, avand
in vedere evolutia conflictului - 4 p.;
- prezentarea partiala a relatiilor dintre doua personaje din roman, avand in
vedere evolutia conflictului - 2 p.;
- tendinta de mentionare/ de povestire a situatiilor cand personajele se afla
in legatura, fara explicatii privitoare la evolutia conflictului - 1 p.
B. Redactare - 20 de puncte (punctele pentru redactare se acorda numai daca
raspunsul se incadreaza in limita minima de spatiu precizata)
1. Organizarea ideilor in scris: 4 puncte
- text clar organizat, coerent, cu echilibru intre cele trei componente (introducere-cuprins-incheiere);
constructia paragrafelor subliniaza ideile; succesiunea logica a ideilor - 4
p.;
- partile componente ale textului pot fi recunoscute, dar nu exista un echilibru
intre ele; ideile sunt, in general, subliniate prin paragrafe - 2 p.;
- plan vag de structurare a textului, in care partile componente sunt marcate
insuficient; trecerea de la o idee la alta nu este evidentiata in nici un fel
- 1 p.
2. Utilizarea limbii literare: 4 puncte
- stil si vocabular adecvate continutului eseului, claritatea enuntului, varietatea
lexicului, sintaxa adecvata - 4 p.;
- stil si vocabular partial adecvate, cu ezitari in selectarea cuvintelor -
2 p.;
- vocabular restrans, monoton, repetitii de cuvinte, inadecvare semantica -
1 p.
3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte
- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele
sunt prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare
si de interpretare critica si personala - 4 p.;
- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar
rezultat neconvingator - 2 p.;
- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante; schematism in prezentarea
ideilor -1 p.
4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte
5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte
6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte
NOTA ! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului
obtinut la 10. Nu se acorda punctaje intermediare, altele decat cele precizate
explicit prin barem.