Pentru Scoala
Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)
Astazi o sa descoperi ca o parte din colegii tai de joaca, te vorbesc pe la spate si intentioneaza sa te indeparteze. Chiar daca este deranjant si dureros, cel mai rau lucru pe care il poti face este sa le raspunzi cu aceeasi moneda.
› vrei zodia taCultura generala
Lupii au doua straturi de blana. Stratul de suprafata ajuta la inlaturarea apei, noroiului si prafului, iar stratul de interior ajuta lupul sa supravietuiasca la temperaturi de pana la -40 garade Celsius.
› vrei mai multBancul zilei
Intr-o zi bula vine in doliu -A murit mama .
A doua zi vine din nou in doliu . profa il intreaba .
-Ce ai patit bula ?
-A murit tata .
Cum asta?
- L-a calcat un buldozer.
-Bine condoleante.
A treia zi vine iar in doiu la scoala la care profa il intreaba .
-Ce ai mai patit bula acum ???
-A murit sormea .
-Cum asta ??
-A calcat-o un buldozer ...
-Dar bula tu unde erai ?!
-In buldozer
Shop Clopotel.ro

Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Teze_Nationale : Programa_Examen_Teze_Nationale
Programa Examen Clasa A 8-a
TEZE NATIONALE 2009
Istorie
Varianta de download:
Tip fisier: doc Marime: 59904 bytes |
CLASA A VIII-A 2008-2009
I. PRECIZARI
Disciplina Istorie, la care se sustin teze cu subiect unic in clasa a VIII, in anul scolar 2008-2009, are statut optional.
Teza la Istorie este o proba scrisa cu durata de doua ore.
Prezenta programa pentru tezele cu subiect unic cuprinde atat obiective de evaluare, formulate pe baza obiectivelor de referinta, cat si continuturi ale programei scolare pentru clasa a VIII-a, care a fost revizuita si aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale cu nr. 4740/ 25.08.2003. Obiectivele de referinta selectate vizeaza intelegerea si reprezentarea timpului si a spatiului in istorie, cunoasterea si identificarea surselor istorice, investigarea si interpretarea faptelor si a proceselor istorice, intelegerea si utilizarea adecvata a limbajului de specialitate. Continuturile au fost selectate in functie de parcurgerea programei scolare pana la data desfasurarii tezei cu subiect unic, in fiecare semestru al anului scolar 2008-2009.
Pentru obiectivele de referinta si continuturile programei scolare, necuprinse in prezenta programa pentru tezele cu subiect unic, profesorii vor organiza activitati specifice si vor realiza evaluari de parcurs ale acestora.
II. OBIECTIVELE DE EVALUARE
1. Incadrarea faptelor istorice in durate variate ale timpului istoric
2. Selectarea, utilizarea si analizarea informatiilor furnizate de surse istorice
3. Compararea faptelor istorice, stabilind asemanari si deosebiri
4. Utilizarea, in contexte noi, a termenilor istorici
5. Prezentarea unei perioade istorice, in functie de anumite repere
III. CONTINUTURI
SEMESTRUL I
1. Civilizatii preistorice si antice
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- legatus augusti (guvernator), dava, villa rustica, vicus, romanizare, urbanizare,
collegia;
- sincretism religios, limes, daci liberi.
Continuturi
- Geto-dacii si contactele cu lumea mediteraneana
- Regalitate si religie
- Integrarea geto-dacilor in lumea romana
2. Romanitatea orientala in mileniul marilor migratii
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- sedentari si migratori;
- crestinism, continuitate, etnogeneza;
- romanitatea orientala.
Continuturi
- Romanitate si crestinism
- Formarea poporului roman si a limbii romane
3. Statul medieval si institutiile sale
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- jude, cnezat, voievodat, descalecat, "tara";
- domnie, dinastie, sfat domnesc, mitropolie;
- curtea domneasca, "oastea cea mare";
- adunarea tarii, comitat, tinut, judet, district, scaun;
- institutiile statale intre doua modele: cel bizantin si cel occidental.
Continuturi
- Transilvania de la voievodat la principat
- Semnificatia intemeierii statelor medievale Valahia, Tara Moldovei, Dobrogea
- studiu de caz: Diploma Cavalerilor Ioaniti
SEMESTRUL AL II-LEA
4. Constituirea Romaniei Moderne
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- locotenenta domneasca, adunari ad-hoc, caimacam, secularizare;
- constitutie, monarhie constitutionala, partide politice, vot censitar, "partida
nationala";
- constituirea statului national roman;
- orientari in politica externa;
- miscarea de emancipare in teritoriile romanesti aflate sub dominatie straina.
Continuturi
- Revolutia din 1848-1849
- Unirea si reformele lui Alexandru Ioan Cuza
- studiu de caz: Constitutia din 1866
- studiu de caz: Memorandumul
- Cucerirea independentei de stat si unirea Dobrogei
- Razboiul pentru intregirea nationala
- Formarea statului national unitar
- studiu de caz: Rezolutia de la Alba Iulia
5. Romania intre democratie si autoritarism
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- vot universal, regenta;
- decret-lege, cenzura, regim autoritar;
- democratia interbelica si problemele ei.
Continuturi
- studiu de caz: Integrarea provinciilor romanesti si statutul minoritatilor
- Monarhia constitutionala si partidele politice in Romania interbelica
- studiu de caz: Constitutia din 1923
NOTA! Elaborarea subiectelor se va realiza in conformitate stricta
cu prevederile prezentei programe, avizate prin O.M.E.C.T. Subiectele nu vizeaza
continutul unui manual anume. Manualul scolar reprezinta doar unul dintre
suporturile didactice utilizate de profesori si de elevi care ajuta la parcurgerea
curriculum-ului, la atingerea obiectivelor cadru si a obiectivelor de referinta.