Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Cultura generala
Imediat dupa nastere, puii de rechin pleaca de langa mama lor si sunt pe cont propriu din acel moment. Ba mai mult, mama lor ii poate considera prada de atunci incolo.
› vrei mai multBancul zilei
Se plimba doi gindaci. Unul se misca tremurator. Celalalt spune:
- Asta ce e? Breakdance?
- Nu, diclofos.
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Subiecte_date_la_examen : Bacalaureat : Subiecte Bac 2005
Romana
Limba si literatura romana - barem - sesiune speciala proba A
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 155700 bytes |
BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea speciala - iunie 2005
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul
solutiilor din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. O pereche de antonime (de exemplu: ati trecut - ati ramas, lumina - intuneric
etc.). (2 p. + 2 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: in opinia mea/ personala, citind o astfel de poezie
cum este aceea/ cea data, nu poti fi/ sa fii altfel decat interesat de lirica
argheziana. (1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
4. De exemplu: perspectiva reflexiva a eului liric, marca a autoadresarii, autocontemplatia/
dedublarea, obiectivarea discursului liric etc. 4 puncte
5. De exemplu: "ceasul", "noaptea", "duminici",
"de-a pururi", "trecut" etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. De exemplu: perceperea trecerii timpului, amintirea, sufletul-clopot, paradisul
pierdut, viata, moartea etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
7. De exemplu: cele doua strofe constituie prima secventa a poeziei, in care
se dezvolta ideea poetica exprimata concentrat in versul initial, premisa a
discursului liric, prin alegoria sufletului-clopot etc. 4 puncte
8. De exemplu: aliteratia "Cand sufletele toate de tot vor fi tacut",
epitetul "mana moarta" , interogatia retorica "Cine-o veni atuncea din
vechiul tau trecut/ Sa sune-n intuneric si-n timp cu mana moarta?“ etc.
(2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Comentarea strofei, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele
artistice (de exemplu: autoadresarea/ dedublarea; recuperarea in amintire a
paradisului pierdut al altei varste, reconstituit din imagini cu valoare simbolica;
limbajul metaforic; enumeratia, epitetul; versificatia etc.): 4 puncte
- comentarea argumentata a versurilor, prin sublinierea relatiei dintre fondul
de idei si mijloacele artistice; respectarea normelor de exprimare corecta,
de ortografie si de punctuatie; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4
p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a fondului
de idei, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri
minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic;
unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care
sugereaza tema poeziei; asocierea "voci" - suflete - etape ale vietii;
sugestia muzicala etc.): 4 puncte
- prezentarea argumentata, nuantata, a semnificatiei titlului, in relatie cu
textul poeziei; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si
de punctuatie - 4 p.;
- prezentarea logica a semnificatiei titlului, cu trimiteri insuficiente la
textul poeziei; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie
si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de explicare a semnificatiei titlului; unele abateri de la normele
de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei
elemente apar in compunere - 1 p.);
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amandoua
elementele apar in compunere - 1 p.).
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei, prin plasarea intamplarilor relatate intr-un
context spatio-temporal adecvat (dezvoltarea temei prin idei personalizate,
in succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale
sau de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea
a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte -
0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri
- 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul
se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de
lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! inlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decat cele precizate
atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.
BAREM DE CORECTARE SI DE NOTARE
Sesiunea speciala - iunie 2005
Nota! Se acorda acelasi punctaj pentru raspunsurile redactate in spiritul solutiilor
din barem.
Subiectul I (40 de puncte)
1. O pereche de antonime (de exemplu: ati trecut - ati ramas, lumina - intuneric
etc.). (2 p. + 2 p.) 4 puncte
2. Alcatuirea corecta a celor doua enunturi. (2 p.+ 2 p.) 4 puncte
3. Corectarea enuntului: in opinia mea/ personala, citind o astfel de poezie
cum este aceea/ cea data, nu poti fi/ sa fii altfel decat interesat de lirica
argheziana. (1 p. + 1 p. + 1 p. + 1 p.) 4 puncte
4. De exemplu: perspectiva reflexiva a eului liric, marca a autoadresarii, autocontemplatia/
dedublarea, obiectivarea discursului liric etc. 4 puncte
5. De exemplu: "ceasul", "noaptea", "duminici",
"de-a pururi", "trecut" etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
6. De exemplu: perceperea trecerii timpului, amintirea, sufletul-clopot, paradisul
pierdut, viata, moartea etc. (2 p. + 2 p.) 4 puncte
7. De exemplu: cele doua strofe constituie prima secventa a poeziei, in care
se dezvolta ideea poetica exprimata concentrat in versul initial, premisa a
discursului liric, prin alegoria sufletului-clopot etc. 4 puncte
8. De exemplu: aliteratia "Cand sufletele toate de tot vor fi tacut",
epitetul "mana moarta" , interogatia retorica "Cine-o veni atuncea din
vechiul tau trecut/ Sa sune-n intuneric si-n timp cu mana moarta?“ etc.
(2 p. + 2 p.) 4 puncte
9. Comentarea strofei, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele
artistice (de exemplu: autoadresarea/ dedublarea; recuperarea in amintire a
paradisului pierdut al altei varste, reconstituit din imagini cu valoare simbolica;
limbajul metaforic; enumeratia, epitetul; versificatia etc.): 4 puncte
- comentarea argumentata a versurilor, prin sublinierea relatiei dintre fondul
de idei si mijloacele artistice; respectarea normelor de exprimare corecta,
de ortografie si de punctuatie; incadrarea in limita de spatiu precizata - 4
p.;
- comentarea versurilor doar prin prezentarea mijloacelor artistice sau a fondului
de idei, fara sublinierea relatiei dintre ele; ezitari in redactare; abateri
minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 2 p.;
- incercarea de comentare, fara valorificarea convingatoare a textului poetic;
unele abateri de la normele de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie
- 1 p.
10. Prezentarea semnificatiei titlului (de exemplu: titlul este o metafora care
sugereaza tema poeziei; asocierea "voci" - suflete - etape ale vietii;
sugestia muzicala etc.): 4 puncte
- prezentarea argumentata, nuantata, a semnificatiei titlului, in relatie cu
textul poeziei; respectarea normelor de exprimare corecta, de ortografie si
de punctuatie - 4 p.;
- prezentarea logica a semnificatiei titlului, cu trimiteri insuficiente la
textul poeziei; abateri minore de la normele de exprimare corecta, de ortografie
si/ sau de punctuatie - 2 p.;
- incercarea de explicare a semnificatiei titlului; unele abateri de la normele
de exprimare corecta, de ortografie si/ sau de punctuatie - 1 p.
Subiectul al II - lea (10 puncte)
Se vor puncta urmatoarele elemente:
a) Respectarea conventiilor specifice stilului epistolar: 2 puncte
- data si locul redactarii scrisorii, semnatura (numai daca toate cele trei
elemente apar in compunere - 1 p.);
- formula adecvata de adresare, formula adecvata de incheiere (numai daca amandoua
elementele apar in compunere - 1 p.).
b) Continutul si structura textului: 5 puncte
- continutul adecvat cerintei, prin plasarea intamplarilor relatate intr-un
context spatio-temporal adecvat (dezvoltarea temei prin idei personalizate,
in succesiune logica - 2 p.; schematism in dezvoltarea temei, aspecte banale
sau de circumstanta - 1 p.; nerespectarea temei - 0 p.);
- integrarea adecvata a cuvintelor date (integrarea a 5-6 cuvinte - 2 p.; integrarea
a 3-4 cuvinte - 1 p.; neintegrarea cuvintelor sau integrarea a 1-2 cuvinte -
0 p.);
- ordonarea continutului scrisorii, conform celor trei parti ale oricarei compuneri
- 1 p.
c) Corectitudinea limbii utilizate (Punctele se acorda numai daca raspunsul
se incadreaza in limita minima de spatiu precizata.): 3 puncte
- registrul stilistic adecvat cerintei, claritatea - 1 p.;
- corectitudinea exprimarii - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli de
lexic sau de sintaxa);
- ortografia si punctuatia - 1 p. (0 p. pentru doua sau mai multe greseli).
Nota! Inlocuirea sau adaugarea altor date si/ sau nume decat cele precizate
atrage dupa sine neacordarea punctajului pentru subiectul al II-lea.
3. Abilitatile de analiza si de argumentare: 4 puncte
- foarte buna relatie idee-argument; ideile urmeaza o succesiune logica; argumentele
sunt prezentate intr-un mod persuasiv; abilitatea de a formula judecati de valoare
si de interpretare critica si personala - 4 p.;
- incercari de a sustine ideile prin argumente; elemente de interpretare, dar
rezultat neconvingator - 2 p.;
- afirmatii rareori sustinute de argumente; idei irelevante; schematism in prezentarea
ideilor -1 p.
4. Ortografia (0-1 erori: 3 p.; 2 erori: 2 p.; 3 erori: 1 p.). 3 puncte
5. Punctuatia (0-1 erori: 3 p.; 2-3 erori: 2 p.; 4-5 erori: 1 p.). 3 puncte
6. Asezarea corecta a textului in pagina (1p.), lizibilitatea (1 p.). 2 puncte
NOTA ! Se acorda 10 puncte din oficiu. Nota se calculeaza prin impartirea punctajului
obtinut la 10. Nu se acorda fractiuni de punct.