Pentru Scoala
Horoscopul zilei
Varsator
(20 Ianuarie - 18 Februarie)
Azi te vei plictisi, dar nu pentru mult timp. Vei apela la cel/cea mai bun/a prieten/a sa te scoata din aceasta stare de monotonie.
› vrei zodia taCultura generala
Johannes Gutenberg a inventat tiparul in anul 1454.
› vrei mai multBancul zilei
- Bula,ce ati facut azi la scoala?
-Am avut ora de chimiesi am facut o bomba.
-Si maine ce o sa faceti?
-Unde?
Shop Clopotel.ro
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate |
home : Invatamant : Bacalaureat : Modele_de_subiecte_Bacalaureat : Probe_scrise
Istorie
BACALAUREAT 2013
Istorie_var_Model_2013_LRO
Varianta de download:
Tip fisier: pdf Marime: 79440 bytes |
Ministerul EducaNiei, Cercetarii, Tineretului i Sportului
Centrul NaNional de Evaluare i Examinare
Examenul de bacalaureat naNional 2013
Proba E. c)
Istorie
MODEL
Filiera teoretica, profil umanist, toate specializarile; Filiera vocaNionala - profil artistic, toate specializarile; - profil sportiv, toate specializarile; - profil pedagogic, specializarile:
•Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
•Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I |
(30 de puncte) |
CitiNi cu atenNie sursele de mai jos: |
|
A.„În septembrie 1330, oastea ungara, în fruntea careia se afla regele însu i, a ocupat cetatea Severin i Ninutul înconjurator – vechi obiect de litigiu între cele doua Nari [...]. Solia de pace trimisa de Basarab lui Carol Robert cu oferta de
Înaintarea o tii ungare înlauntrul Narii a fost deosebit de anevoioasa. Evitând o lupta decisiva, Basarab a atras oastea ungara adânc în interiorul Narii. Lipsit de mijloace de aprovizionare, Carol Robert a fost silit în cele din urma sa ordone retragerea, fara
Pentru tânarul stat românesc dintre CarpaNi i Dunare, înfruntarea cu marea oaste a unuia dintre cele mai puternice state ale vremii a fost proba focului. Ea a însemnat e ecul definitiv al încercarii de a lichida lara Româneasca.”
(M. Barbulescu, D. Deletant, K. Hitchins, . Papacostea, P. Teodor, Istoria României)
B.„La est de CarpaNi se desfa oara un proces [...] de unificare i emancipare politica. Aici, în centrul Moldovei, Ludovic I al Ungariei [...] creeaza o <marca>, cu centrul la Baia i apoi la Siret, destinata sa protejeze frontierele estice ale regatului de incursiunile tatare, sa blocheze trecatorile din CarpaNii Rasariteni. În fruntea ei îl a eaza pe nobilul român Drago din Maramure . Zona se dezvolta economic. Sunt atestate târgurile Baia (1334), Siret (1340), Suceava (1345),
existenNa istorica [...].” |
(I. Bulei, O istorie a românilor) |
||
|
Pornind de la aceste surse, raspundeNi la urmatoarele cerinNe: |
|
|
1. |
NumiNi conducatorul statului „românesc de la sud de CarpaNi” precizat în sursa A. |
2 puncte |
|
2. |
PrecizaNi secolul la care se refera sursa B. |
|
2 puncte |
3. |
NumiNi cele doua state medievale române ti precizate în sursele A i B. |
6 puncte |
4.ScrieNi, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care susNine ca acNiunea militara organizata de regele Ungariei în spaNiul românesc a fost precedata de o acNiune diplomatica.
|
|
3 puncte |
5. |
ScrieNi, pe foaia de examen, doua informaNii aflate |
|
|
|
7 puncte |
6. |
PrezentaNi doua confruntari la care au participat românii în secolele al |
|
|
|
6 puncte |
7. |
MenNionaNi o asemanare între autonomiile locale din spaNiul românesc în Evul Mediu. |
|
|
|
4 puncte |
Proba scrisa la istorie |
MODEL |
1
|
Ministerul EducaNiei, Cercetarii, Tineretului i Sportului |
|
Centrul NaNional de Evaluare i Examinare |
SUBIECTUL al |
(30 de puncte) |
CitiNi cu atenNie sursa de mai jos:
„Problema unei opNiuni pe planul politicii externe care sa duca la evitarea izolarii politice i în acela i timp sa permita realizarea intereselor majore - consolidarea independenNei i suveranitaNii naNionale - a devenit un imperativ al acelui timp. [...]
Aderarea României la sistemul de alianNe al [...] (Triplei AlianNe/Puterilor Centrale), sub forma încheierii cunoscutului tratat secret defensiv cu
Orientarea diplomaNiei române ti spre Puterile Centrale nu poate fi însa considerata [...] drept o abandonare a idealului unirii de catre conducatorii partidelor de guvernamânt. Aceasta constatare o facuse, înca în 1884, ministrul
Diferitele manifestari, sub forma dezbaterilor parlamentare, a activitaNii asociaNiilor cultural- politice, ca societatea „CarpaNi”, iar dupa 1890 „Liga Culturala”, a campaniilor de presa, a întrunirilor publice cât i a sprijinului material acordat românilor de peste munNi din partea oficialitaNilor de la Bucure ti, marcheaza locul pe care problema naNionala
politica din România.” |
( t. Pascu, IndependenNa României) |
||
|
Pornind de la aceasta sursa, raspundeNi la urmatoarele cerinNe: |
|
|
1. |
NumiNi alianNa precizata în sursa data. |
|
2 puncte |
2. |
PrecizaNi, pe baza sursei date, o informaNie referitoare la caracterul tratatului încheiat de |
||
|
România în 1883. |
|
2 puncte |
3. |
MenNionaNi statele care încheie cu România tratatul la care se refera sursa data. |
6 puncte |
|
4. |
MenNionaNi, din sursa data, doua informaNii referitoare la preocuparea politicienilor români |
||
|
pentru „problema naNionala”. |
|
6 puncte |
5. |
FormulaNi, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la cauzele aderarii României la |
||
|
„sistemul de alianNe”, |
10 puncte |
6.ArgumentaNi,
argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv, a conectorilor care
exprima cauzalitatea i concluzia.) |
4 puncte |
SUBIECTUL al |
(30 de puncte) |
ElaboraNi, în aproximativ doua pagini, un eseu despre totalitarism i democraNie în Europa i în România secolului al
-precizarea unei ideologii totalitare din Europa i menNionarea unei caracteristici a acesteia;
-menNionarea unei cauze a instaurarii regimului totalitar în România;
-prezentarea unei practici politice totalitare din România în perioada stalinismului sau a
-menNionarea a doua fapte istorice desfa urate de România în cadrul „Razboiului rece”;
-formularea unui punct de vedere referitor la practicile politice democratice din Europa în a doua
jumatate a secolului al
Nota! Se puncteaza i utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidenNierea relaNiei
Proba scrisa la istorie |
MODEL |
2