Horoscopul zilei

Balanta
(22 Septembrie - 22 Octombrie)


Cativa prieteni iti vor face o vizita. Fii pregatit/a sa-i primesti cum se cuvine.

› vrei zodia ta

Cultura generala

Vocea unor persoane este atat de subtire si ascutita, incat poate sparge chiar si un pahar de cristal.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Un iepuras la aprozar:
-Aveti portocale?
-N-avem portocale.
A doua zi:
-Aveti portocale?
-N-avem portocale.
A treia zi :
-Aveti portocale?
-N-avem portocale. Dar daca mai intrebi o data de portocale, iti prind urechile in cuie si le bat cu ciocanul!
Vine si a patra zi:
-Cuie aveti?
-Nu.
-Ciocan aveti?
-Nu.
-Da' portocale aveti?

› vrei mai mult

Un elev roman din doi este victima bullying-ului

23 Martie 2023

Bullying

Salvati Copiii Romania, in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale, ajuta scolile sa organizeze grupuri antibullying si sa contracareze hartuirea:

-Procentul elevilor care spun ca au fost victime ale bullyingului a crescut de la 29% in 2016 la 49% in 2022;
-81% dintre elevi ( peste 4 din 5) afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata;
-Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying;
-57% dintre elevi afirma ca au apelat la colegi pentru a interveni in situatii de bullying

O analiza recenta a Organizatiei Salvati Copiii (finalul anului 2022) arata ca jumatate dintre elevii romani devin victime ale situatiilor de violenta fizica si de amenintare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asista in calitate de martori (81%) sau recunosc ca au comis ei insisi astfel de fapte (27%). Ingrijoratoare este evolutia procentului elevilor care spun ca au fost victime ale bullying-ului: de la 29% in 2016 la 49% in 2022, potrivit datelor comparative ale anchetelor derulate de Salvati Copiii Romania.


Conform statisticilor oficiale, in sistemul de educatie a fost inregistrata o crestere cu aproape o treime a situatiilor de bullying sesizate, in anul scolar 2021-2022, prin comparatie cu anul scolar anterior (10.971 de situatii de bullying constatate, fata de 7.715).


Organizatia Salvati Copiii a decis sa prioritizeze programul antibullying si sprijina scolile in constituirea grupurilor de actiune antibullying, precum si a unui mecanism de monitorizare a acestora, colaborand, in acest sens, cu Ministerul Educatiei.


Astfel, Salvati Copiii Romania, in parteneriat cu Ministerul Educatiei, a organizat Conferinta regionala „Dreptul la pauza fara bullying - cooperare si bune practici pentru comunitati educationale sigure”, in data de 23 martie, la Targoviste, un seminar intensiv cu toti actorii relevati din domeniul educatiei si protectiei copilului cu responsabilitati in prevenirea si diminuarea fenomenului de bullying din regiunea Sud-Muntenia (Arges, Ialomita, Calarasi, Giurgiu, Teleorman, Prahova, Dambovita).


In 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvati Copiii Romania privind prevenirea si reducerea fenomenului de bullying in scoli au fost incluse in Normele metodologice de aplicare a Legii impotriva violentei psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).i Astfel, in fiecare scoala/liceu trebuie infiintat un grup de actiune antibullying, din care vor face parte directorul unitatii de invatamant, profesorul consilier scolar, trei cadre didactice formate in problematica violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying, doi sau mai multi reprezentanti ai elevilor si reprezentanti ai parintilor. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica si solutiona situatii de bullying intre elevi, care pot avea loc prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice.


„Fenomenul priveste toate institutiile statului care trebuie sa vegheze la interesul superior al copilului. Scolile nu trebuie lasate singure in fata unui fenomen care are radacini atat in interior, dar si in afara lor. Nu exista solutie miraculoasa, doar prin colaborare, consecventa si asigurarea unui personal suficient si calificat vom putea observa progrese. Un pas important in acest sens il constituie suplimentarea cu 50% a numarului de consilieri scolari”, a declarat Sorin Ion, Secretar de stat la Ministerul Educatiei.


„Pentru a determina scolile si liceele sa-si creeze aceste mecanisme, Ministerul Educatiei si inspectoratele scolare au o mare responsabilitate, iar Salvati Copiii isi va oferi, fara indoiala, sprijinul metodologic, asa cum am procedat si in cazul celor peste 80 de scoli. Bullying-ul ramane un fenomen agravant si un mare semnal de alarma pentru sanatatea psiho-sociala a copiilor”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.


DATE STATISTICE: CONTEXT


Inca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli, dand publicitatii primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying in scolile romanesti.


La finalul anului scolar 2021 - 2022, Salvati Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4.449 de elevi, cu varsta intre 10 si 18 ani, utilizand metoda si scenariul folosite in realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.


Analizand datele comparativ, s-au evidentiat urmatoarele concluzii:


Cum se reflecta experienta bullyingului in calitate de martor:


La intrebarea ”Ai vazut intamplandu-se (…)asemenea lucruri?


81% dintre elevi ( peste 4 din 5) afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala unde invata. 28% dintre respondenti afirma ca, in unitatea de invatamant pe care o frecventeaza, au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii. Procentele sunt mai mari decat cele indicate de studiul Salvati Copiii din anul 2016, cand 73% dintre elevi au spus ca asistasera la astfel de situatii in scoala, iar frecventele ridicate fusesera indicate de 22,7% dintre respondenti.


In clasa in 2022, aproape trei sferturi dintre elevi (73%) au spus ca asistasera la astfel de situatii in clasa, comparativ cu 58% - in 2016.


In grupul de prieteni - incidenta fenomenului pare a fi mai redusa, jumatate dintre elevi (55%) spunand ca au asistat la astfel de situatii in grupul de prieteni, in timp ce frecventele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii.


Retelele de socializare sunt indicate ca mediu in care copiii asista frecvent la situatii de bullying – 79% dintre respondenti afirmand ca au asistat la astfel de situatii, in timp ce proportia celor care indica frecvente ridicate ajunge, in cazul retelelor de socializare, la 45% din esantion.


Cum se reflecta experienta bullyingului in calitate de victima:


Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullying-ului, in timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des in astfel de situatii.


Ingrijoratoare este evolutia procentului elevilor care spun ca au fost victime ale bullyingului (de la 29% in 2016 la 49% in 2022).


Cum se reflecta experienta bullyingului in calitate de autor:


Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying, in schimb proportia celor care admit frecvente ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al intrebarii). O crestere fata de rezultatele studiului din 2016 se inregistreaza si sub acest aspect, dar evolutia nu este nici pe departe la fel de dramatica.


Intervenient de partea victimei


84% dintre elevi afirma ca, in situatii de bullying, au intervenit activ in sprijinul victimei, peste jumatate (54%) sustinand ca au adoptat aceasta atitudine des sau foarte des. Remarcam o usoara scadere (cu 2 pp) fata de rezultatele studiului din 2016.


Intervenient de partea autorului


Doar 15% dintre respondenti recunosc ca au adoptat o astfel de atitudine, proportia celor care indica frecvente ridicate situandu-se la 3%. In schimb, tendinta fata de rezultatele analizei de acum sase ani este una ingrijoratoare, in conditiile in care observam o dublare a procentului celor care admit ca au incurajat bullyingul.


Referirea situatiilor de bullying


Aproape trei sferturi dintre copii (74%) sustin ca discuta cu adultii despre situatiile de bullying, dar 22% afirma ca fac acest lucru rar sau foarte rar. Este imbucuratoare cresterea procentului elevilor care inteleg sa refere situatiile de bullying catre un adult. Si aceasta evolutie poate fi atribuita impactului campaniilor de informare si constientizare.


Referirea catre un alt copil ”Ai cerut altor copii sa intervina?” – 57% dintre elevi afirma ca au apelat la colegi pentru a interveni in situatii de bullying, dar 24% au recurs la aceasta solutie rar sau foarte rar.


Interventia adultilor(Daca astfel de lucruri se intampla in scoala ta, cine ia masuri/intervine de obicei? – intrebare cu raspuns multiplu, procentele insumate nu reprezinta 100%)


peste trei sferturi dintre respondenti (77%) afirma ca, in situatii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecventa mai redusa (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), in timp ce 2% dintre respondenti sustin ca nimeni nu intervine in astfel de situatii.


EXPERIENTA SALVATI COPIII ROMANIA IN PREVENIREA BULLYINGULUI


In lucrul cu prescolarii, Salvati Copiii Romania a initiat primul program de prevenire a bullying-ului - Sa fim prieteni – Free of Bullying. Programul este construit pe valorile tolerantei, respectului, grijii fata de celalalt si curajului si are ca obiective imbunatatirea abilitatilor socio-emotionale ale copiilor, dar si a abilitatilor parentale, respectiv cresterea capacitatii de implicare a parintilor in crearea unui mediu familial pozitiv, precum si a competentelor specialistilor de gestionare a situatiilor conflictuale dintre copii.


Acest program, implementat de multi ani, cu succes, in majoritatea gradinitelor din Danemarca, se deruleaza in prezent in 25 de gradinite din mediul urban si rural din Bucuresti, Calarasi, Dambovita, Suceava, Timisoara si Buzau, pentru peste 5000 de prescolari si va fi extins in anul scolar 2023 – 2024 in alte 75 de unitati de invatamant, unde vor fi instruite peste 300 de cadre didactice, iar gradinitele vor fi dotate cu materiale educationale.


In lucrul cu copiii de varsta scolara, Salvati Copiii deruleaza programepentru comunitatile educationale la nivel de unitate de invatamant, evaluand climatul scolar, formand cadrele didactice si instruind parintii, sprijinind membrii grupurilor de actiune antibullying. In acest sens, sunt create si diseminate materiale educationale si informative (ghiduri pentru specialisti si voluntari, brosuri, articole de specialitate, cursuri si webminarii). In anul 2022, in cadrul programului „Scoli fara bullying”, Salvati Copiii a organizat sesiuni de informare si pregatire pentru 800 de cadre didactice din 138 de scoli, pentru aplicarea de metode educationale bazate pe disciplina pozitiva si implementarea normelor metodologice antibullying. In aceste activitati de informare si prevenire, au fost implicati 947 de parinti si 5.626 de copii (din care aproape 800 au devenit ambasadori anti-bullying in scolile lor). Astfel, Salvati Copiii a facilitat constituirea si functionarea grupului de actiune anti-bullying in 80 de scoli partenere, in alte 58 grupul fiind in curs de constituire. (www.scolifarabullying.ro)


In plan legislativ, Salvati Copiii aduce in atentia autoritatilor opiniile copiilor si propune solutii dezvoltate impreuna cu acestia. Un exemplu in acest sens, Ministerul Educatiei a inclus modelul de interventie propus de Organizatia Salvati Copiii si testat in 30 de scoli si licee din Targoviste si Bucuresti, in normele metodologice anti-bullying, aprobate prin ordin de ministru in iunie 2020.

Pentru a oferi informare si consiliere, Salvati Copiii a creat platforma scolifarabullying.ro, unde mii de elevi, parinti si profesori solicita sprijin pentru a gestiona situatiile de bullying din scolile lor.

Inapoi la lista de stiri