Horoscopul zilei

Taur
(21 Aprilie - 21 Mai)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Inima unei balene-albastre adulte masoara aproximativ 3 m latime si cantareste in jur de 907 kg.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Intr-o seara un belgian se culca si pe la 3 noaptea aude: -Te desbrac si te mananc! Sare pe geam. Apoi vine un spaniol ,aude si el acelasi lucru.Sare pe geam.Apoi vine un roman si aude si el dar romanul cel destept deschide dulapul si vede o maimuta cu o banana.

› vrei mai mult

Numarul cazurilor de bullying din scoli a crescut cu aproape o treime

30 Ianuarie 2023

bullying in scoli

Semnal de alarma: 
In Romania, fenomenul de bullying are proportii nemaiintalnite: 1 elev din 2 este victima actelor de amenintare, de umilire sau de violenta fizica, iar 4 copii din 5 asista la situatii de bullying


Conform datelor oficiale, in sistemul de educatie a fost inregistrata o crestere cu aproape o treime a situatiilor de bullying sesizate, in anul scolar 2021-2022, prin comparatie cu anul scolar anterior (10.971 de situatii de bullying constatate, fata de 7.715). In realitate insa, fenomenul este mult mai grav: analiza recenta a Organizatiei Salvati Copiii (finalul anului 2022) arata ca bullying-ul in scoala ori in clasa si perpetuarea lui in mediul online afecteaza emotional, an de an, sute de mii de elevi care devin victime ale situatiilor de violenta fizica si de amenintare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asista in calitate de martori (82%) sau recunosc ca au comis ei insisi astfel de fapte (27%). Considerand ca grupurile de actiune anti-bullying reprezinta cea mai buna cale de limitare a fenomenului de violenta dintre elevi in spatiile scolare, Organizatia Salvati Copiii solicita Ministerului Educatiei o evaluare a stadiului implementarii Normelor metodologice privind constituirea acestor grupuri si elaborarea unei strategii nationale de respectare intocmai a dispozitiilor legale.

Semnalul de alarma al Organizatiei Salvati Copiii, transmis astazi cu ocazia Zilei Internationale pentru Nonviolenta in Scoala, vine ca urmare a relatarilor din ce in ce mai numeroase din presa cu privire la acte inacceptabile de violenta produse intre elevi in Romania. Una dintre acestea se refera la incidentul petrecut intr-un liceu din localitatea Mioveni, in care elevii s-au agresat fizic cu pumnii si picioarele si folosind bucati de lemn smulse de pe holurile unitatii de invatamant. In prezent, adolescentii se afla in atentia consilierului scolar, iar grupul de actiune anti-bullying al acestei scoli a devenit functional imediat dupa acest eveniment, initiind un proces de informare si mobilizare a elevilor, cadrelor didactice si parintilor pentru a identifica si preveni conflictele ce pot genera astfel de fapte de violenta si punerea in pericol a sigurantei elevilor si climatului scolar.

Faptele de bullying se petrec pe fondul lipsei de interes din partea sistemului de educatie de a elabora o strategie si un plan de actiune de prevenire si combatere a bullying-ului si cyberbullying-ului, pornind de la reglementarile legale in vigoare privind acest fenomen aflat intr-o progresie ingrijoratoare. In 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvati Copiii Romania privind prevenirea si reducerea fenomenului de bullying in scoli au fost incluse in Normele metodologice de aplicare a Legii impotriva violentei psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).i Acestea au preluat mecanismul de interventie conceput integral de Salvati Copiii si testat in zeci de unitati scolare. Obiectivul esential al acelor dispozitii legale este de a crea un climat sigur si pozitiv in fiecare unitate de invatamant preuniversitar, astfel incat dreptul la educatie al elevilor sa fie respectat prin asigurarea unei stari de bine tuturor elevilor.

Astfel, in fiecare scoala/liceu trebuie infiintat un grup de actiune anti-bullying din care vor face parte directorul unitatii de invatamant, profesorul consilier scolar, trei cadre didactice formate in problematica violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying, doi sau mai multi reprezentanti ai elevilor si reprezentanti ai parintilor. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica si solutiona situatii de bullying intre elevi, prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice. In scolile in care exista grup de actiune anti-bullying si este functional, se observa o imbunatatire a climatului educational, care se traduce intr-o mai buna colaborare a cadrelor didactice cu parintii, astfel elevii primesc acelasi mesaj la scoala si acasa. Se simt sprijiniti pentru a deveni mai toleranti si se indreapta cu mai mare incredere catre adulti atunci cand intampina situatii dificile.

”Ignorarea de catre consiliile de administratie ale scolilor a legii care ofera scolilor o solutie pentru a preveni bullying-ul inseamna, de fapt, sa accepti ca siguranta fizica si emotionala a elevilor care depind de tine le va fi amenintata. Intreg procesul educational, relatiile dintre elevi si cadrele didactice si dorinta de a veni la scoala vor fi afectate, cu costuri pe care tot elevii le vor plati, acum sau mai tarziu. Pentru a determina scolile si liceele sa-si creeze aceste mecanisme, Ministerul Educatiei si inspectoratele scolare au o mare responsabilitate, iar Salvati Copiii isi va oferi, fara indoiala, sprijinul metodologic, asa cum am procedat si in cazul celor peste 80 de scoli.”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

Interventia Salvati Copiii

In anul 2022, in cadrul programului „Scoli fara bullying”, Salvati Copiii a organizat sesiuni de informare si pregatire pentru 800 de cadre didactice din 138 de scoli pentru aplicarea de metode educationale bazate pe disciplina pozitiva si implementarea normelor metodologice anti-bullying. In aceste activitati de informare si prevenire, au fost implicati 947 de parinti si 5.626 de copii (din care aproape 800 au devenit ambasadori anti-bullying in scolile lor). Astfel, Salvati Copiii a facilitat constituirea si functionarea grupului de actiune anti-bullying in 80 de scoli partenere, in alte 58 grupul fiind in curs de constituire (www.scolifarabullying.ro).

Specialistii nostri implicati au primit un feedback pozitiv din partea elevilor, dar si din partea cadrelor didactice cu privire la eficienta activitatilor grupurilor de actiune anti-bullying in dezvoltarea unui climat educational armonios, cu conditia ca acestea sa fie functionale si sustinute de conducerea scolilor:

• citate elevi - „Activitatile de prevenire a bullying-ului ne-au ajutat sa fim mai buni unii cu altii.”, „Sprijinul primit m-a facut sa inteleg cum pot sa ajut pe cineva care la randul lui este afectat de bullying.”, „Grupurile te ajuta sa intelegi la cine sa apelezi in caz de bullying intre colegi”.
• citate parinti - „Am invatat cum trebuie discutat cu copilul.”, „Programul Scoli fara bullying este avantajos deoarece pana acum nu s-a discutat de acest subiect, si era necesar.”
• Citate profesori - „Ne-a ajutat sa indrumam elevii sa se respecte mai mult, profesorii sa fie mai empatici si mai intelegatori, iar in momentul cand un elev greseste sa nu mai fie pus la zid”, „Mi se pare esential ca noi, profesorii, sa gasim timp pentru a asculta problemele elevilor, variantele lor atunci cand se intampla diferite evenimente nedorite si apoi sa le explicam cu fermitate, dar respectandu-i, de ce e gresit sa procedeze in acel fel si ce ar fi putut face.”

Alte consideratii importante

Datele statistice prezentate sunt intarite de concluziile referitoare la Romania din cadrul Programului pentru evaluarea internationala a elevilor (PISA), care indicau ca 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectati de fenomenul de bullying cel putin de cateva ori pe lunaii (39% in cazul copiilor din mediile defavorizate), performanta lor in procesul de invatare fiind cu 40% mai scazuta, echivalentului efortului de invatare dintr-un an scolar. In privinta fenomenului de cyber-bullying, studiul „Impactul Covid19 asupra copiilor din Romania”, realizat de Organizatia Salvati Copiii in 2021, a aratat ca acesta a fost considerat de catre elevii din ciclurile de invatamant primar, gimnazial si liceal, in proportie de 25,8%, ca fiind unul dintre riscurile importante cu care s-au confruntat pe Internet in perioada pandemiei.

Toate analizele stiintifice cu privire la formarea de atitudini si comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversitatii si onestitate fata de semeni subliniaza importanta preventiei si educatiei timpurii. In acest sens, Salvati Copiii a initiat primul program de prevenire a bullying-ului - Sa fim prieteni – Free of Bullying - in mediul prescolar, care este construit pe valorile tolerantei, respectului, grijii fata de celalalt si curajului si care are ca obiective imbunatatirea abilitatilor socio-emotionale ale copiilor, dar si a abilitatilor parentale, respectiv cresterea capacitatii de implicare a parintilor in crearea unui mediu familial pozitiv, precum si a competentelor specialistilor de gestionare a situatiilor conflictuale dintre copii. Acest program, implementat de multi ani, cu succes, in majoritatea gradinitelor din Danemarca, a cuprins 25 de gradinite din mediul urban si rural din Bucuresti, Calarasi, Dambovita, Suceava, Timisoara si Buzau, fiind dotate cu 120 de valize cu materiale educationale si pregatind si consiliind peste 300 de educatori.

CONTEXT

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii si se refera la comportamente variate care umilesc si exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifesta pentru o perioada de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua in absenta unor masuri specifice de interventie. Asadar, bullying-ul are consecinte pentru toata lumea – chiar si pentru aceia care, initial, nu par implicati. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violentei fizice, dar se poate manifesta si mai subtil, prin ignorare, excludere, barfa, zvonuri despre o persoana si, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Un copil din trei s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% in cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid. In doar 8,1% dintre cazurile care au apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizatiei in 2020 – 2021, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opozitionism, ADHD/ADD, tulburari de vorbire, intelect liminar sau tulburari de neuro-dezvoltare), arata datele unei anchete realizate de Salvati Copiii Romania in luna iunie.
Inca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli. Primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying in scolile romanesti, lansat de Salvati Copiii in 2016, arata ca:

· 73% dintre elevi au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar;
· 3 din 10 copii sunt exclusi in mod constant din grupul de colegi;
· 3 din 10 copii sunt amenintati cu bataia sau lovirea de catre colegi;
· 1 din 4 copii a fost umilit in fata colegilor.

Inapoi la lista de stiri