Horoscopul zilei

Varsator
(20 Ianuarie - 18 Februarie)


Azi te vei plictisi, dar nu pentru mult timp. Vei apela la cel/cea mai bun/a prieten/a sa te scoata din aceasta stare de monotonie.

› vrei zodia ta

Cultura generala

Englezul Tim Berners-Lee este inventatorul internetului.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Profesoara:
-Copii, la ce serveste lemnul?
-Din el se fac arborii, doamna invatatoare, zice Bula.

› vrei mai mult

Ancheta: Peste un sfert dintre scoli nu au spatiu fizic adaptat pentru elevii cu dizabilitati; sub jumatate dintre ele beneficiaza de serviciile unui consilier scolar permanent

24 Octombrie 2023

Foto: Salvati Copiii

Solutiile Salvati Copiii Romania


• In 54,7% dintre scolile de masa unde invata si elevi cu cerinte educationale speciale (CES), consilierul scolar vine doar saptamanal/ocazional.
• In 27,1% dintre scolile din ancheta, spatiul fizic nu este adaptat in niciun fel pentru elevii cu dizabilitati.
• Salvati Copiii Romania a implementat un program complex de incluziune educationala a copiilor cu CES si de formare a cadrelor didactice, pentru ca acesti copii sa poata fi integrati in invatamantul de masa.
• Experti ai Salvati Copiii Norvegia au contribuit la formarea pe teren a cadrelor didactice.

In peste jumatate (54,7%) dintre scolile unde invata si elevi cu cerinte educationale speciale (CES), consilierul scolar vine doar saptamanal/ocazional, in vreme ce doar 44,3% beneficiaza de serviciile unui consilier scolar permanent. La nivelul lunii decembrie 2022, in Romania erau 79.720 de copii identificati oficial cu C.E.S. si avand certificat de handicap, potrivit datelor ANPDCA. Organizatia Salvati Copiii Romania a prioritizat de-a lungul timpului programul de integrare socio-educationala a copiilor vulnerabili, fie ca sunt copiii aflati in situatii de risc social, fie ca sunt copiii cu cerinte educationale speciale. Astfel, pentru a sprijini din punct de vedere educational si social copiii din familii defavorizate socio-economic si copiii cu cerinte educationale speciale, din anul 2020 Salvati Copiii a derulat sapte programe locale, in judetele Dambovita, Dolj, Ilfov, Giurgiu, Vaslui si municipiul Bucuresti, prin proiectul O scoala pentru fiecare.

Alexandru are 14 ani si este din comuna Amarastii de Jos, judetul Dolj. Desi este un copil cu cerinte educationale speciale, pana la inscrierea in programul „O Scoala pentru Fiecare" nu a beneficiat de consiliere sau programe de integrare in societate. Copilul provine dintr-o familie modesta si numeroasa, parintii neavand un loc de munca stabil. Intreaga copilarie s-a confruntat cu dificultati atat pe plan educational, cat si financiar, care i-au ingreunat parcursul scolar. Pana la inscrierea sa in programul derulat de Salvati Copiii, Alexandru era un copil retras, dezorientat, lipsea adesea de la cursuri, familia neputand sa sustina material prezenta sa zilnica la scoala. Activitatile special gandite pentru copiii cu cerinte educationale speciale din cadrul proiectului si profesionalismul cadrelor didactice l-au ajutat pe Alexandru sa evolueze, a capatat incredere in sine, a participat la toate orele de consiliere, a fost implicat in diverse activitati, devenind un copil activ, creativ si cooperant.

Obiectivele majore ale proiectului sunt prevenirea abandonului scolar si o mai buna incluziune a copiilor in risc de abandon scolar si a copiilor cu CES, prin servicii integrate de prevenire si interventie, inclusiv prin interventii asupra parintilor/reprezentantilor legali si specialistilor din educatie si servicii sociale.


Interventiile care se adreseaza copiilor cu CES includ: oferirea de sprijin educational direct, activitati de dezvoltare personala realizate de catre cadre didactice si consilieri angajati in cadrul proiectului, formarea cadrelor didactice si a personalului de sprijin pentru lucrul cu copii din aceasta categorie pe baza metodologiei de interventie SNAP (Students Needs Action Pack) dezvoltata de Salvati Copiii Norvegia si adaptata la contextul romanesc.


Gabriela Alexandrescu, presedinte executiv Salvati Copiii Romania, a explicat necesitatea formarii cadrelor didactice in cadrul programelor destinate copiilor cu cerinte educationale speciale: „Procesul de incluziune educationala a copiilor cu CES trebuie sa inceapa cu pregatirea cadrelor didactice, astfel incat acesti copii sa fie atat integrati in mediul scolar, cat si sa beneficieze de predare si metode pedagogice care sa le faciliteze intelegerea si astfel un acces real la educatie”.


Metodologia SNAP (Student Needs Action Pack) – PACEE (Pachetul de actiune la cerintele educationale ale elevilor)  este o metodologie pedagogica prin care profesionistul in educatie urmareste realizarea potentialului maxim de dezvoltare al fiecarui elev si obtinerea accesului echitabil la educatie al copiilor, indiferent de dificultatile cu care se confrunta. Metodologia a fost dezvoltata de Salvati Copiii Norvegia si a fost adaptata la particularitatile sistemului educational din Romania de catre Organizatia Salvati Copiii Romania.


Acest model de interventie porneste de la faptul ca diversitatea se manifesta in fiecare clasa, ca elevii se dezvolta in ritmuri diferite si ca pe parcursul dezvoltarii pot aparea dificultati diverse, carora profesionistul in educatie trebuie sa le faca fata.


Prin Pachetul de actiune la cerintele educationale ale elevilor se ofera cadrelor didactice noi abilitati de a identifica dificultatile cu care se confrunta elevii, de a intelege diversitatea situatiilor pe care le intalnesc la nivelul clasei si sunt propuse masuri care pot contrabalansa aceste neajunsuri.
 
In anul 2023, peste 200 de specialisti au fost formati in utilizarea pachetului PACEE, urmand ca in 2024 sa fie formati peste 300 de profesori din 30 de scoli partenere din Bucuresti si 18 judete.


 Rezultatele proiectului:
• 851 de copii si tineri cu risc de parasire timpurie a scolii au primit servicii de sprijin;
• Peste 45% dintre participantii la program si-au imbunatatit participarea scolara cu minim 10%  - 390 de elevi;
• 95 de copii sau tineri cu cerinte educationale speciale (CES) au primit servicii de sprijin direct;
• 110 cadre didactice au fost formate/instruite in ceea ce priveste lucrul cu copii si tineri cu risc de parasire timpurie a scolii;
• 40 de cadre didactice au fost formate/instruite in ceea ce priveste lucrul cu copii si tineri cu CES;
• 560 de parinti ai unor copii sau tineri cu risc de parasire timpurie a scolii au primit sprijin social direct;
• 60 parinti ai unor copii sau tineri cu CES au primit sprijin social direct;
• Au fost organizate doua vizite de studiu in Norvegia, la care au luat parte 34 de experti romani din diferite domenii (educatie, administratie publica, servicii sociale, ONG), iar cinci experti norvegieni au participat la schimbul de experienta in Romania.


Proiectul a beneficiat de un grant in valoare de 1.115.000 € oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene in cadrul Programului Dezvoltare locala (www.eeagrants.ro si www.frds.ro).


Proiectul a fost implementat in parteneriat cu Salvati Copiii Norvegia, Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Ilfov si cu scoli din mai multe judete ale tarii.

Inapoi la lista de stiri