Horoscopul zilei

Taur
(21 Aprilie - 21 Mai)


Esti intr-o perioada mai dificila, mai ales din punct de vedere sentimental. Daca esti implicat/a intr-o relatie invata sa fii mai receptiv/a fata de partener/a! Altfel, asteapta-te sa primesti multe reprosuri din partea lui/ei!

› vrei zodia ta

Cultura generala

Stephen Hawking s-a nascut pe 8 ianuarie 1942, exact in ziua in care se implineau trei sute de ani de la moartea lui Galileo Galilei. A murit in 14 martie 2018, in ziua in care se implineau 139 de ani de la nasterea lui Albert Einstein.

› vrei mai mult

Bancul zilei

-Ce calitatzi sunt necesare unui vanator pentru a vana animale salbatice .. ?
-Ochi buni , mana sigura shi voce puternica pentru ca sa fie ... auzit daca sta in varful unui copac shi cere ajutor!

› vrei mai mult

89 la suta dintre elevii de scoala generala au un nivel nefunctional si minim functional de literatie

28 Aprilie 2023

Gabi Bartic BRIO

• 42% dintre elevii din clasele I-VIII, testati pentru literatie, au obtinut scorul „nefunctional”, adica nu ar putea sa inteleaga corect afisul unui eveniment sau semnele de circulatie
• 47% dintre elevii claselor I-VIII se incadreaza la nivelul „minim functional” al literatiei, spre exemplu nu ar putea intelege prevederile unui contract de munca
• La finalizarea ciclului primar si gimnazial, nivelul de nefunctionalitate al elevilor scade cu doar 3.95%

A doua editie a „Raportului privind nivelul de literatie al elevilor din Romania”, lansat de BRIO cu sprijinul AVE, arata ca doar 11% dintre elevii din Romania din clasele I-VIII au obtinut scorul „functional” la competentele de literatie, adica au capacitatea de a localiza, intelege si sintetiza informatia dintr-un text scris. Dintre elevii testati, 42% s-au incadrat la nivelul „nefunctional”, ceea ce ii plaseaza in pozitia de analfabetism functional, in timp ce aproximativ 47% dintre acestia sunt in categoria de „minim functional".


Raportul a fost realizat in baza a aproximativ 15.000 de teste valide efectuate de elevi din clasele I-VIII, in perioada aprilie 2022 - martie 2023, din toate regiunile tarii. Rezultatele arata ca nivelul de literatie este, in general, uniform pentru categoriile de varste cuprinse intre 6-14 ani. Astfel, daca procentul de elevi nefunctionali de 6 ani este de 44,34%, acesta ajunge la 40,39% la elevii de 14 ani, deci nivelul de nefunctionalitate scade cu doar 3.95% dupa finalizarea ciclului primar si gimnazial. 

„Ceea ce vedem in acest studiu poate fi citit in termeni de procente, date seci sau poate fi citit gandindu-ne mereu la copiii din aceste statistici. As vrea sa vedem in aceste procente copii care au nevoie de ajutorul nostru, al tuturor, pentru a putea functiona in societate peste 8, 10, 12 sau 20 de ani. Nu datele, nu procentele trebuie sa scada sau, dupa caz, sa creasca, ci capacitatea acestor copii, a primilor 42% si apoi a urmatorilor 47% sa inteleaga ce citesc, sa poata relationa cu textul scris. Analfabetismul functional nu dispare la iesirea copilului din sistemul de educatie formala, e o umbra care merge cu el toata viata si care-i acopera mare parte din viata, impiedicandu-l sa progreseze in vreun fel ca individ”, a spus Gabi Bartic, CEO BRIO.

In ultimele 12 luni, prin platforma BRIO, elevii din Romania au avut posibilitatea de a-si testa gratuit nivelul de literatie, prin evaluarea a trei componente si anume localizarea informatiei, intelegerea acesteia si evaluarea si reflectarea asupra ei. Elevii care s-au incadrat la nivelul „functional” pentru literatie au demonstrat ca pot interpreta si integra idei si informatii dintr-un text dat, pot deduce relatii de tip cauza-efect, ipoteze, pot stabili asemanari si diferente intre personaje, fapte, evenimente sau concepte si pot desprinde concluzia globala a textului.

„Unul dintre obiectivele proiectului Romania Educata, proiect transpus in Legile educatiei, este reducerea analfabetismului functional. In acest sens, in proiectul Legii invatamantului preuniversitar sunt prevazute demersuri concrete, cel mai important fiind Programul national de formare a cadrelor didactice in vederea cresterii nivelului de alfabetizare functionala a elevilor. Acesta include Platforma de alfabetizare functionala, ce va contine teste realizate conform standardelor de alfabetizare functionala care vor fi aplicate anual, pentru fundamentarea masurilor de interventie necesare pentru ca fiecare elev sa isi atinga potentialul. Tinta acestor masuri este reducerea, pana in 2030, cu 50%, a ratei de analfabetism functional”, a spus Ligia Deca, Ministrul Educatiei.

Datele din „Raportul privind nivelul de literatie al elevilor din Romania” au fost colectate prin intermediul unui instrument de evaluare (test) dezvoltat cu sprijinul AVE si al altor ONG-uri: Teach for Romania, InfinitEdu, Asociatia Lectura si Scrierea pentru Dezvoltarea Gandirii Critice, Asociatia OvidiuRo, Fundatia Noi Orizonturi, Asociatia Romana de Literatie. Din 2021, testul de evaluare a literatiei a fost inclus in platforma gratuita Alfabetar.ro, iar din 2022, eficienta testarii a fost mult imbunatatita de Digital Nation, partener de tehnologie.

500 de invatatori au petrecut 5.200 de ore pe Alfabetar.ro pentru a invata elevii sa scrie si sa citeasca
Rolul invatatorilor este esential pentru ca toti elevii ciclului primar sa stie sa scrie si sa citeasca pana la finalul clasei a IV-a, tocmai de aceea au nevoie de solutii usor de folosit la clasa, adaptate nevoilor fiecarui elev. Platforma digitala Alfabetar.ro le da invatatorilor posibilitatea de a testa nivelul de literatie al elevilor si ofera acces la activitati bazate pe un parcurs ghidat, prin care pot lucra la clasa in functie de rezultatele fiecarui elev.

Alfabetar.ro are la baza 600 de texte scolare din manualele oficiale acreditate si porneste de la programa scolara. Profesorii pot astfel alege modulul si textul de manual pe care sa il foloseasca la clasa. Pana in prezent, 500 de invatatori au testat platforma si anul acesta au petrecut 5.200 de ore pentru a alege si a folosi o parte din cele 25.000 de exercitii in literatie.

„La AVE, ne dorim ca Alfabetar.ro sa fie instrumentul care le ofera invatatorilor toate resursele necesare identificarii si imbunatatirii nivelului de literatie al elevilor. Pentru a imbunatati competentele de literatie nu este suficient sa intervenim o singura data, ci este nevoie de o interventie pe termen lung la care sa aiba acces orice copil, indiferent de nivelul de literatie la care se afla. Avem o responsabilitate comuna de a-i sprijini pe toti cei implicati in acest proces pentru ca, fara sa prioritizam competentele de literatie, punem la risc atingerea potentialului copiilor din Romania”, a explicat Silvia Toth, Director Programe Educationale, AVE.

Platforma de literatie Alfabetar.ro si „Raportul privind nivelul de literatie al elevilor din Romania” sunt sprijinite de BRD GROUPE SOCIETE GENERALE, BRD Asigurari de Viata, BRD Asset Management si de catre Societe Generale Global Solution Centre. Testul de literatie poate fi accesat gratuit atat de elevi (clasele I-VIII), cat si de invatatori si profesori.

„Rezultatele acestor teste ne conduc la o singura concluzie: sa strangem randurile si sa continuam sa gasim metode pentru rezolvarea acestor decalaje. Programul Alfabetar este parte din solutie si de aceea BRD impreuna cu alte companii locale, membre ale Grupului Société Générale, au decis sa il sustina. Avem nevoie ca toti copiii nostri sa se transforme in tineri si adulti competenti, capabili sa-si inteleaga drepturile si responsabilitatile in viitoarele lor roluri din viata, indiferent care vor fi acestea. Este modul in care intelegem sa contribuim la transformarea in bine a Romaniei si este o obligatie si un drept sa nu acceptam sa ramana nimeni in urma”, a spus Flavia Popa, Secretarul General al BRD Groupe Société Générale.

Inapoi la lista de stiri