Horoscopul zilei

Berbec
(21 Martie - 20 Aprilie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Prima persoana care a purtat un ceas de mana a fost regina Elisabeta I a Marii Britanii, in anul 1571.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Mama lui Bula il asteapta in prag, sa vina de la scoala. Cand apare, il intreaba:
- Ei, cum a fost la scoala?
- Nashpa! Un copil a cazut de pe scaun si toti au ras; in afara de mine!
- Foarte frumos!... Dar cine era copilul care a cazut de pe scaun?
- Pai, tu nu-ti dai seama, mama?!?... Eu!...

› vrei mai mult

Copiii cer masuri concrete anti-bullying in scoli: Propunerile de la Forumul Copiilor, inaintate autoritatilor

03 Iunie 2022

Copiii cer masuri concrete anti-bullying in scoli: Propunerile de la Forumul Copiilor, inaintate autoritatilor

Amenintarea cu violenta fizica si / sau umilirea, violenta fizica si distrugerea bunurilor personale, interdictia de a vorbi / interactiona cu un alt coleg, raspandirea de zvonuri cu caracter denigrator, excluderea din grup, izolarea sociala sunt situatii cu care copiii se confrunta frecvent
în scolile din Romania.


Timp de doua zile, cei 100 de copii participanti la Forumul Copiilor, din 14 judete si din Bucuresti au analizat cauzele pentru care bullyingul înca este prezent în scoli si au identificat solutii pe care le-au prezentat, astazi, 3 iunie, autoritatilor.


Consideram ca principala problema o reprezinta lipsa relatiilor sanatoase dintre copii, profesori si parinti. În opinia noastra, bullyingul este problema copiilor, dar responsabilitatea adultilor, de aceea avem încredere ca veti lua în considerare propunerile noastre”, au spus copiii la întalnirile cu reprezentantii autoritatilor: Ministrul Educatiei, domnul Sorin Cîmpeanu, Ministrul Sanatatii, domnul Alexandru Rafila, Presedintele Comisiei pentru Învatamant din cadrul Senatului, doamna Monica Anisie si Consilierul de stat din Cancelaria Prim-Ministrului, doamna Maria Madalina Turza.


Iata ce propuneri au copiii:


PRIORITIZAREA MASURILOR CARE CONTRIBUIE DIRECT LA ÎMBUNATATIREA CLIMATULUI SCOLAR:



  • Dorim sa preîntampinam situatiile în care copiii sunt educati sau sunt supravegheati de persoane care au comportamente nepotrivite pe care copiii le-ar putea prelua sau care îi pot afecta. De aceea credem ca recrutarea profesorilor trebuie sa se faca avand la baza inclusiv criterii care tin de sanatatea emotionala.

  • Crearea de programe pentru starea de bine a profesorilor. Consideram ca si profesorii au nevoie de serviciile unui specialist, cu un rol asemanator cu cel pe care îl are consilierul scolar în relatie cu copiii. Ne dorim ca profesorii sa aiba posibilitatea de a apela gratuit la un psiholog pentru un numar de cateva sedinte pe perioada unui an scolar.

  • Vrem sa existe evaluari periodice ale profesorilor, evaluari reale, independente si care sa nu fie corelate cu gradele didactice.

  • Ne dorim mai multi consilieri scolari, fara alte atributii administrative si fara norma didactica.

  • Sisteme de raportare anonima a abuzurilor sau situatiilor de bullying, pentru ca experienta ne-a aratat ca modul actual de raportare duce la etichetare, victimizare si uneori la noi abuzuri.

  • Ne dorim sa avem ocazia sa ne exprimam si sa ne cunoastem mai bine cu profesorii, sa împartasim si alte experiente care sa ne dea ocazia sa dezvoltam relatii deschise, în afara orelor de curs.

  • Recunoastere publica a scolilor preocupate de starea de bine a întregii comunitati educationale (elevi, profesori, parinti) si a profesorilor care se implica activ si au rezultate în prevenirea situatiilor de bullying.


ASIGURAREA RESPECTARII DREPTULUI LA PARTICIPARE REALA A COPIILOR:



  • Vrem sa fim întrebati si ascultati în mod real înainte de a se face schimbari care ne afecteaza direct, de exemplu: modificarea structurii anului scolar, modul de organizare a orelor, metodele de evaluare folosite, includerea de noi materii etc.

  • Ne dorim cursuri sau workshopuri în care sa învatam cum se realizeaza o evaluare utila si cum putem comunica feedback catre profesori astfel încat sa fie luat în considerare si sa se regaseasca în modul în care se desfasoara orele ulterior.

  • Respectarea legislatiei de catre scoli si asigurarea reprezentarii autentice a elevilor în toate problemele care îi privesc, inclusiv o reprezentare mai larga în consiliile de administratie sau în grupurile de actiune antibullying.

  • Motivarea elevilor si asigurarea de modalitati de participare activa pentru un numar cat mai mare de copii, existand în scoli un tipar prin care cativa colegi ajung sa ne reprezinte în mai toate proiectele sau grupurile în care avem dreptul sa participam.



COLABORAREA DINTRE GUVERN, MINISTERE SI ORGANIZAtII PENTRU CA SCOLILE SA DEVINA COMUNITATI EDUCATIONALE SIGURE:


Ne dorim ca educatia sa fie prioritara pentru guvern si sa fie alocate bugete care sa permita formarea profesorilor sau a voluntarilor (elevi mai mari ca varsta). Cei instruiti sa poata organiza în scoli activitati interactive prin care sa devenim mai constienti despre cum sa ne comportam pentru a nu discrimina, a nu jigni sau a nu exclude colegi.



  • Sa existe campanii si programe nationale care cultiva empatia, adresate copiilor, profesorilor si parintilor, prin mijloace potrivite si cu mesaje adaptate pentru fiecare categorie.

  • Gasirea de solutii pentru ca atat copiii cat si parintii sa îsi poata petrece mai mult timp împreuna (de ex: Ziua familiei – zi libera, spatii publice potrivite pentru activitati sportive sau recreationale pentru copii si parinti).

  • Identificarea si bugetarea programelor de pregatire pentru parinti, adaptate etapei de dezvoltare în care se afla copilul.

  • Posibilitatea de a apela la consiliere si de a primi materiale informative privind educatia pozitiva sau educatia pentru sanatate (sanatate emotionala, sanatatea relatiilor, prevenirea comportamentelor nesanatoase sau riscante).

  • Interventii prompte prin colaborarea dintre institutii care sa le arate elevilor ca abuzurile si violenta de orice fel, inclusiv bullying, nu sunt tolerate. 


În analiza data publicitatii de Salvati Copiii, la 1 iunie 2022, se arata ca 1 din 2 copii este expus unei forme de violenta fizica, emotionala si sexuala, în vreme ce 41,5% dintre copii traiesc în risc de saracie sau excluziune sociala. În 2021, un copil din trei s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% în cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid.


Conform anchetei sociologice derulate de Salvati Copiii în 2017, anual, 400.000 de copii sunt angrenati în forme variate de bullying/cyberbullying, 200.000 de copii sunt victime ale violentei fizice, iar alti 200.000 sunt autori ai faptelor de lovire, intimidare, amenintare. Violenta este prezenta în viata copiilor din Romania si comportamentele de bullying sunt o oglinda a comportamentelor violente ale adultilor în relatie cu copiii.


Forumul National al Copiilor a debutat înca din anul 2000, ca o componenta a programelor educative în domeniul Drepturilor Copilului din nevoia de a asigura exercitarea dreptului la opinie si participare pentru toti copiii. A devenit un exemplu de bune practici pentru alte organizatii si institutii care promoveaza dreptul copiilor la participare si, de asemenea, a fost prezentat Comisiei Europene ca instrument de consultare a copiilor cetateni europeni. 


În cele 21 de editii desfasurate au fost implicati peste 8000 de copii si voluntari din întreaga tara, inclusiv copii cu dizabilitati, copii refugiati, copii de etnie roma sau apartinand categoriilor vulnerabile. Anual, au fost abordate subiecte de interes pentru copii, precum: drepturile copilului, violenta în scoli, accesul la servicii de sanatate si consiliere, lipsa accesului la educatie pentru sanatate ori asistenta medicala, traficul de copii, exploatarea prin munca, saracia educationala, educatia emotionala etc. Evenimentul a adus împreuna copii si autoritati relevante, oferind posibilitatea unui dialog structurat care sa genereze recomandari concrete în sprijinul solutionarii problemelor identificate de copii.


Editia a XXII-a a Forumului National al Copiilor este organizata în cadrul programului Alegeri Sanatoase, program sustinut de Kaufland Romania înca din 2017.

Inapoi la lista de stiri