Horoscopul zilei

Rac
(22 Iunie - 22 Iulie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Exista 1 462 de insecte comestibile cunoscute. Si sunt foarte nutritive! Una dintre aceste insecte este lacusta.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Japonia: -Nu pot sa cred! Trenul a ajuns cu 10 secunde mai tarziu!
Romania: -Nu pot sa cred! Trenul a ajuns la timp!
Ucraina: -Nu pot sa cred! Trenul a ajuns!
Zimbabwe: -Nu pot sa cred! Un tren!

› vrei mai mult

Copiii cer autoritatilor un sistem anonim de raportare a abuzurilor si cazurilor de bullying din scoli

31 Mai 2023

Forumul National al Copiilor

Forumul National al Copiilor: Copiii cer autoritatilor un sistem anonim de raportare a abuzurilor si cazurilor de bullying din scoli, activitati de prevenire si combatere a adictiilor, interzicerea salilor de jocuri si pariuri in preajma scolilor si activarea grupurilor anti-bullying din scoli


Pe fondul cresterii cazurilor de anxietate si despresie la copii, corelata cu amploarea fenomenului de bullying din scoli, copiii participanti la cea de-a XXIII-a editie a Forumului National al Copiilor, organizat de Salvati Copiii Romania, solicita autoritatilor un plan concret de sustinere a sanatatii psiho-emotionale a elevilor, prin majorarea numarului de consilieri scolari, activarea grupurilor anti-bullying din scoli si crearea unui sistem de raportare anonima a abuzurilor, a situatiilor de bullying si a altor probleme care afecteaza climatul scolar, pentru ca experienta arata ca sistemele actuale de raportare duc la etichetare, victimizare si uneori la noi abuzuri. Totodata, copiii cer interzicerea reclamelor care promoveaza si incurajeaza frecventarea caselor de pariuri si a spatiilor dedicate jocurilor de noroc in apropierea unitatilor de invatamant.

Astfel, timp de trei zile, copiii au analizat cauzele si au identificat potentiale solutii pentru fenomenele de bullying si cyberbullying, amploarea diferitelor adictii in randul copiilor si masurile precare pentru o buna sanatate emotionala. Printre problemele constatate, se numara lipsa suportului emotional specializat, situatiile de violenta fizica sau verbala, fotografierea si raspandirea in mediul online a continutului cu caracter denigrator si inexistenta activitatilor de prevenire si combatere a adictiilor.

Context: Aproape un copil din trei s-a confruntat cu tulburari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional in centrele Salvati Copiii Romania in ultimii doi ani, procentul crescand la aproape 72% (7 din 10) in cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid, arata datele unei anchete realizate de Salvati Copiii Romania.
In ultimii doi ani, marcati de crizele succesive cauzate de pandemie si razboi, centrele de consiliere ale Organizatiei Salvati Copiii au preluat un numar total de 1.241 de copii si adolescenti care au dezvoltat diferite tulburari emotionale.

Astfel:
· Cele mai frecvente diagnostice au fost reprezentate de anxietate – 28,8% si tulburari emotionale (23%).
· Majoritatea covarsitoare a cazurilor de depresie s-au inregistrat in randul copiilor din grupa de varsta 11 – 14 ani si al adolescentilor (15 – 18 ani), respectiv 32% si 54% din cazuri;
· Au fost inregistrate si cazuri severe, in care tulburarile de tipul anxietatii si depresiei au dus la tentative de suicid: trei la grupa de varsta 11 – 14 ani si cinci in randul adolescentilor.



MASURILE PROPUSE DE COPII:


• Mai multi consilieri scolari, fara alte atributii administrative, fara norma didactica si cresterea bugetului pentru salariile acestora (cel putin 1 la 200 de copii).
• Recrutarea, formarea si evaluarea consilierilor scolari sa fie facuta avand la baza criterii relevante, precum pregatirea profesionala, experienta, competentele in comunicarea cu elevii si parintii, initiative strategice in lucrul cu elevii, creativitate.
• Sistem de monitorizare a participarii elevilor la procesul decizional din scoala. Evaluarea climatului scolar si luarea cu adevarat in considerare a feedbackului acordat de elevi pentru profesori si personalul auxiliar, fara a avea consecinte asupra situatiei scolare a acestora.
• Suport specializat in scoala pentru problemele emotionale cu care se confrunta, fara a fi necesar acordul prealabil al parintilor sau profesorilor, indiferent de varsta elevului. Acces gratuit la sedinte sustinute de psiholog, psihiatru sau nutritionist, prin dezvoltarea unor parteneriate intre acestia si autoritati. Decontarea unui numar minim de sedinte.
• Dezvoltarea unei platforme educationale care sa cuprinda resurse complexe (documentare, fise de lucru, jocuri interactive, informatii de la specialisti etc.) pe tematici precum tulburari alimentare, adictii, educatie emotionala, care sa fie valorificata atat in mediul scolar (ore de dirigentie, sesiuni de informare, consiliere), cat si in afara acestuia, fiind garantat accesul gratuit.
• Crearea unui sistem de raportare anonima a abuzurilor, a situatiilor de bullying si a altor probleme care afecteaza climatul scolar, pentru ca experienta ne-a aratat ca sistemele actuale de raportare duc la etichetare, victimizare si uneori la noi abuzuri. Monitorizarea acestui sistem se va face de catre consilierul scolar sau profesorul responsabil cu aceasta problematica. In momentul de fata, nu exista o evidenta clara a grupurilor de actiune antibullying functionale.
• Implicarea autoritatilor competente pentru supervizare si actiuni prompte care sa asigure elevii ca sunt protejati de abuzuri si violenta de orice fel, inclusiv bullying si cyberbullying, demonstrand ca nu sunt tolerate. Vrem sa existe o modalitate clara de interventie si o structura administrativa care sa se asigure ca interventiile se intampla.
• Monitorizarea indeplinirii scopului final al legilor existente, precum aplicarea normelor metodologice antibullying, care prevad instituirea grupurilor de actiune la nivelul tuturor scolilor. Trebuie verificat daca acestea au fost aplicate si oferit suport unitatilor de invatamant, pentru ca aceste norme sa isi atinga obiectivele propuse.
• Sa existe ateliere, cursuri, programe care implica dezvoltarea de abilitati emotionale si constientizarea impactului negativ al adictiilor, adresate copiilor, profesorilor, parintilor prin mijloace potrivite si cu mesaje adaptate pentru fiecare categorie.
• Interzicerea reclamelor care promoveaza si incurajeaza frecventarea caselor de pariuri si a spatiilor dedicate jocurilor de noroc. De asemenea, ne dorim sa nu se mai regaseasca aceste spatii in apropierea unitatilor de invatamant.
• Asigurarea in toate unitatile de invatamant a accesului gratuit la cantine scolare, fie in incinta scolilor, fie in proximitatea acestora, astfel incat sa avem acces in mod real la o masa calda diversificata, meniul sa fie gandit de un specialist in nutritie.
• Promovarea unor alternative sanatoase de petrecere a timpului liber de catre copii impreuna cu parintii si profesorii din comunitate (de exemplu, jocuri de societate, escape room, bowling, activitati in aer liber).
• Stabilierea unor masuri mai ferme de prevenire si combatere a consumului de substante periculoase, de tutun si de tutun incalzit prin introducerea unui sistem de supraveghere si interventie cu privire la identificarea potentialelor situatii critice la nivelul scolilor.
• Formarea initiala si continua a cadrelor didactice si informarea corecta a parintilor despre transmiterea informatiilor referitoare la sanatate emotionala, adictii, relatii sanatoase.
• Consideram ca si profesorii au nevoie de serviciile unui specialist, cu un rol asemanator cu cel pe care ar trebui sa il aiba consilierul scolar in relatiile cu copiii. De asemenea, este important ca evaluarile psihologice periodice ale cadrelor didactice sa fie urmate de o serie de masuri direct corelate cu rezultatele acestora.
• Introducerea educatiei pentru sanatate in curriculumul scolar, la toate nivelurile de invatamant.


81% dintre elevi (peste 4 din 5) afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying in scoala in care invata. Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat in pozitia de autor al actelor de bullying. 57% dintre elevi afirma ca au apelat la colegi, nu la adulti, pentru a primi suport in situatiile de bullying cu care se confrunta.


Procentul elevilor care au fost victime ale bullyingului a crescut de la 29% in 2016 la 49% in 2022. Violenta este prezenta in viata copiilor din Romania si comportamentele de bullying si cyberbullying sunt o oglinda a comportamentelor violente ale adultilor in relatie cu copiii. In analiza data publicitatii de Salvati Copiii, la 1 iunie 2022, se arata ca 1 din 2 copii este expus unei forme de violenta fizica, emotionala sau sexuala. In 2021, un copil din trei s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% in cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid.

Recomandarile copiilor au fost prezentate, miercuri, autoritatilor: Senatul Romaniei, Agentia Nationala Antidrog, Autoritatea Nationaa pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, Inspectoratul General al Politiei Romane, Ministerul Sanatatii.


Pentru indeplinirea acestor obiective, Organizatia Salvati Copiii, prin copiii, voluntarii si specialistii implicati in Forumul National al Copiilor, isi ofera disponibilitatea de a sprijini autoritatile.

Inapoi la lista de stiri