Horoscopul zilei

Leu
(23 Iulie - 22 August)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Un fapt cu totul deosebit la delfin este faptul ca - desi seamana foarte tare cu un peste - este mamifer, inrudindu-se cu balena.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Cazul cu noptiera in tribunal

Sotul:

- Intru in casa si-mi vad femeia in pielea goala pe pat, geamul deschis, ma uit pe geam si vad pe unul in chiloti, alergand. Iau noptiera si arunc dupa el.

Sotia:

- Era cald. M-am dezbracat, am deschis geamul. Vad cum intra sotul meu furios si fara sa zica ceva arunca cu noptiera prin geam.

Victima:

- Eu sunt sportiv. Alerg in fiecare zi pe acel traseu. Intorc capul si vad cum zboara o noptiera spre mine.

Martorul:

- Eu nici nu stiu ce caut aici!!! Stateam linistit in noptiera...

› vrei mai mult

Aproape 40 la suta dintre persoanele chestionate vor ca Legea Educatiei sa interzica expres orice forma de acoperire a nevoilor scolii cu banii parintilor

25 August 2022

Consultare online sondaj Salvati Copiii

CONSULTARE ONLINE SALVATI COPIII ROM
ANIA: 77% dintre persoanele chestionate (profesori, parinti, elevi) nu sunt de acord ca examenele de admitere sa poata fi organizate separat de catre colegii, aproape 40% vor ca Legea Educatiei sa interzica expres orice forma de acoperire a nevoilor scolii cu banii parintilor


Admiterea organizata de colegii nationale asa cum este prevazuta în proiectul de lege, art. 74, este discriminatorie.Provoaca segregare si un sistem paralel de evaluare fata de cel standardizat prin Evaluarea Nationala.” (opinie cadru didactic)


Pentru a nu fi nevoie sa se colecteze bani de la parinti pentru nevoile clasei si ale scolii, ar trebui alocati banii necesari unei bune desfasurari a activitatii scolare. Cica învatamantul estre gratuit, doar pe hartie, caci faptic nu. De aici se ajunge sa contribuie parinti cu bani.” (opinie parinte)


În liceul meu, exista un formular de feedback semestrial destul de cuprinzator, prin care profesorii sunt evaluati de noi. Din pacate, dupa completarea lor nu se mai întampla nimic. Cred ca nici nu sunt citite.” (opinie elev)


Orice forma de acoperire a nevoilor scolii cu banii parintilor ar trebui interzisa expres prin legea educatiei, considera 39% dintre persoanele (cadre didactice, parinti, elevi) care au raspuns întrebarilor din cadrul consultarii online derulate de Organizatia Salvati Copiii Romania, în vreme ce tot 39% spun ca decizia trebuie lasata la latitudinea parintilor. Un procent de 8% considera ca decizia trebuie sa fie luata de conducerea scolii si ca ar trebui stabilit un cuantum anual per elev. Aceasta situatie indica faptul ca, în conditiile în care autoritatile nu asigura o finantare adecvata a educatiei, practica colectarii banilor pentru reparatii, amenajarea clasei, achizitionarea echipamentelor sau a cartilor necesare elevilor e înca larg raspandita în unitatile de învatamant din Romania. Peste trei sferturi dintre cei care au raspuns consultarii online (77%) nu sunt de acord ca examenele de admitere sa fie organizate separat de catre colegiile nationale, în vreme ce doar 13% dintre acestea sunt de acord cu propunerea din noua Lege a Educatiei.


Consultarea online realizata de Salvati Copiii Romania în perioada 2 – 16 august, la care au raspuns 1.610 elevi, cadre didactice si parinti, dintre care 735 de persoane au transmis comentarii si propuneri de îmbunatatire a actualului proiect de lege privind sistemul de educatie, a scos în evidenta faptul ca principalele teme pentru cei direct interesati de modificarile legislative ale sistemului de educatie sunt legate de:


-eliminarea organizarii separate a examenului de admitere de catre colegiile nationale,


-mentinerea ponderii de 20% în calculul mediei de admitere la liceu,


-revizuirea continutului programei scolare,


-cresterea finantarii sistemului de educatie,


-precizarea modalitatilor de derulare în unitatile scolare a programelor de educatie pentru sanatate si a componentelor acestora,


-renuntarea la bacalaureatul unic indiferent de profilul liceului,


-depolitizarea sistemului de educatie, eliminarea functiei de directori administrativi,


-pastrarea Caselor Corpului Didactic si a statutului de cadru didactic în cadrul acestora, pastrarea retelei centrelor de resurse si asistenta psihopedagogica în configuratia actuala si reglementarea explicita prin lege a rolului consilierului scolar al elevilor,


-reintroducerea burselor de studiu,


-testarea periodica psihologica si profesionala a cadrelor didactice,


-participarea reala a elevilor în consiliile de administratie ale scolilor,


-asigurarea consilierii scolare a elevilor vulnerabili,


-renuntarea la calificativele la arte si sport si mentinerea sistemului actual de notare pentru toate materiile,


-mentinerea disciplinei educatiei tehnologice în trunchiul comun,


-reintroducerea orei de consiliere si dezvoltare personala.


Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, a atras atentia asupra necesitatii unei reevaluari a propunerilor din noua Lege a Educatiei Nationale, care sa tina cont atat de argumentele expertilor în educatie, cat si de cele ale parintilor, cadrelor didactice si elevilor, direct implicati în procesul educational: „O noua Lege a educatiei trebuie sa corecteze vulnerabilitatile din sistemul de învatamant, astfel încat accesul la educatie de calitate sa fie real pentru toti copiii.


Avem acum posibilitatea de a reforma cu adevarat sistemul de învatamant, în beneficiul elevilor si al cadrelor didactice, de aceea consideram ca dezbaterea publica asupra modificarilor aduse este cruciala. Aceasta este miza demersului Salvati Copiii Romania de a organiza o consultare online la care sa participe direct si cu argumente persoanele interesate de domeniul educatiei”.


Reamintim ca Organizatia Salvati Copiii Romania a transmis Ministerului Educatiei, în luna iulie, un document prin care recomanda renuntarea la posibilitatea colegiilor nationale de a organiza examene proprii de admitere la liceu, reintroducerea bursei de studiu, revenirea la aprobarea anuala a cuantumului minim al burselor scolare prin HG, stabilirea unitara, la nivel national, a criteriilor de acordare a burselor scolare, prin Statutul elevului, fara posibilitatea autoritatilor publice locale sau a unitatilor de învatamant de a stabili criterii specifice si introducerea în textul proiectului de lege a dreptului elevilor de a beneficia de un laptop cu conexiune la internet, primit în comodat pe toata durata ciclului de studii.


Totodata, Salvati Copiii Romania considera necesara desfiintarea actualelor inspectorate scolare, cosmetizate în proiectul LIPca fiind directii judetene, si înfiintarea unor noi structuri deconcentrate.


Principalele teme ale consultarii online


Organizarea separata a examenului de admitere în cadrul colegiilor nationale (”În ce masura sunteti de acord ca examenele de admitere sa fie organizate separat de catre colegiile nationale?”): 54 de comentarii primite se opun acestei proceduri si doar doua comentarii sunt de sustinere a ei. Disproportia uriasa e întarita cu o serie de argumente care atrag atentia asupra discriminarii elevilor pe care o poate produce un sistem paralel de evaluare, cu riscul ca acesta sa se extinda în timp si asupra altor institutii de învatamant.


Pentru a evita încalcarea echitatii, prin segregarea elevilor pe criteriul performantelor lor într-o etapa critica a parcursului lor educational – evaluarea nationala, se propune ca aceste colegii sa-si organizeze examenele de admitere dupa parcurgerea evaluarii nationale ca toti ceilalti 150.000 de elevi care au finalizat clasa a VIII-a. Salvati Copiii considera ca noua Lege a Educatiei nu ar trebui sa contina o astfel de procedura, în conditiile în care întreg sistemul educational este afectat profund de starea de inechitate între scoli si de calitatea scazuta a actului educational în mediul rural, iar din acest motiv, orice masura care impune diferente între scoli si licee nu ar avea decat un impact nedorit, accelerand inegalitatea de sanse între copii.


E suficient examenul de evaluare, dar cu cerinte mai diversificate, cu grad de dificultate mai mare, cu mai multi itemi cu punctaj mai mic, care ar permite, astfel, o alta ierarhizare.” (opinie parinte)


Participarea elevilor la decizie (”Cat de importanta este participarea elevilor la sedintele consiliilor de administratie ale scolilor?”): 60% considera ca implicarea elevilor la nivelul conducerii scolilor este foarte importanta sau destul de importanta si doar 22% au afirmat putin important sau deloc important. Restul respondentilor au ales raspunsul oarecum importanta (15%) sau ”nu stiu” (3%).


Costurile ascunse ale educatiei: Întrebarea”Cum credeti ca proiectul legii educatiei ar trebui sa reglementeze aspectul colectarii de bani de la parinti pentru nevoile clasei si ale scolii?” a primit raspunsuri care subliniaza ca orice forma de acoperire a nevoilor scolii cu banii parintilor ar trebui interzisa expres prin legea educatiei (40%), la latitudinea parintilor (39%), la latitudinea conducerii scolii (9%) si prin stabilirea unui cuantum anual per elev (7%), restul de raspunsuri selectate fiind ”nu stiu”. Aceasta situatie indica faptul ca practica colectarii banilor pentru reparatii, amenajarea clasei, achizitionarea echipamentelor sau a cartilor necesare elevilor e înca larg raspandita în unitatile de învatamant din Romania.


De asemenea, din cele 735 de comentarii formulate de participantii la consultare, cei mai multi au facut referire la urmatoarele propuneri din proiectul de lege a învatamantului preuniversitar:


Organizare separata a examenului de admitere în cadrul colegiilor nationale (54 de comentarii care se opun acestei proceduri, iar 2 comentarii sunt de sustinere a ei). Disproportia uriasa e întarita cu o serie de argumente care atrag atentia asupra discriminarii elevilor pe care le poate produce un sistem paralel de evaluare, cu riscul ca acesta sa se extinda în timp si asupra altor institutii de învatamant.


Admiterea organizata de colegii nationale asa cum este prevazuta în proiectul de lege, art. 74, este discriminatorie. Provoaca segregare si un sistem paralel de evaluare fata de cel standardizat prin Evaluarea Nationala.” (opinie cadru didactic)


E suficient examenul de evaluare, dar cu cerinte mai diversificate, cu grad de dificultate mai mare, cu mai multi itemi cu punctaj mai mic, care ar permite, astfel, o alta ierarhizare.” (opinie parinte)


Lipsa unor norme care sa încurajeze flexibilizarea programei scolare si renuntarea la o parte dintre materii pentru a permite acest lucru (39 de comentarii). Multe dintre opinii subliniaza necesitatea revizuirii programelor scolare, astfel încat acestea sa asigure cunoasterea, nu doar prim memorare, ci mai degraba prin experiente cognitive directe si activitati practice, ceea ce presupune autonomie în organizarea lectiilor, creativitate si competente ridicate din partea cadrului didactic, o participare reala a copilului la clasa (încurajand transmiterea feedbackului, lucrul în echipa si întrebarile adresate fara teama cadrului didactic), dar si o conexiune între lumea în care traim si notiunile predate, în lipsa careia procesul de învatare devine inutil. Nefiind suficiente reglementarile privind curriculumul la decizia scolii pentru a asigura un mod de predare axat pe aplicatii practice, Salvati Copiii propune inserarea unor principii si proceduri clare care sa încurajeze independenta cadrelor didactice în utilizarea unor metode si contexte interactive de predare, învatare si evaluare a cunostintelor elevilor.


Au nevoie de laboratoare si experimente, sa vada procesele si sa le înteleaga, nu doar teorie.” (opinie cadru didactic)


Sa putem merge la muzee, gradini, parcuri, obiective turistice. Educatia se întampla si în spatii neconventionale. Directorii nu ne mai dau voie sa mergem nicaieri.” (opinie elev)


Este necesara o restructurare a continutului tuturor disciplinelor, mai ales la matematica. Matematica predata în scoli (mai ales gimnaziu, liceu) nu are nicio legatura cu viata reala si nu reflecta modul în care un elev poate aplica în viata de zi cu zi cunostintele si competentele dobandite la scoala, la orele de matematica. Copiii sunt foarte timorati si stresati de aceasta disciplina, fiind obligati sa memoreze pagini întregi de formule.” (opinie cadru didactic)


Legea educatiei ar trebui promulgata dupa ce, în prealabil, s-a lucrat la programele scolare. La liceu avem programe din 2005. Cum se poate sa fie atinse niste competente daca avem aceleasi continuturi de 17 ani? Cum tinem pasul cu cerintele educationale? Programele sunt stufoase, timpul alocat parcurgerii lor este diminuat fata de acum 15-20 de ani. Alergam efectiv prin materie. Nu reusim sa fixam nimic. De aici si frustrarile elevilor si parintilor.” (opinie cadru didactic)


Au fost nopti întregi cand copiii mei au învatat si scris toata noaptea, fara sa mai doarma, ca sa poata termina ceea ce li se dadea la scoala.” (opinie parinte)


Nu-i ajuta cu nimic pe copii ca stau întepeniti 6-7 ore în banca, iar materiile predate sunt stufoase si fara sens. Nu asa îi pregatim pentru viitor.” (opinie parinte)


Finantarea adecvata a sistemului de educatie. Prin renuntarea la dispozitia legala din Legea educatiei nationale aflata în vigoare, care stabilea la art. 8, alocarea anuala din bugetul de stat si din bugetele autoritatilor publice locale a unui minimum 6% din produsul intern brut, nu vom putea spera la crestere finantarii. Noua reglementare care stabileste alocarea a 15% din bugetul general consolidat nu va fi în masura sa produca efecte tangibile în directia cresterii alocarilor efective de resurse publice adecvate pentru sistemul educational, si reprezinta, în esenta, o scadere a angajamentului finantarii educatiei, chiar contrara programului de guvernare. Comentariile primite au facut referire la aspecte binecunoscute parintilor privind infrastructura scolara si dotarea tuturor scolilor cu laboratoare de fizica, chimie, informatica, în aceleasi conditii si în mediul urban si în rural.


În acest mod, calitatea actului educational va creste, iar parintii nu vor mai fi nevoiti sa contribuie financiar. Se impune renuntarea la stabilirea unui prag minim de cheltuieli pentru învatamant în legea educatiei, neaplicabil din perspectiva constitutionala, si promovarea ideii de crestere dinamica a cheltuielilor pe masura dezvoltarii capabilitatilor de cheltuire utila a fondurilor publice. În conexiune cu acest aspect, importanta este introducerea unor coeficienti de ajustare a costului standard per elev, în special pentru elevii cu cerinte educationale speciale integrati în învatamantul de masa. 


6% din PIB pentru a creste valoarea educatiei.” (opinie elev)


Referitor la reformarea învatamantului, aceasta nu este posibila fara dotarea scolilor cu laboratoare de fizica, chimie, biologie, matematica, informatica etc.” (opinie cadru didactic)


Fonduri pentru proiecte de activitati extracurriculare si extrascolare în fiecare scoala.” (opinie elev)


Pentru a nu fi nevoie sa se colecteze bani de la parinti pentru nevoile clasei si ale scolii, ar trebui alocati bani necesari unei bune desfasurari a activitatii scolare. Cica învatamantul estre gratuit, doar pe hartie, caci faptic nu. De aici se ajunge sa contribuie parinti cu bani.” (opinie parinte)


Dotarea salilor de clasa din mediul rural cu tehnologie moderna.” (opinie cadru didactic)


Renuntarea la proba de bacalaureat unica. Reforma examenului de bacalaureat a suscitat interesul participantilor la analiza Salvati Copiii, toate cele 15 comentarii solicitand eliminarea probei comune pentru toate filierele, profilurile si specializarile. Una dintre solutii propuse fiind ca proba A sa fie cuprinda limba si literatura romana sau, dupa caz, verificarea competentelor lingvistice la doua limbi de circulatie internationala,


De dorit ar fi ca subiectele de real sa difere de cele de uman, iar elevii sa faca aceasta optiune cu cateva luni înainte de examen.” (opinie parinte)


Se doreste schimbarea modului în care se da examenul de bacalaureat, în sensul ca se doreste o singura proba care sa contina aceleasi subiecte la toate profilurile. Este peste orice imaginatie asa ceva.” (opinie parinte)


Bacalaureatul sa tina cont de tipul liceului, specializare si profil. Tipul specializarii sa faca parte din examen ca proba obligatorie. Sa fie organizat pe nivele care sa permita diferite trasee postliceale, universitare.” (opinie cadru didactic)


Reintroducerea bursei de studiu. În opinia elevilor, media la purtare si media care reflecta rezultatele scolare ale elevilor ar trebui, în opinia copiilor, sa reprezinte principalele criterii de acordare a burselor, care sa fie analizate la începutul fiecarui an. O alta propunere a elevilor de copii este cea a adaptarii sistemului de acordare a burselor în functie de particularitatile fiecarei scoli în parte, deoarece specificul scolilor este foarte diferit si ar fi echitabil sa se tina cont de caracteristicile fiecarei comunitati scolare. O idee complementara este luarea în considerare a progresului pe care elevii reusesc sa îl înregistreze în rezultatele lor scolare, astfel încat sa fie recunoscute eforturile pe care copiii le depun pentru a progresa de exemplu de la media 4 la media 7.


Acordarea de burse in clasa a IX-a tuturor elevilor care au obtinut media de admitere la liceu de cel putin 8,50. Acesti copii au depus o munca enorma pentru a obtine aceste rezultate. Pe langa pregatirea individuala a fiecarui elev, un rol extrem de important l-au avut parintii si meditatorii, fara de care nu ar fi reusit sa obtina cel putin 8,50.” (opinie elev)


Ar fi important sa existe o standardizare în acordarea mediilor însa, aceasta ar trebui sa fie realizata în functie de fiecare filiera în parte, astfel încat sa existe sanse echitabile oferite fiecarui elev.” (opinie elev)


Evaluare transparenta si reala a cadrelor didactice din partea elevilor si parintilor. O recomandare a elevilor consultati este ca evaluarea psihologica sa fie temeinic aplicata în momentele în care apar raportari cu privire la comportamente nepotrivite manifestate fie în relatie cu elevii, fie în relatie cu restul cadrelor didactice. Aceiasi elevi subliniaza nevoia de sprijin psihologic pentru cadrele didactice, întelegand ca au în responsabilitate o multitudine de sarcini complexe, precum gestionarea relatiilor cu elevii, managementul clasei de elevi, gestionarea activitatii de predare-învatare-evaluare, cat si o serie de sarcini birocratice. Rolul elevilor de a evalua obiectiv este considerat la fel de important. De asemenea, în multe situatii, evaluarea activitatii la clasa de catre inspectoratele scolare nu urmareste întotdeauna aflarea situatiei reala la clasa.


Evaluari periodice reale ale profesorilor, atat teoretice, practice cat si comportamentale.” (opinie parinte)


În liceul meu, exista un formular de feedback semestrial destul de cuprinzator, prin care profesorii sunt evaluati de noi. Din pacate, dupa completarea lor nu se mai întampla nimic. Cred ca nici nu sunt citite.” (opinie elev)


Depinde si de elevi, adica poti sa întrebi un elev de nota 10 despre un profesori si o sa îti spuna ca el a înteles, iar un elev care este dezinteresat o sa spuna, ca evalueaza profesorul în functie de nota pe care i-a dat-o.” (opinie elev)


Am avut un caz concret în care profesorul ne-a dat sa învatam mot-à-mot lectia pe care trebuia sa o prezinte în fata inspectoarelor care erau atunci în clasa si noi, micuti fiind, am învatat ca pe poezie si el stia pur si simplu mersul lectiei. Era efectiv regizata.” (opinie elev)


DATE DE CONTEXT


Salvati Copiii reaminteste urmatoarele repere statistice privind starea actuala a învatamantului:




  • Fenomen extins al neparticiparii scolare în raport cu populatia scolara - 286.150 de copii între 7 si 17 ani erau în afara scolii la 1 ianuarie 2021, din totalul de aprox. 2.500.000 de copii de varsta scolara;




  • Abandonul scolar neschimbat în ultimii 10 ani - 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar si gimnazial si 14.381 din învatamantul liceal, au abandonat scoala în 2019/2020;




  • 2% dintre elevii din învatamantul primar afirma ca sunt batuti deseori de cadrele didactice si 5% spun ca acest lucru se întampla cateodata; pentru elevii din gimnaziu, acest tip de abuz apare deseori în cazul a 1% din esantion si cateodata pentru 5%, iar pentru liceeni – 0,2% deseori si 3% cateodata.




  • Inegalitatile dintre copiii din urbanul mare si rural se adancesc; în ceea ce priveste rezultatele la examenele nationale - elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 fata de cei de la scolile din urban.




  • Romania înregistreaza un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar opt clase sau mai putin, desi tinta fixata de Romania, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, pana la sfarsitul anului 2020.




  • La proba de citire a testarii internationale PISA, 41% dintre elevii romani din sistemul educational se plaseaza în aria analfabetismului functional, respectiv 46,6% la matematica si 43,9% la cunostintele generale despre societate, oameni si univers. De asemenea, conform PISA, dintre elevii romani dezavantajati social si economic, doar 0,1%, adica unul dintr-o mie (2,6% - media europeana), a ajuns la rezultate de top la citire (nivelurile superioare 6 sau 5, nivelul 1 fiind cel mai scazut si corespunzator analfabetismului functional).




  • 41,5% dintre copii se afla în risc de saracie sau excluziune sociala, cea mai mare rata din UE, iar 45% dintre fetele sub 15 ani care au devenite mame în statele UE provin din Romania.



Inapoi la lista de stiri