Aproape jumatate dintre profesori spun ca e nevoie de educatie remediala post-pandemie si pe perioada verii

6 iulie 2021, 14:12

educatie remediala

Calitatea vietii a scazut pentru copii, in pandemie (Studiu)

  • Multi profesori estimeaza ca educatia online a condus la stagnare in achizitii sau chiar la regres, mai ales in cazul elevilor mici;

  • Scaderea motivatiei pentru invatare si a autonomiei in invatare este foarte frecvent sesizata de profesori;

  • Multe cadre didactice au semnalat efecte negative asupra bunastarii emotionale si abilitatilor sociale (pierderea capacitatii de interactiune/socializare, opozitionism sau timiditate exagerata, dependenta de tehnologie);

  • Deprivarea materiala severa a crescut in 2020 usor in populatia generala, de la 14,5% la 15,2%, dar a crescut mai mult in randul copiilor, de la 17,7% la 21,4% si a inregistrat o crestere dramatica in randul copiilor mici (sub 6 ani), de la 16% la 22%;

  • Deprivarea materiala in sfera alimentara (inabilitatea de a-si permite, macar o data la doua zile, o masa cu carne, peste sau proteina echivalenta) evolueaza absolut dramatic, mai ales in cazul familiilor cu copii.

Aproape jumatate dintre cadrele didactice (48%) sunt de parere ca, la nivelul scolii lor, ar fi necesar ca masurile de educatie remediala sa aiba loc si pe parcursul vacantei de vara, cu o crestere a necesitatii in urbanul mic (52%), arata rezultatele unei anchete derulate de Organizatia Salvati Copiii Romania in perioada mai-iunie 2021.

Analizand raspunsurile in functie de mediul unde se afla scoala, se observa ca nevoia de educatie remediala are o pondere usor mai scazuta in Bucuresti si resedintele de judet (42%), urmate de mediul rural (48%) si urbanul mic (51%).

A marit decalajul intre elevi. O parte au avut dispozitive pentru scoala online si sprijinul parintilor, altii au fost lipsiti de ambele.” (Profesor)

In ceea ce priveste cauzele care au facut ca educatia sa cunoasca un regres, cel mai des semnalate au fost lipsa accesului la internet/tehnologie si pierderea motivatiei.

Astfel, sunt comunitati scolare unde lipsa accesului la tehnologie si/sau la internet a facut ca singurul instrument de lucru sa fie fisele distribuite de profesori. Au fost semnalate cazuri in care, desi s-au distribuit tablete, nu au putut fi folosite din cauza lipsei semnalului, a lipsei de cunostinte/abilitati sau, pur si simplu, din lipsa motivatiei.

Multi dintre elevii scolii noastre nu au avut posibilitatea sa participe la cursurile online. Lipsa contactului direct cu colegii si cadrele didactice i-a facut pe multi copii sa se detaseze de scoala, lipsa unor reguli clare, a unor responsabilitati, a controlului ferm din partea parintilor si a dascalilor i-a facut mai vulnerabili si multi chiar au abandonat scoala.” (Profesor).

Totodata, in mediul rural, gradul de acoperire a nevoilor de educatie remediala a fost semnificativ mai mare, doar 4% dintre profesori apreciind ca, desi elevii ar fi avut nevoie, in scoala nu s-au organizat grupe de educatie remediala.

In majoritatea cazurilor (70%), masurile de educatie remediala au fost sustinute cu efortul cadrelor didactice din scoala, inclusiv ale managerilor scolari. in ceea ce priveste materiile acoperite, cele mai multe raspunsuri indica limba romana si matematica. in schimb, mai ales pentru gimnaziu, observam ca, in numeroase cazuri, orele remediale au acoperit si alte materii: limbi straine, TIC, stiinte ale naturii, stiinte sociale etc.

Odata cu gradul de urbanizare, creste procentul celor care sunt de parere ca educatia remediala nu a fost necesara (de la 2% in mediul rural, la 5% in urbanul mic si 21% in Bucuresti si resedintele de judet).

Fiind copii de clasa pregatitoare si clasa I, efectul pandemiei a fost unul urias. Citit-scrisul, numeratia si operatiile simple se realizeaza cu mare dificultate si cu rezultate bune in activitatile la clasa. Pentru invatator este un efort colosal sa formeze aceste competente in conditii de online. Consumul de resurse este imens, acoperit exclusiv din fonduri personale. Timpul alocat pentru activitati specifice la clasele pregatitoare si I, in conditii de simultan, de la predare-invatare-evaluare pana la verificarea temei si acordarea feedback-ului, pregatirea materialelor pentru a doua zi se poate intinde pana la 10-14 ore/zi, inclusiv weekendul. Copiii care au participat la aceste activitati au folosit telefoane putin performante, sparte, fara semnal bun la internet. Altii nu detin niciun dispozitiv. in aceste conditii, materia pierduta este foarte dificil de acoperit.” (invatator).

grafic

Fisa tehnica:Sondajul de opinie a fost derulat online, in randul cadrelor didactice din invatamantul primar si gimnazial, pe un esantion neprobabilistic, in perioada mai – iunie 2021.

In aceasta saptamana, Salvati Copiii a dat startul programului de pregatire remediala estivala in cadrul caruia, in lunile iulie- august, se vor organiza zilnic activitati de educatie remediala pentru peste 2.000 de copii grupati in 39 de grupe de gradinita estivala si 71 de grupe de educatie remediala pentru facilitarea integrarii pe plan ºcolar a copiilor din grupuri vulnerabile.

CONTEXT

Potrivit ultimelor date EUROSTAT, riscul de saracie sau excluziune sociala (venituri sub 60% din mediana, intensitate scazuta a muncii sau deprivare materiala severa) a scazut constant in randul copiilor, pana in 2020, cand creste, astfel:

  • Scade in populatia generala, de la 31,2% (2019) la 30,4% (2020)

  • Creste in randul copiilor, de la 35,8% la 36,3%. Este primul an din ultimii 5 in care se inregistreaza o crestere a riscului de saracie sau excluziune sociala in randul copiilor (din 2016 pana in 2019 a scazut constant).

Deprivarea materiala severa creste si ea usor in populatia generala, de la 14,5% la 15,2%, creste mai mult in randul copiilor, de la 17,7% la 21,4% si creste masiv in randul copiilor mici (sub 6 ani), de la 16% la 22%.

Deprivarea materiala in sfera alimentara (inabilitatea de a-si permite, macar o data la doua zile, o masa cu carne, peste sau proteina echivalenta) evolueaza absolut dramatic, mai ales in cazul familiilor cu copii: a crescut de la 9,1% la 11,9% in cazul familiilor formate din doi adulti si doi copii si de la 18,9% la 30% in cazul familiilor monoparentale.

Totodata, Eurostat arata ca rata de parasire timpurie a scolii a crescut de la 15,3% (2019) la 15,6% (2020). Este primul an, din 2015, in care Romania inregistreaza o crestere a acestui indicator. Astfel, tara noastra s-a indepartat si mai mult de tinta pe care isi asumase sa o atinga pana in anul 2020 (11.3%).

In acelasi timp, a scazut rata de participare la servicii de ingrijire si educatie pentru copilaria timpurie. in cazul serviciilor cu program redus (1-29 de ore pe saptamana), scaderea este de la 63,3% la 48,4% in cazul copiilor cu varsta intre 3 si 6 ani si de la 13,1% la 6,2% in cazul copiilor sub 3 ani. in cazul serviciilor cu durata prelungita (peste 30 de ore/saptamana), scaderea este de la 11,5% la 11% in cazul copiilor intre 3 si 6 ani si de la 1% la 0,6% in cazul copiilor cu varsta sub 3 ani.

Inchiderea scolilor a accentuat clivajele educationale

Inchiderea scolilor in contextul pandemiei de Covid-19 a adancit inegalitatile dintre copii si a ingreunat sau chiar a impiedicat accesul la educatie pentru peste 600.000 de copii, care nu au avut acces la scoala online, dupa decizia de inchidere a scolilor1.

In acest context, pentru scaderea riscului de parasire timpurie a scolii, autoritatile au dispus recent masuri de educatie remediala, prin intermediul programului national pilot de tip „scoala dupa scoala“, care s-a desfasurat incepand cu semestrul II al anului scolar 2020-2021. Consultarea a peste 620 de cadre didactice realizata de Salvati Copiii, in luna martie, cu privire la necesitatea programului a relevat:

  • Peste 85% dintre cadrele didactice care au completat sondajul apreciaza ca elevii lor necesita interventii de educatie remediala.

  • In ceea ce priveste motivele care au condus la nevoia de educatie remediala (intrebare cu raspuns multiplu), peste o treime (37,5%%) dintre cadrele didactice au indicat lipsa accesului sau accesul deficitar la educatia online. Rezultatele nesatisfacatoare obtinute de unii elevi in cursul primului semestru sau la evaluarile initiale de la inceputul celui de-al doilea semestru au fost indicate de peste jumatate (51%) dintre profesori, in timp ce neincheierea situatiei scolare apare ca motiv indicat de 28% dintre respondenti.

  • In ceea ce priveste selectia elevilor care urmeaza sa beneficieze de programul pilot ”scoala dupa scoala”, 31,41% dintre profesorii respondenti considera ca nu toti elevii care au nevoie de activitati remediale vor putea beneficia de interventiile de sprijin, iar cea mai mare parte a cadrelor didactice (49,84%) apreciaza ca procedura elaborata de Ministerul Educatiei va asigura acces pentru toti elevii care au nevoie de educatie remediala.

  • Demersurile prevazute in sarcina unitatilor de invatamant sunt considerate de 47,44% dintre respondenti ca fiind dificile (24,68% le considera excesiv de birocratice, iar 22,76% relativ complicate, putand genera riscul unor intarzieri); doar 34,46% dintre respondenti le apreciaza ca fiind adecvate si putand fi parcurse de orice scoala.

  • Peste jumatate (53%) dintre profesori apreciaza ca numarul de ore prevazut de proiectul pilot, 20 ore/luna, nu acopera sau acopera doar partial nevoile elevilor aflati in situatia de a necesita aceste interventii.

educatie remediala

 

Despre Organizatia Salvati Copiii:

De 31 de ani, Salvati Copiii Romania construieste programe sociale, politici publice si practici solide in beneficiul copilului din Romania. Expertiza si complexitatea proiectelor la nivel national fac din organizatie o institutie sociala esentiala, al carei rol este medierea intre societate si autoritatea publica, in beneficiul copilului. in cele peste trei decenii de activitate, Salvati Copiii a intervenit activ in societate, identificand solutii concrete pentru protejarea si sprijinirea copiilor vulnerabili, si a militat, in acelasi timp, pentru o colaborare viabila cu autoritatile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvati Copiii si-a asumat rolul de supraveghere vigilenta a autoritatilor publice, in asa fel incat acestea sa implementeze politici publice de durata care sa corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodata, organizatia a reusit sa creeze retele active de solidaritate, prin incurajarea responsabilitatii sociale a companiilor si a societatii, in sens larg. in calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizatie independenta din lume care promoveaza drepturile copilului ºi care cuprinde 30 de membri si desfasoara programe in peste 120 de tari, VIZIUNEA noastra este o lume care respecta, pentru fiecare copil, dreptul sau la supravietuire, educatie, protectie si participare, asumandu-ne MISIUNEA de a obtine progrese importante privind modul in care copiii sunt tratati si producerea schimbarilor imediate si de durata in viata acestora. Peste 2.570.000 de copii au fost implicati in programele si campaniile Organizatiei Salvati Copiii.

inapoi la stiri Clopotel

Horoscopul zilei

Pesti
(19 Februarie - 20 Martie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Atletii brazilieni si-au finantat calatoria catre Jocurile Olimpice din 1932, vanzand cafea pe drum.

› vrei mai mult

Bancul zilei

Bula este cautat de politie: -Cine este?Politia!-Ce vreti?-Sa stam de vorba.-Càti sunteti?-Cinci.-Si nu puteti vorbi intre voi?

› vrei mai mult