Horoscopul zilei

Sagetator
(22 Noiembrie - 20 Decembrie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

Salamandra uriasa - cel mai mare batracian din lume care traieste doar in China si pe marea insula japoneza Nipponx, in paraie reci de munte. Este un animal greoi, cu capul lat si turtit, ajungand pana la 159 cm lungime, din care coada ocupa cinci cincimi. Aceasta broasca uriasa se hraneste cu pesti batracieni, insecte acvatice. Sursa: Enciclopedia de Biologie - Editura All

› vrei mai mult

Bancul zilei

O sotie isi priveste sotul lucrind de zor. Satula sa-l mai vada cufundat
in lucru ii spune enervata:
- Sa stii ca m-am saturat sa te vad lucrind asa. Tot timpul iti aduci
acasa de lucru de la servici si de mine nu mai ai timp de loc.
- Bine draga, se apara sotul, dar intelege si tu ca am enorm de mult de
lucru si nu dovedesc. Si inafara de asta, o lume intreaga isi ia de
lucru si pe acasa!
- Bine bine, dar nu toti sint medici patologi ca tine!...

› vrei mai mult

Peste 15 la suta dintre tinerii din Romania (18 - 24 de ani) au absolvit cel mult gimnaziul, rata de abandon in cazul elevilor de etnie roma este mai mare

04 Iulie 2023

Foto credit: Salvati copiii

Salvati Copiii Romania extinde programul de educatie remediala pentru 3.156 de copii din grupuri vulnerabile


• Romania inregistreaza un procent de 15,6% al tinerilor intre 18-24 de ani care au absolvit cel mult gimnaziul, desi tinta fixata de Romania, in 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, pana la sfarsitul anului 2020.


• Saracia si riscul de excluziune sociala au repercusiuni asupra sanselor copiilor vulnerabili de a obtine o medie peste 5 la Evaluarea Nationala.


• La fel ca cele mai multe fenomene negative din domeniul educatiei, neparticiparea la invatamantul prescolar afecteaza in mod disproportionat copiii din mediul rural, rata de inscriere in invatamantul prescolar la varsta de 5 ani situandu-se la 87,8% in cazul copiilor de la orase, fata de doar 80,9% in cazul celor de la sate.


• 79% dintre copiii romi cu varste cuprinse intre 0 si 17 ani sunt expusi riscului de saracie, iar in 2020, 51% dintre copiii romi cu varste cuprinse intre 6 si 15 ani au frecventat scoli in care „toti colegii sau majoritatea colegilor sunt romi”.


• Organizatia Salvati Copiii Romania anunta extinderea programului de educatie remediala estivala pentru copiii vulnerabili si deschiderea gradinitelor estivale, ajunse la cea de-a 26-a editie.


• R. (12 ani) si N. (9 ani) s-au nascut in Siria si de la varste fragede, 5 luni, respectiv 2 ani, au fost nevoiti sa plece impreuna cu ceilalti doi frati mai mari si cu parintii din tara lor. Au rezistat patru ani in razboi, pana intr-o zi cand casa le-a fost bombardata si nu au mai avut unde sa stea. Au fugit de acasa si au stat o perioada in Turcia. Cu ajutorul unui program pentru refugiati, au reusit sa vina in Romania. Astfel, au avut o noua sansa. De sase ani, Romania a devenit casa lor: au invatat treptat limba romana, iar acum copiii merg constant la scoala si participa la fiecare activitate desfasurata in cadrul programul remedial al centrului de zi din cadrul Scolii Gimnaziale nr. 145, pe care Organizatia Salvati Copiii l-a deschis cu sprijinul financiar al Primariei Sectorului 2. Cu toate ca la inceput le-a fost greu, au reusit sa invete, sa scrie si sa citeasca in limba romana. Prin activitatile desfasurate, acestia au reusit sa se imprieteneasca cu alti copii si sa se integreze.


Rezultatele la Evaluarea Nationala arata disparitatile cronice din educatie si corelatia directa intre riscul de saracie si excluziune sociala si notele obtinute de copiii vulnerabili: in mediul rural, de pilda, aproape 40% dintre copii nu au reusit o medie de 5, media nationala a celor care au luat peste 5 fiind de aproximativ 75%. Salvati Copiii Romania anunta intensificarea programului de educatie remediala in timpul verii si solicita Ministerului Educatiei sa colecteze si sa analizeze si date care sa reflecte impactul statutului socio-economic al familiei asupra rezultatelor la testarile nationale, pentru a putea lua masuri adecvate de sprijin si compensare a dezavantajelor. Deschiderea programului a avut loc la Scoala Generala nr. 145 (zona Baicului), unde peste 70% dintre elevi sunt de etnie roma. Un procent de aproximativ 50% dintre elevele de etnie roma abandoneaza scoala inaintea absolvirii gimnaziului. Zona urbana marginalizata Baicului este eterogena, formata din diferite minoritati, dintre care cei mai numerosi sunt romii, urmati de arabi, chinezi si turci, la care se adauga refugiatii, majoritatea de origine africana.

In Scoala 145 se afla Biroul de Protectie Sociala, care acorda numeroase tipuri de ajutoare sociale populatiei cartierului. Unele dintre familiile copiilor din scoala sunt monoparentale si saracia unora dintre familiile elevilor este extrema: au fost cazuri de familii (mama si copiii) care traiau pe malul raului Colentina, in adaposturi din carton sau se refugiau in scarile blocurilor. Abandonul scolar este ridicat in randul fetelor de etnie roma, urmat de casatorii timpurii (in clasele a VI-a, a VII-a si a VIII-a).

De altfel, situatia de segregare a copiilor de etnie roma din sistemul de invatamant ramane un motiv de ingrijorare: 79% dintre copiii romi cu varste cuprinse intre 0 si 17 ani sunt expusi riscului de saracie, iar in 2020, 51% dintre copiii romi cu varste cuprinse intre 6 si 15 ani au frecventat scoli in care „toti colegii sau majoritatea colegilor sunt romi” (Agentia pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene, 2022).


Salvati Copiii va intensifica programul de educatie remediala pentru 3.156 de copii din grupuri vulnerabile (copii din familii cu dificultati economice si copii cu parintii plecati la munca in strainatate), dintre care 300 prescolari. De asemenea, vor fi organizate tabere pentru cel putin 1.000 de copii cu parintii plecati la munca in strainatate.


Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, a explicat: “Accesul la educatie este unul inegal si aceasta inegalitate se reflecta in sansele copiilor vulnerabili de a ramane in scoala dupa gimnaziu. Pe de alta parte, acesti copii pot fi recuperati prin programe complexe de educatie remediala, care dau rezultate: mai mult de jumatate – 65% - dintre copiii aflati in situatii sociale de risc, inclusi in programul Salvati Copiii, au obtinut medii mai mari de 5 la Evaluarea Nationala. Fara acces la industria meditatiilor, de multe ori subnutriti si locuind in conditii precare, acesti copii reusesc, cu sprijin educational, sa rupa cercul vicios al saraciei educationale”.


Rezultatele evaluarii programelor de tip Scoala dupa Scoala derulate de Salvati Copiii in anul scolar 2022-2023 ne arata ca 63% dintre copii au ajuns la o autonomie deplina de invatare:


• Matematica: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfacator al cunostintelor a scazut de la 62% la intrarea in program la 37% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun si foarte bun al cunostintelor a crescut de la 31% la 69%.
• Limba romana: procentul copiilor care aveau un nivel insuficient sau satisfacator al cunostintelor a scazut de la 67% la intrarea in program la 25% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun si foarte bun al cunostintelor a crescut de la 33% la 75%.
• Stiinte: procentul copiilor care aveau initial un nivel insuficient sau satisfacator al cunostintelor a scazut de la 50% la 18% la finalul programului, iar al celor care aveau un nivel bun si foarte bun al cunostintelor a crescut de la 50% la 82%.

Organizatia Salvati Copiii a atras atentia in mod repetat asupra impactului pe care il are, in Romania, situatia socioeconomica a familiei asupra rezultatelor scolare ale copiilor. Cele mai recente rezultate disponibile ale PISA plasau Romania printre tarile care inregistreaza o puternica legatura intre statutul socioeconomic al elevilor si performantele inregistrate de acestia. Astfel (eliminand toti ceilalti factori), statutul socioeconomic determina 18% din variatiile de performanta ale elevilor (12% media OCDE).

Alina are 9 ani si tocmai a trecut in clasa a-III-a. Aceasta locuieste impreuna cu mama si fratele mai mic intr-o garsoniera; tatal Alinei a murit in urma cu trei ani. Alina se teme sa fie singura, plange cu usurinta si comunica foarte greu cu oamenii din jur. Fratele ei sufera de o deficienta mintala diagnosticata. Acestia au mers pentru o perioada la aceeasi scoala, dar problemele agravate ale fratelui Alinei a determinat-o pe mama sa il transfere la o scoala speciala. Alina a avut o perioada in care a lipsit de la scoala. Cu toate acestea, de cand a inceput sa frecventeze programul remedial al centrului de zi din cadrul Scolii Gimnaziale nr. 145 pe care Organizatia Salvati Copiii l-a deschis cu sprijinul financiar al Primariei Sectorului 2, Alina a reusit sa recupereze treptat si in ritmul propriu notiunile pierdute in timpul anului scolar si sa promoveze clasa.

GRADINITELE ESTIVALE AJUNG LA CEA DE-A 26-A EDITIE


Programul Gradinita estivala se deruleaza din anul 1998, avand la baza Curriculumul pentru educatia timpurie si respectand cele 5 domenii de dezvoltare a copiilor - dezvoltarea fizica, sanatate si igiena personala; dezvoltarea socio-emotionala; dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii; dezvoltarea limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii; capacitati si atitudini in invatare.

Programul se adreseaza copiilor de varsta prescolara care nu au mers la gradinita si care se pregatesc sa intre la clasa pregatitoare sau sa urmeze cursurile unor gradinite de stat, obiectivul fiind de a sprijini integrarea copiilor in sistemul de invatamant de masa.


Impactul programului:
• dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii: la intrarea in program, 12% dintre copii aveau cunostinte adecvate varstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 65% dintre copii;
• dezvoltarea limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii: la intrarea in program, 10% dintre copii aveau cunostinte adecvate varstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 53% dintre copii;
• capacitati si atitudini in invatare: la intrarea in program, 11% dintre copii aveau cunostinte adecvate varstei, iar la finalizarea programului, procentul a crescut la 54% dintre copii;
• 93% dintre copii au fost inscrisi in invatamantul de masa, restul de 7% sunt in monitorizare si vor fi inscrisi in anul scolar urmator1.


In cei 25 de ani de activitati estivale au fost sprijiniti pedagogic, precum si socio-economic, 16.250 de copii - 10.678 de copii la Gradinita estivala si 5.572 de elevi in programul de educatie remediala estivala.

Inapoi la lista de stiri