41,5 la suta dintre copiii din Romania in risc de saracie sau excluziune sociala

7 octombrie 2022, 11:54

Saracia si accesul inegal la educatie îi expune pe copiii vulnerabili excluziunii educationale: Salvati Copiii Romania merge în comunitati, pentru a implementa un model integrat de stimulare a participarii la educatie si prevenire a fenomenului de parasire timpurie a scolii

Salvati copiii foto 

Romania continua sa fie statul membru al Uniunii Europene cu cel mai mare nivel al riscului de saracie sau excluziune sociala în randul copiilor, 41,5% dintre acestia, adica 1,5 milioane de copii, mai mult decat adultii (34,5%)1, fiind afectati de lipsa de venituri ale familiei care sa asigure supravietuirea sau un trai decent, de izolarea sociala si educationala, de lipsa de acces la nutritie în acord cu varsta si nevoile biologice ale copilului si la servicii socio-educationale si de sanatate de calitate. În ianuarie 2021, peste 286.150 de copii cu varsta învatamantului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la scoala, iar, pe ansamblul învatamantului primar si gimnazial, rata abandonului scolar pentru anul 2019/2020 a fost de 1,3%, ceea ce înseamna aproximativ 20.878 de elevi. Pentru a preveni si corecta abandonul scolar, Organizatia Salvati Copiii Romania lucreaza direct în comunitatile vulnerabile si a dezvoltat un model integrat de stimulare a participarii la educatie si prevenire a fenomenului de parasire timpurie a scolii, model ce va fi aplicat într-o prima etapa în cadrul proiectului dedicat elevilor din învatamantul primar si gimnazial din orasul Pantelimon si comuna Glina, judetul Ilfov.

 

Proiectul îsi propune îmbunatatirea competentelor profesionale în domeniul educatiei nonformale în sistem outdoor pentru 37 de cadre didactice angajate în unitatile de învatamant partenere în proiect si stimularea participarii la educatie si reducerea riscului de parasire timpurie a scolii pentru 321 de elevi din ciclul primar si gimnazial pe baza furnizarii de programe de educatie nonformala în sistem outdoor, cu accent pe elevii în situatii vulnerabile.

 

Date de context: accesul la educatie de calitate, inegal

 

Romania ramane o tara a sanselor inegale, în conditiile în care acest risc al saraciei variaza de la 19,9% în marile orase la 30% în orasele mici si suburbii si atinge un îngrijorator nivel de 50,5% în mediul rural.
Dar cel mai dramatic este ca saracia educationala se transmite între generatii: transferul social este minim spre imposibil, adica un copil nascut într-un mediu defavorizat va putea doar greu si cu eforturi supraomenesti sa îsi îmbunatateasca viata.

Fenomen extins al neparticiparii scolare în raport cu populatia scolara - 286.150 de copii între 7 si 17 ani erau în afara scolii la 1 ianuarie 2021, din totalul de aprox. 2.500.000 de copii de varsta scolara;
Abandonul scolar neschimbat în ultimii 10 ani - 35.259 de elevi, dintre care 20.878 din ciclul primar si gimnazial si 14.381 din învatamantul liceal, au abandonat scoala în 2019/2020;
• Inegalitatile dintre copiii din urbanul mare si rural se adancesc; în ceea ce priveste rezultatele la examenele nationale - elevii din mediul rural au luat de trei ori mai multe medii sub 5 fata de cei de la scolile din urban.
• Romania înregistreaza un procent de 15,6% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar opt clase sau mai putin, desi tinta fixata de Romania, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, pana la sfarsitul anului 2020.
• La proba de citire a testarii internationale PISA, 41% dintre elevii romani din sistemul educational se plaseaza în aria analfabetismului functional, respectiv 46,6% la matematica si 43,9% la cunostintele generale despre societate, oameni si univers. De asemenea, conform PISA, dintre elevii romani dezavantajati social si economic, doar 0,1%, adica unul dintr-o mie (2,6% - media europeana), a ajuns la rezultate de top la citire (nivelurile superioare 6 sau 5, nivelul 1 fiind cel mai scazut si corespunzator analfabetismului functional).
• 41,5% dintre copii se afla în risc de saracie sau excluziune sociala, cea mai mare rata din UE.

Proiectul este cofinanþat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014-2020, Axa prioritara 6: Educatie si competente, Apel 988/6/26 – „Educatie nonformala în sistem outdoor” si se desfasoara pe o perioada de 16 luni (02 septembrie 2022 – 31 decembrie 2023) în regiunea Bucuresti- Ilfov.

 Principale rezultate ale proiectului:

  • 37 de cadre didactice formate pe tematica educatiei nonformale în sistem outdoor.

  • 120 de elevi implicati într-un program interdisciplinar de tip educatie remediala.

  • 134 de elevi înmatriculati în clasa a 4-a si clasa a 8-a, din cele 3 unitati de învatamant, vor beneficia de pregatire, educatie si orientare pentru o tranzitie lina de la un ciclu de învatamant la altul.

  • 321 de elevi implicati în cluburi, ateliere si cercuri pe domenii de interes (Educatie prin miscare, stiintele naturii si explorarea mediuluiteatru si dezvoltare personala,  educatie financiara,  etc).

  • 278 de elevi participanti la sesiuni de educatie pentru sanatate si implicati în interventii destinate asigurarii unui climat pozitiv în scoli si prevenirii fenomenului de bullying.

 

Valoarea totala eligibila a proiectului este de 1.713.182,40 lei, din care finantarea nerambursabila este de 1.698.535,70 lei.

1 Eurostat, 2020.

inapoi la stiri Clopotel

Horoscopul zilei

Leu
(23 Iulie - 22 August)


Chiar daca totul pare perfect pentru tine, fii mai atent/a la alimentatie. Chiar asa! De cand n-ai mai facut miscare pentru a-ti imbunatati conditia fizica?

› vrei zodia ta

Cultura generala

Muntele Catherine, situat la o inaltime de 2,629 metri, este cel mai inalt varf de munte din Egipt.

› vrei mai mult

Bancul zilei

-Cum aduci creierul unui politist la dimensiunea unei nuci?
-...?
-Il umfli!

› vrei mai mult