Horoscopul zilei

Sagetator
(22 Noiembrie - 20 Decembrie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Bancul zilei

Ce este un Doctor ginecolog? Un om care cauta problemele acolo unde altii cauta fericirea.

› vrei mai mult

Cultura generala

Mostenitorii tronului regal britanic nu au voie sa calatoreasca impreuna.

› vrei mai mult

Doar 44,3 la suta dintre elevi beneficiaza de serviciile unui consilier scolar permanent

23 Noiembrie 2022

Foto: Salvati Copiii

Sondaj: In 54,7% dintre scolile unde invata si elevi cu cerinte educationale speciale (CES), consilierul scolar vine doar saptamanal/ocazional, in vreme ce 44,3% beneficiaza de serviciile unui consilier scolar permanent


Salvati Copiii atrage atentia cu privire la necesitatea implicarii tuturor institutiilor pentru cresterea gradului de incluziune


• In 54,7% dintre scolile de masa unde invata si elevi cu CES, consilierul scolar vine doar saptamanal/ocazional.
• In 27,1% dintre scolile din ancheta, spatiul fizic nu este adaptat in niciun fel pentru elevii cu dizabilitati.

In 54,7% dintre scolile unde invata si elevi cu cerinte educationale speciale (CES), consilierul scolar vine doar saptamanal/ocazional, in vreme ce 44,3% beneficiaza de serviciile unui consilier scolar permanent. Pentru a sprijini din punct de vedere educational si social copiii din familii defavorizate socio-economic si copiii cu cerinte educationale speciale, din anul 2020 Salvati Copiii deruleaza 7 programe locale, in judetele Dambovita, Dolj, Ilfov, Giurgiu, Vaslui si municipiul Bucuresti, prin proiectul O scoala pentru fiecare.


Sondajul a fost realizat in perioada 1-14 noiembrie 2022 in randul a 192 de respondenti, directori de scoli si profesori. In scolile respondente, au fost identificati 1.125 de copii cu CES, in conditiile in care in aceste scoli invata aproximativ 50.000 de elevi; dintre acestia au un diagnostic medical 625, iar dintre cei diagnosticati 375 au recomandare de insotitor. Totusi, mai putin de jumatate, doar 125, beneficiaza de insotitor (shadow, parinte insotitor, profesor itinerant, profesor de sprijin etc.).


Dintre scolile cuprinse in ancheta, 66,7% sunt in mediul rural, iar 33,3 % sunt in mediul urban.


Cercetarea Salvati Copiii arata ca, in ceea priveste:
Resursele pentru Incluziunea copiilor cu CES:


• 169 (88%) dintre scoli au consilier scolar;
• 70 (36,5%) dintre scoli beneficiaza de profesor de sprijin;
• 49 (25,5%) dintre scoli beneficiaza de profesor itinerant;
• 100 de scoli (52,1%) beneficiaza de logoped;
• Alte resurse in 6 scoli (3,1%).

In ceea ce priveste gradul de pregatire a cadrelor didactice din scoala pentru activitati care necesita competente necesare de a lucra cu copiii cu CES:

a. 11,5% dintre respondenti considera ca sunt pregatite in foarte mare masura;
b. 12% dintre respondenti considera ca au competente, dar este nevoie de mai mare implicare;
c. 15,6% dintre respondenti considera ca sunt pregatite in mare masura;
d. 17.7 % prefera sa nu raspunda la aceasta intrebare;
e. 43,2% dintre respondenti considera ca au competente minime.


In ceea ce priveste intrebarea referitoare la adaptarile spatiului fizic pentru persoane cu dizabilitati:

• 135 (70,3%) de scoli au rampa de acces;
• O scoala (0,5%) are lift pentru scaun rulant;
• 10 (5,2%) dintre scoli au toalete adaptate pentru persoane cu dizabilitati;
• 12 (6,3%) Altele;
• 52 (27,1%) Spatiul fizic nu este adaptat in niciun fel.


In Romania, elevii cu cerinte educative speciale (CES) si/sau cu dizabilitati sunt cuprinsi in invatamantul special si, o parte dintre ei, in invatamantul de masa1:

• Acestia se regasesc la toate nivelurile de educatie si reprezinta 1,8% din populatia scolara cuprinsa in invatamantul de masa (53,2 mii de elevi).
• Distributia pe categorii este urmatoarea: 43.063 de elevi cu CES; 9.268 de elevi cu certificat de handicap; 46 de elevi scolarizati in spital; 828 de elevi scolarizati la domiciliu.
• Numarul elevilor cu CES si/sau dizabilitati inclusi in invatamantul de masa difera de la un nivel de educatie/ruta de formare la alta. Astfel, efectivele din invatamantul primar sunt relativ similare cu cele din invatamantul gimnazial. Insa, la nivelul invatamantului secundar superior (liceu si scoala profesionala) efectivele scad la aproape jumatate, fapt care atrage atentia asupra reducerii caracterului incluziv al invatamantului de masa odata cu trecerea la nivelurile superioare de educatie.


In acest context, pentru a sprijini din punct de vedere educational si social copiii cu cerinte educationale speciale si copiii din familii defavorizate socio-economic, din anul 2020 Salvati Copiii deruleaza 7 programe locale, in judetele Dambovita, Dolj, Ilfov, Giurgiu, Vaslui si municipiul Bucuresti, prin proiectul O scoala pentru fiecare.

Obiectivul proiectului este sa contribuie la prevenirea abandonului scolar si la o mai buna incluziune a copiilor in risc de abandon scolar si copiilor cu CES, prin servicii integrate de prevenire si interventie, inclusiv prin interventii asupra parintilor/reprezentantilor si specialistilor din educatie si servicii sociale.
Interventiile care se adreseaza copiilor cu CES includ: oferirea de sprijin educational direct, activitati de dezvoltare personala realizate de catre cadre didactice si consilieri angajati prin proiect, formarea cadrelor didactice si a personalului de sprijin pentru lucrul cu copii din aceasta categorie pe baza metodologiei de interventie SNAP (Students Needs Action Pack) dezvoltata de Salvati Copiii International si adaptata la contextul romanesc.


Rezultatele intermediare ale proiectului sunt:


1. 470 de copii vulnerabili (copii cu CES si copii din grupuri defavorizate) cu varsta intre 4 si 16 ani au beneficiat de servicii integrate pentru prevenirea abandonului scolar - de tip Scoala dupa Scoala (cu program zilnic de 4 ore) pentru acoperirea carentelor educationale acumulate, de tip Gradinita Estivala pentru a asigura o buna integrare in ciclul primar a copiilor de varsta prescolara care nu au participat/au participat sporadic la activitati de educatie prescolara, de activitati de dezvoltare personala si masuri de sprijin social.
2. 520 de parinti sunt integrati in proiect si participa la programe de educatie parentala si servicii de consiliere.
3. Au fost organizate 7 campanii locale de informare si constientizare privind educatia incluziva pentru 900 de persoane - elevi, cadre didactice, parinti si membri ai comunitatilor vizate, cu sprijinul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Ilfov.


In 2022-2023, vor beneficia de interventie directa peste 1.500 de persoane: copii si apartinatori si vor fi formate 170 de cadre didactice.


Proiectul beneficiaza de un grant in valoare de 1.115.000 € oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene in cadrul Programului Dezvoltare locala (www.eeagrants.ro si www.frds.ro). Obiectivul principal este de a contribui la prevenirea abandonului scolar si la o mai buna incluziune a copiilor in risc de abandon scolar si copiilor cu CES, prin servicii integrate de prevenire si interventie, inclusiv prin interventii asupra parintilor/reprezentantilor si specialistilor din educatie si servicii sociale.


Proiectul este implementat in parteneriat cu Save the Children Norway, Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Ilfov si cu scoli din judetele mai sus mentionate.


Inapoi la lista de stiri