Horoscopul zilei

Varsator
(20 Ianuarie - 18 Februarie)


Spre deosebire de zilele trecute, acum chiar poti spune ca totul este in regula. Indiferent ca e vorba de rude, prieteni sau colegii de scoala, te vei simti cu adevarat respectat/a si de aceea, trebuie sa continui sa adopti aceeasi atitudine!

› vrei zodia ta

Cultura generala

Regina Elisabeta a II-a a fost primul monarh britanic care si-a sarbatorit nunta de diamant.

› vrei mai mult

Bancul zilei

- Daca mergi cu masina pe in drum, sa iti apare in fata o turma de oi cu in cioban, ce calci paima data?
- ?!?
- Frana!

› vrei mai mult

Cat de sigure sunt scolile si ce informatii despre vaccinare primesc elevii la scoala

09 Noiembrie 2021

Scoala


Cu toate ca un procent covarsitor de elevi – 86% - admite ca a primit la scoala informatii satisfacatoare privind prevenirea infectarii cu SARS-CoV2, doar 36% dintre ei spun ca au fost informati in ceea ce priveste vaccinarea, arata rezultatele unei anchete sociologice realizate de Organizatia Salvati Copiii Romania si Consiliul National al Elevilor. E suficient pragul de 60%, pentru vaccinarea personalului didactic, pentru ca elevii sa fie in siguranta in scoli?


In acest context, Salvati Copiii Romania a continut seria dezbaterilor de impact, cu o discutie despre repercusiunile restrictiilor sociale si ale pandemiei asupra copiilor. La dezbaterea moderata de Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, au participat: Radu Szekely, Consilier al Ministrului Educatiei, Prof. Univ. Dr. Alexandru Rafila, Presedintele Societatii Romane de Microbiologie, Dr. Carmen Trutescu, medic primar psihiatrie pediatrica (INSMC), Oana Moraru, Profesor Limba si Literatura Romana/Limba si Literatura Engleza, fondatoare a scolii Helikon-Bucuresti, publicist pe teme educationale, formator, autor platforma voceaparintilor.ro, Silviu Morcan, presedinte CNE si Mihaela Dinu, psiholog clinician in cadrul organizatiei Salvati Copiii.


DECLARATII DIN DEZBATERE:


Radu Szekely, consilierul Ministrului Educatiei: "Nu exista in momentul de fata un instrument prin care sa colectam date privind sanatatea psiho-emotionala a copiilor. (...)Anxietatea exista la copii, in scoli, dar nu este observata suficient, uneori copiii nu verbalizeaza aceasta anxietate.


Vor fi elaborate teste care sa fie administrare in scoli si sa masoare gradul de anxietate al copiilor.


Foarte multe scoli au revenit in format fizic, asta ne dorim, sa se revina peste tot in format fizic, pentru a putea asigura o forma de educatie apropiata de nevoile reale ale copilului. Situatia se schimba, regulile se schimba, primim informatii din teritoriu care ne arata ca modul in care s-a calculat procentul de profesori vaccinati nu a fost tocmai corect si atunci vom folosi o alta metoda de calcul.


Testele rapide, salivare sunt importante. Important e sa avem de partea noastra parintii, sa folosim aceste teste, pentru a limita cat mai mult numarul persoanelor infectate. Ne bazam pe intelegerea parintilor. Inclusiv eu personal am fost acuzat ca folosim copiii in programe de testare biologica. Noi nu primim mesaje de incurajare, ne scriu cei care nu sunt de acord si ne spun ca toate masurile pe care le luam sunt rele si dauneaza.


Un numar de 4.850 de scoli functioneaza cu prezenta fizica, adica 68% dintre scoli sunt cu prezenta fizica. Aproximativ 360.000 de elevi, peste 30% dintre cei eligibili pentru vaccin (plus 12 ani), erau vaccinati acum o saptamana, cand s-a facut ultimul bilant.


In ultimele zile, s-au vaccinat 8.000 de copii pe zi, suntem pe calea cea buna".


Dr. Alexandru Rafila, Presedintele Societatii Romane de Microbiologie: "Nu este suficient sa avem 60% dintre profesori vaccinati, trebuie mereu masuri combinate. O scoala sigura este una in care parintii copiilor sunt vaccinati intr-o proportie cat mai mare si una in care si o proportie mare de personal este vaccinata. Acea tinta legata de imunitate de grup de 70% nu prea mai este in vigoare, discutam de o tulpina mult mai transmisibila decat cea initiala, sunt necesare niveluri mai mari de vaccinare pentru a reduce substantial transmiterea. Trebuie sa se tina cont si de contextul epidemiologic local. (...) Toti cei care sunt vocali trebuie sa respecte aceleasi cerinte pe care ei le solicita altora. (...)


Expertii OMS care au fost in Romania au reiterat ca trebuie sa tinem cat mai mult posibil scolile deschise, sa tinem cont de contextul local, de modul in care functioneaza scoala, sa aerisim clasele. Nu poti sa spui: Numai scoala se inchide si alte activitati in care se realizeaza transmiterea sa ramana deschise. E nevoie de masuri conjugate. (...)


Accesul la testare trebuie sa fie firesc".


Dr. Carmen Trutescu, medic primar psihiatrie pediatrica (INSMC): "Noi suntem o societate care tinde sa reprime emotiile si copiii nu au prilejul de a-si exprima trairile. Atata vreme cat copilul e invatat ca nu are de ce sa aiba emotii, mai tarziu va fi un adolescent incapabil sa isi recunoasca propriile trairi. (...) Noi intalnim des copii care la scoala au comportament optim, desi ei sunt foarte anxiosi. Anxietatea la varsta mica se manifesta somatic, prin trairi care mimeaza boala somatica (...)


Orice schimbare in rutina sau comportamentul copilului este un semnal de alarma. Noi nu avem pretentia ca parintele sa puna diagnosticul, parintele poate sa observe modificarea in starea lui emotionala".


Presedintele CNE Silviu Morcan: "E important sa privim scoala si din punctul de vedere al sigurantei si sa vedem cum se simt elevii atunci cand ajung in scoala. Statul are datoria de a asigura un mediu sigur".


Oana Morar, expert in educatie: "Nu ai voie, pana la 9,10 ani, sa pui accent pe riscuri si pe pierderea vietii, atunci cand vorbesti despre vaccinare. Eu personal am avut lectii despre vaccinare, in conditiile in care stiam ca am copiii in clasa cu parinti anti-vaccin, dar am facut-o fara sa para ca predic vreo religie, ci cu detasarea omului care are informatii.


Daca povestim familiei ce inseamna neprezenta fizica la scoala si cum ii afecteaza nelinistea privind vaccinarea, pe copii, cred ca avem mai multe sanse sa aducem mai multi parinti pe linia aceasta de ce trebuie sa facem pentru a ne fi bine comunitar".


Mihaela Dinu, psiholog Salvati Copiii Romania: "intr-o astfel de perioada se activeaza anxietatea, pot sa apara tulburari din sfera anxietatii sau depresiei, pe termen lung. E important sa ii invatam pe parinti sa dezvolte mecanisme de coping si rezilienta. Un copil sanatos emotional are nevoie de un parinte echilibrat psiho-emotional".


ANCHETA SALVATI COPIII SI CNE: Doar 36% dintre copii admit ca au primit informatie relevanta despre vaccin, la scoala


Ancheta, derulata on-line pe un esantion de 21.581 de elevi, in perioada 15 – 25 octombrie 2021, mai arata ca:


Aproape jumatate dintre elevi spun ca, de la inceputul anuluiscolar, cursurile au fost suspendate la nivelul clasei lor, din cauza imbolnavirii unui coleg, inainte ca Ministerul Educatiei sa ia decizia unei vacante fortate pentru toate unitatile publice de invatamant. Procentul celor care au experimentat suspendarea cursurilor din cauza imbolnavirii unui profesor este mult mai mic (6%).


86% dintre elevi spun ca au fost informati despre metodele de prevenire a infectarii cu SARS-CoV2 si au inteles informatiile primite.


Informarea cu privire la vaccinare s-a facut intr-o masura sensibil mai mica – doar 36% admit ca au primit informatie relevanta.


Dintre materialele destinate prevenirii transmiterii bolii, dezinfectantul este cel mai raspandit, urmat de masti si teste.


Pentru 30% din elevii cuprinsi in esantion, existenta sau inexistenta testelor in scoli ramane un mister. Dintre cei cu colegi infectati, doar 23% au fost testati in scoala, in timp ce 37% spun ca, desi testele exista, nu au solicitat testarea.


In opinia elevilor, profesorii respecta mai mult masurile de siguranta (32,6% indica o masura egala, iar 63,5% dintre respondenti spun ca adultii sunt mai disciplinati);


In ceea ce priveste sentimentul de siguranta in scoala, peste jumatate dintre elevi (55% la nivelul intregului esantion si aproape 52% dintre cei cu colegi afectati) au indicat scoruri mari (4 si 5). Procentul este mult mai mare decat al celor care afirma ca elevii respecta masurile de siguranta (35,5).



"Scoala este locul in care copiii experimenteaza un foarte mare sentiment de siguranta si unde percep informatiile primite ca fiind validate de autoritatea profesorilor si a mediului. De aceea, intreruperea cursurilor nu poate aduce beneficii, ci, din contra, slabeste increderea copiilor in informatia primita pe alte canale. scoala contribuie major la receptarea informatiei stiintifice, cruciala intr-un astfel de moment pandemic", a declarat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.


CONTEXT


Majoritatea parintilor (70%) care au apelat la psihologii Organizatiei Salvati Copiii Romania in primul an al crizei sanitare s-au confruntat cu crize de furie si irascibilitate la copiii prescolari si scolari mici. in ceea ce ii priveste pe adolescenti, principala problema pentru care parintii au cerut ajutor de specialitate a fost cresterea starilor de anxietate si depresie. 


Adolescentii in special au cunoscut o exacerbare a starilor de anxietate si depresie, manifestate prin:
- Izolare sociala, refuzul de a iesi din casa, de a face miscare in aer liber,
- Petrecerea unui timp indelungat in fata ecranelor, 7-8 h/zilnic, uneori chiar si mai mult,
- Dezechilibre legate de rutina de somn, insomnie, dereglari ale ritmului de somn, nu dorm noaptea si dorm ziua,
- Cresterea in greutate, tendinta de bulimie,
- Rezultate scolare mai scazute, dezorganizare in cee ce priveste scoala online,
- Stari de irascibilitate si protest


Sunt prezente comportamente de evitare (evita sa iasa cu prietenii si ies tot mai greu din casa pentru diferite activitati), comportamente de verificare (citirea unor informatii legate de evolutia situatiei pandemice, despre eficienta vaccinului) sau comportamente compulsive (precautie exagerata legata de respectarea restrictiilor, dezinfectare excesiva a suprafetelor, a mainilor, purtarea mai multor masti in acelasi timp).



Pandemia este perceputa la nivel mondial ca o amenintare majora pentru sanatatea fizica si mentala, afectand viata copiilor, adolescentilor si a intregii familii, prin sentimentele pe care le suscita: panica, frica, frustrare, stres, confuzie, instabilitate, lipsa previzibilitatii, de multe ori declansand dezechilibre emotionale majore care afecteaza vizibil sanatatea mintala a multor oameni, ducand la tulburari de sfera depresiei sau anxietatii.

Inapoi la lista de stiri