Horoscopul zilei

Gemeni
(22 Mai - 21 Iunie)


Sanatate
Bani
Dragoste

› vrei zodia ta

Cultura generala

In medie persoanele stangace mor mai repede cu 9 ani decat cele dreptace.

› vrei mai mult

Bancul zilei

SMURDAU - definitie
Persoana care, de sarbatori, mananca si bea pana la
spitalizare.

› vrei mai mult

Aproape 50 la suta dintre elevi au fost victime ale bullying-ului in scoli

18 Octombrie 2022

 Campanie antibullying Salvati Copiii


82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situatiilor de bullying în scoala unde învata; aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirma ca au asistat la situatii de bullying în clasa;


Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des în astfel de situatii;


Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat în pozitia de autor al actelor de bullying;


Organizatia Salvati Copiii Romania a dezvoltat o serie de interventii focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testand grupul de actiune antibullying în scoli si contribuind major la adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii împotriva violentei psihologice – bullying-ului. 


Amenintarea cu violenta fizica, umilirea, lovirea sunt situatii cu care copiii se confrunta frecvent în scolile din Romania: datele centralizate de Salvati Copiii,în urma unei anchete realizate în randul copiilor, arata ca 82% dintre elevi au asistat în calitate de martori la situatii de bullying în scoala în care învata, 73% în clasa în care învata, iar în grupul de prieteni 45%. Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullying-lui, în timp ce peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat în pozitia de autor al actelor de bullying, arata datele consultarii. 


Pentru ca elevii se confrunta cu cele mai multe situatii de bullying în pauze, Salvati Copiii lanseaza, cu sprijinul Kaufland Romania “Dreptul la pauza”, o campanie de informare si constientizare a rolului pe care fiecare dintre noi, profesori, parinti, elevi, îl are în asigurarea unui climat educational pozitiv în scoli, astfel încat toti copiii sa se simta în siguranta, iar pauzele sa redevina timp de relaxare, socializare si conectare.


Vizualurile campaniei (portretele copiilor si testimonialele video) sunt inspirate în totalitate din experientele elevilor care au raportat situatii de bullying pe site-ul scolifarabullying.ro, iar mesajul cheie care le însoteste are rolul de a responsabiliza în primul rand adultii: ”Asigura si tu Dreptul la Pauza fara bullying”.


Principalele obiective ale campaniei sunt:


-informarea publicului larg cu privire la importanta transformarii scolilor în comunitati bazate pe încredere în care participarea tuturor este valoroasa pentru asigurarea unui climat în care copiii se simt în siguranta;


-constientizarea adultilor cu privire la efectele devastatoare pe care le are acceptarea sociala a violentei asupra relatiilor dintre copii si impactul asupra dezvoltarii socio-emotionale a acestora;


-promovarea exemplelor de buna practica a scolilor care au initiat grupuri de actiune antibullying sau interventii similare;


-responsabilizarea adultilor implicati în cresterea si educarea copiilor prin accentuarea mesajului ca desi bullyingul este o situatie întalnita în grupurile de copii, este responsabilitatea adultilor sa creeze contexte si modele comportamentale prin care acest fenomen sa fie prevenit si/sau diminuat în scoli.


Materialele campaniei ”Dreptul la Pauza” sunt disponibile pe site-ul www.scolifarabullying.ro. Tot pe site, elevii, profesorii si parintii care au nevoie de sprijin pentru a crea grupurile de actiune antibullying pot apela la echipa Salvati Copiii.


Datele complete ale anchetei online releva ca:


99% dintre elevi sunt familiarizati cu termenul de bullying.


82% dintre elevi (peste 4 din 5) au fost martori ai situatiilor de bullying în scoala unde învata, 28% dintre respondenti afirmand ca au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii.


Aproape trei sferturi dintre elevi (73%) afirma ca au asistat la situatii de bullying în clasa, 21% afirmand ca frecventa acestor situatii a fost ridicata.


În grupul de prieteni - incidenta fenomenului pare a fi mai redusa, aproape jumatate dintre elevi (45%) spunand ca au asistat la astfel de situatii în grupul de prieteni, în timp ce frecventele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii.


Retelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asista frecvent la situatii de bullying – 79% dintre ei afirmand ca au asistat la astfel de situatii, iar 45% declarand ca asista la cyberbullying des sau foarte des.


Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des în astfel de situatii.


Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat în pozitia de autor al actelor de bullying, în schimb proportia celor care admit frecvente ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebarii).


84% dintre elevi afirma ca, în situatii de bullying, au intervenit activ în sprijinul victimei.


Putin peste o treime (34%) dintre elevi afirma ca s-au aflat în pozitia de martor pasiv la situatii de bullying.


Trei sferturi dintre copii (74%) sustin ca discuta cu adultii despre situatiile de bullying, iar 22% din ei afirma ca fac acest lucru rar sau foarte rar.


Peste trei sferturi dintre respondenti (77%) afirma ca, în situatii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecventa mai redusa (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), alti elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), în timp ce 2% dintre respondenti sustin ca nimeni nu intervine în astfel de situatii.


Fisa tehnica: Chestionar online, esantion neprobabilistic, format din4.449 de elevi, cu varsta între 10 si 18 ani.


Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania, atrage atentia asupra impactului pe termen lung pe care îl are expunerea la situatii de bullying în scoli: „Bullying-ul este un fenomen extrem de periculos, care traumatizeaza toti actorii implicati: victima, agresorul si martorul tacut. Situatiile de hartuire si violenta paralizeaza reactiile sociale normale si lasa urme asupra sanatatii emotionale a copiilor. Este important sa recunoastem semnele, sa vorbim cu copiii si sa desfasuram activitati care sa îi reînvete sa fie împreuna, sa se joace, sa colaboreze si sa construiasca relatii sociale pozitive”.


CONTEXT


Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii sise refera la comportamente variate care umilesc si exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifesta pentru o perioada de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua în absenta unor masuri specifice de interventie. Asadar, bullying-ul are consecinte pentru toata lumea – chiar si pentru aceia care, initial, nu par implicati.


Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violentei fizice, dar se poate manifesta si mai subtil, prin ignorare, excludere, barfa, zvonuri despre o persoana si, prin urmare, poate fi dificil de identificat.


Un copil din trei s-a confruntat cu stari de anxietate si a avut nevoie de consiliere si suport psiho-emotional, procentul crescand la peste 50% în cazul adolescentilor, mergand pana la consecinte extrem de grave, si anume tentative de suicid. În doar 8,1% dintre cazurile care au apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizatiei în 2020 – 2021, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opozitionism, ADHD/ADD, tulburari de vorbire, intelect liminar sau tulburari de neurodezvoltare), arata datele unei anchete realizate de Salvati Copiii Romania în luna iunie.


Înca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli. Primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying în scolile romanesti, lansat de Salvati Copiii în 2016, arata ca:


· 73% dintre elevi au fost martorii unei situatii de bullying în mediul scolar;


· 3 din 10 copii sunt exclusi în mod constant din grupul de colegi;


· 3 din 10 copii sunt amenintati cu bataia sau lovirea de catre colegi;


· 1 din 4 copii a fost umilit în fata colegilor.


În urma acestor analize de context, Organizatia Salvati Copiii Romania a dezvoltat o serie de interventii focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testand grupul de actiune antibullying în scoli si contribuind major la adoptarea normelor metodologice de aplicare a Legii împotriva violentei psihologice – bullying-ului, iar acum sustinand elevii, profesorii si parintii sa colaboreze în mod real pentru a transforma scolile în comunitati educationale în care elevii se simt în siguranta.

Inapoi la lista de stiri