Cultura generala

Savantii rusi au descoperit, in Siberia, o salamandra cuprinsa intr-o platosa de gheata acum 70 de ani, care, dupa topirea ghetii, a revenit la viata.

› vrei mai mult

Concluziile studiului rezultat in urma consultarii publice privind rolul temelor pentru acasa

14 Decembrie 2017


Ministerul Educatiei Nationale si Institutul de Stiinte ale Educatiei au organizat in perioada 7 - 20 noiembrie 2017 o consultare publica, la nivel national, privind rolul temelor pentru acasa. Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din invatamântul preuniversitar, dintre care 27.383 parinti (84% - mame), 32.786 de elevi si 10.783 de cadre didactice din toate judetele tari. in urma analizei raspunsurilor primite, Institutul de stiinte ale Educatiei a elaborat un raport care include rezultatele si concluziile acestei consultari publice.





Conform studiului, temele pentru acasa sunt considerate utile si necesare pentru imbunatatirea invatarii de cei mai multi dintre respondenti. Cu toate acestea, se constata o preponderenta a temelor repetitive, monotone si dificile, care intaresc ceea ce s-a predat la clasa. Profesorii se centreaza pe explicarea sarcinilor si pe feedback-ul frontal, in timp ce elevii si parintii isi doresc teme diferentiate, provocatoare, pe care sa le rezolve creativ si eventual in echipa. Mai mult de jumatate dintre profesori declara ca nu dau teme pentru vacanta.





Pe de alta parte, 75-80% dintre elevii si parintii care au completat chestionarele considera ca temele sunt adesea prea obositoare si prea multe si ca acestea consuma o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul ca temele pentru acasa conduc la neliniste, ingrijorare sau stres. Aceasta afirmatie este sustinuta cu prioritate de catre parinti (70,7%) si de catre elevi (67,8%), in ponderi mai ample la liceu si la gimnaziu, unde si complexitatea temelor este mai mare. in acelasi timp, aproape 80% dintre parinti afirma ca elevii au nevoie de sprijin in rezolvarea temelor.





in privinta adoptarii unui act normativ care sa reglementeze rolul temelor pentru acasa si timpul necesar efectuarii acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte considera ca temele pentru acasa trebuie sa beneficieze de o reglementare juridica pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuarii acestora etc. La polul opus se situeaza opinia potrivit careia aceasta chestiune trebuie sa fie si poate fi gestionata de catre profesionisti (cadrele didactice), in functie de particularitatile fiecarei clase, reglementarea acestei problematici fiind vazuta drept o constrângere a libertatii de actiune a profesorilor.





Fetele si baietii se raporteaza la teme in mod diferit. La nivel general, ponderea elevilor care sustin efectele pozitive ale temelor este mai mare in rândul fetelor, comparativ cu baietii.





Recomandarile respondentilor sustin acordarea unei atentii speciale nu doar tehnicilor de invatare independenta, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independenta a unor sarcini, transferabile in efectuarea temelor pentru acasa, ci si tehnicilor de lucru in echipa, care contribuie la exersarea competentelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competente transferabile in realizarea unor teme de grup.





Alte propuneri vizeaza nevoia de stabilire a unor teme pentru acasa cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, traditionale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viata reala (proiecte, machete), diferentierea intre teme zilnice si teme cu termen mai lung de realizare (saptamânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilitatilor si competentelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilitatii etc. De asemenea, apar recomandari privind utilizarea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice si saptamânale la nivelul clasei, care sa sprijine cadrele didactice in stabilirea realista a temelor (ex. caietul/jurnalul/graficul clasei, disponibil/accesibil pentru toti profesorii care predau la clasa respectiva).





Reamintim ca demersul consultativ al MEN si al ISE are ca obiective corectarea unor disfunctionalitati semnalate si identificarea unor noi abordari in ceea ce priveste rolul temelor in procesul de invatare. Studiul integral si sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de stiinte ale Educatiei: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.





Sursa: edu.ro




Inapoi la lista de stiri

PROPUNE O STIRE


Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii aici OK
Confidentialitatea ta este importanta pentru noi

Clopotel.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru. Te informam ca ne-am actualizat politica de confidentialitate pentru a integra cele mai recente modificari privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal. Inainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigarii pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totusi ca poti modifica in orice moment setarile acestor fisiere cookie urmareste instructiunile din Politica de Cookie.


Am inteles