Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Citeste mai mult... X

Cultura generala

Localitatea Carani din judetul Timis, in trecut Mercydorf, este singura asezare de pe teritoriul Romaniei care a fost infiintata de italieni.

› vrei mai mult
Evaluare Nationala | Bacalaureat | Subiecte Examen | Forum | Arhiva | Referate

home : Invatamant : Arhiva : Bacalaureat_2012


Programa Examen Bacalaureat
BACALAUREAT 2012

Informeaza-te cu privire la programa examenului de Bacalaureat pe anul 2012.



Evaluarea Competentelor Digitale

Varianta de download:
Tip fisier: pdf
Marime: 148646 bytes

PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU EVALUAREA COMPETENTELOR DIGITALE
BACALAUREAT 2011


C E N T R U L NATIONAL DE EVALUARE SI EXAMINARE

Programa de examen pentru evaluarea competentelor digitale
Bacalaureat 2011


PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU EVALUAREA
COMPETENTELOR DIGITALE

I. STATUTUL DISCIPLINEI

Proba D, pentru evaluarea competentelor digitale, are statutul de proba obligatorie in cadrul examenului de bacalaureat, pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile.
Proba se desfasoara in laboratoarele de informatica din unitatile scolare, pe parcursul perioadei mentionate in Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat.
Toti elevii care sustin proba in aceeasi zi primesc acelasi subiect, dar prelucrarile mentionate in cerinte sunt realizate asupra unor pachete de fisiere individuale. Accesul la reteaua Internet este permis numai pentru o parte din timpul alocat probei, pentru rezolvarea cerintelor specifice.
Evaluarea se realizeaza pe baza fisierelor prelucrate conform cerintelor din subiect, precum si pe baza raspunsurilor furnizate de catre elev, completate pe foaia de examen.
In functie de punctajul obtinut se stabileste nivelul de competenta digitala a candidatului, conform Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat.

II. COMPETENTE DE EVALUAT
Sunt propuse sapte domenii de competenta:
1. Utilizarea computerului si organizarea fisierelor
•Operarea corecta la nivel elementar
•Descrierea interfetei sistemului de operare
•Descrierea organizarii informatiilor pe suport extern
•Dobandirea deprinderilor de lucru cu discuri logice, directoare, fisiere
•Utilizarea unor accesorii ale sistemului de operare Windows
•Aplicarea modalitatii de tiparire a unui fisier
•Realizarea unor aplicatii practice
•Cunoasterea tastaturii ca dispozitiv de introducere a datelor si in special de editare. Functiile mouse-ului
•Dobandirea deprinderilor de utilizare a tastaturii in procesul de procesare text sau grafica
•Operarea ergonomica si eficienta cu tastatura
•Realizarea unor deprinderi practice de lucru rapid
2. Editoare de texte
•Enumerarea si aplicarea operatiilor de baza necesare prelucrarii unui text
•Utilizarea operatiilor de baza in procesarea textului
•Aplicarea diferitelor modalitati de formatare a textului
•Utilizarea avansata a editorului de texte
•Formatarea finala a unui document
•Descrierea si aplicarea corecta a modului de tiparire a unui document
•Descrierea facilitatilor de utilizare a postei electronice, faxului si prezentarii oferite de editor
•Realizarea unor aplicatii practice
•Deprinderea redactarii corecte si rapide a unor documente
3. Informatie si comunicare
•Definirea notiunilor legate de „arhitectura” Internetului
•Enumerarea serviciilor oferite in Internet si descrierea acestora
•Enumerarea componentelor necesare accesului la Internet
•Clasificarea si folosirea modului de adresare in Internet
•Utilizarea posibilitatilor de cautare a informatiilor
•Aplicarea modalitatilor de folosire a serviciului de e-mail
•Descrierea si aplicarea masurilor de securitate in utilizarea Internetului
•Utilizarea serviciului de conversatie
•Utilizarea corecta a regulilor de comportare in reteaua Internet
•Realizarea unor aplicatii practice
•Utilizarea operatiilor de baza necesare realizarii unei pagini HTML
•Folosirea elementelor de baza pentru inserarea in pagina a elementelor: text, imagine
•Aplicarea operatiilor de baza necesare pentru realizarea unei pagini – copiere, mutare, stergere
•Enumerarea si aplicarea modalitatilor de a realiza o hiper-legatura
•Utilizarea tabelelor intr-o pagina web
•Realizarea unor aplicatii practice
•Transformarea documentelor text obisnuite sau a prezentarilor PPT in pagini web
4. Concepte de baza ale Tehnologiei Informatiei (IT)
•Identificarea componentelor hard si soft ale unui calculator personal
•Descrierea functionarii unui calculator personal
•Descrierea performantelor unui computer
•Definirea conceptului de retea de calculatoare si enumerarea avantajelor lucrului in retea
•Descrierea situatiilor in care poate fi utilizat un calculator in activitatea zilnica
•Argumentarea necesitatii securizarii computerelor si a retelelor
•Descrierea implicatiilor utilizarii calculatorului, din punct de vedere al sanatatii
•Descrierea aspectelor de baza legale privind utilizarea soft-ului
5. Editoare de calcul tabelar
•Aplicarea operatiilor elementare si a conceptelor de baza ale aplicatiei Excel
•Utilizarea optiunilor de formatare si gestionare a datelor din foile de calcul
•Utilizarea formulelor si a functiilor
•Utilizarea corecta a optiunilor de tiparire a unei foi de calcul
•Utilizarea unor tehnici si procedee de realizare de grafice si diagrame
•Realizarea de import obiecte
•Realizarea unor aplicatii practice
6. Baze de date
•Aplicarea operatiilor elementare si a conceptelor de baza ale aplicatiei Access
•Operarea cu baze de date
•Crearea si utilizarea formularelor
•Utilizarea informatiilor dintr-o baza de date
•Crearea si utilizarea rapoartelor
•Realizarea unor aplicatii practice
7. Prezentari
•Aplicarea operatiilor de baza necesare realizarii unei prezentari - PowerPoint
•Aplicarea elementelor de baza in procesarea textului
•Utilizarea operatiilor de baza necesare pentru realizarea unei prezentari - copiere, mutare, stergere
•Aplicarea modalitatilor de formatare a unei prezentari
•Utilizarea elementelor grafice in prezentare
•Utilizarea diagramelor
•Inserarea imaginilor si altor obiecte intr-o prezentare
•Realizarea animatiei intr-o prezentare
•Realizarea unei prezentari
•Identificarea modalitatilor de a realiza tiparirea prezentarii
•Realizarea unor aplicatii practice
III. CONTINUTURI
Continuturile corespunzatoare celor sapte domenii de competenta sunt:
1. Utilizarea computerului si organizarea fisierelor
•Pornirea/oprirea corecta/repornirea calculatorului. Inchiderea unei aplicatii care nu raspunde.
•Vizualizarea informatiilor referitoare la resursele hardware si software ale calculatorului (versiune sistem de operare, tipul procesorului, memorie instalata, etc.)
•Desktop: data si ora, volumul, optiuni desktop de afisare (de exemplu: optiuni pentru fundal, screen saver, diverse optiuni de setare). Utilizarea optiunii Print Screen
•Pictograme
•Ferestre: descriere, operatii cu ferestre
•Disc logic, director, fisier: identificare, proprietati, vizualizare continut
•Operatii cu directoare si fisiere: creare, copiere, mutare, stergere, cautare, redenumire, sortare dupa nume, tip, data modificarii, realizarea unei copii de siguranta pe discheta, pe CD, sau pe un alt suport extern, vizualizarea continutului, determinarea dimensiunii, schimbarea starii fisierului (numai citire etc.)
•Schimbarea discului de lucru curent
•Schimbarea directorului de lucru curent
•Notepad
•Paint
•Calculator
•Imprimanta. Printarea unui document. Vizualizarea stadiului in care se afla procesul de tiparire, restartarea, renuntarea la un proces de tiparire.
•Instalarea in sistem a unei imprimante
•Organizarea aplicatiilor realizate intr-o structura de directoare proprie
•Descrierea diverselor tipuri de tastaturi. Setarea tastaturii si a optiunilor specifice.
•Functiile tastelor
•Taste speciale Windows. Deplasarea cursorului si click-uri obtinute cu tastatura
•Tastele de editare
•Tastele functionale, rol
•Shortcuturi – combinatii de taste
•Pozitia corpului in timpul lucrului
•Utilizarea corecta a mainilor (degetelor) in timpul lucrului (introducerii sau editarii)
•Arhivarea fisierelor
•Virusi informatici si antivirusi
2. Editoare de texte
•Lansarea unei aplicatii de procesare de text
•Deschiderea unui document existent – modificarea si salvarea lui
•Crearea unui document nou
•Inchiderea unui document. Salvarea unui document sub un alt nume sau alt format (de exemplu text, rich text format, HTML, etc)
•Utilizarea „Ajutor”-ului
•Inchiderea aplicatiei de procesare de text
•Initializarea paginii de lucru
•Introducerea informatiilor in text, functia „Anulare”
•Selectarea informatiilor – caracter, cuvant, paragraf, intregul document
•Copierea, mutarea, stergerea - folosirea comenzilor „ Copiere”, „Lipire”, „Decupare”
•Cautarea si inlocuirea – utilizarea comenzilor „Gasire” si „Inlocuire”
•Schimbarea dimensiunii si tipului caracterelor
•Folosirea stilului: bold (caractere aldine), italice (caractere cursive) si subliniere.
•Marcare vizuala (neprintabil) paragraf, text
•Utilizarea culorilor in text
•Alinierea textului in cadrul documentului
•Spatierea randurilor
•Copierea formatului unui text selectat
•Folosirea si setarea tabulatorilor: aliniere stanga, dreapta, centru, pe punctul zecimal, pozitionarea tabulatorilor
•Folosirea listelor (numerotare, marcatori)
•Utilizarea instrumentelor de pe bara de desenare
•Inserarea si formatarea tabelelor intr-un document, operatii in tabele
•Inserarea si formatarea graficelor si imaginilor
•Importarea obiectelor, tabelelor, graficelor, fisierelor
•Inserarea bordurilor de pagina (culoare, latime, model, etc.)
•Stiluri si paginare – aplicarea stilurilor existente unui document, numerotarea paginilor
•Antet si subsol, introducerea datei, autorului, numarului paginii
•Nota de subsol sau de sfarsit de text
•Corectarea greselilor de ortografie si a celor gramaticale - folosirea functiei de corectare ortografica si gramaticala
•Trecerea in revista a documentului – examinare inaintea imprimarii
•Folosirea optiunilor de baza pentru tiparire - fereastra Imprimare
•Tiparirea documentului utilizand una din imprimantele instalate sau intr-un fisier
•Optiunea „Trimite catre..”
•Optiunea „Scrisori si corespondente”
•Optiunea trimitere la fax
•Optiunea trimitere intr-o prezentare
•Sugestii: intocmirea unei cereri, realizarea unei diplome complexe, realizarea unei pagini pentru fax, realizarea unui raport, realizarea unei scrisori oficiale, intocmirea
unui referat la o disciplina studiata
•Organizarea aplicatiilor realizate intr-o structura de directoare proprie
•Reguli generale de tehnoredactare si estetica paginii tiparite
•Reguli de redactare a textelor oficiale sau de alta natura
•Utilizarea shortcutului pentru functii mai des utilizate ale editorului
3. Informatie si comunicare
•Istoria Internetului
•Protocolul de transmisie TCP/IP
•DHCP intr-o retea locala
•Adresa IP, DNS
•Browser- protocolul http
•host si client
•proxi
•WWW (World Wide Web)
•E-mail
•Chat
•Chat, exemplificare pe NETMEETING
•Newsgroup
•FTP
•PORTAL
•e-commerce
•Formulare in Internet
•Baze de date on-line
•Operatii bancare prin Internet
•Tipuri de comunicatii
•Modemul
•Calculatorul
•Browser
•Provider
•Configurarea sistemului de operare pentru stabilirea legaturii cu un provider
•Adresarea de Internet – adrese de pagini
•Adrese de e-mail
•Browsere (elemente generale de interfata si utilizarea acestora)
•Motoare de cautare
•Programe de posta: Outlook Express, Netscape Messenger, Eudora, Pegasus etc.
•Citirea, intocmirea, trimiterea, redirectionarea unui mesaj
•Folosirea facilitatii „atasare fisiere”
•Folosirea agendei de adrese
•Administrarea e-mail-urilor (directoare, filtre)
•Cautarea adreselor de e-mail
•Pachete complete de birotica si secretariat cuprinzand fax/email/telefonie, agende de adrese si planificare
•Criptarea transmisiei
•Semnatura digitala
•Apararea impotriva virusilor
•Firewall
•Netmeeting
•Video si audio conferinta
•Telefonie IP
•Utilizarea corecta a serviciilor IRC
•Particularitati ale comunicatiei chat: smileys, acronime (emoticons)
•Adresarea politicoasa.
•Respectarea legislatiei privind folosirea facilitatilor oferite de Internet
•Sugestii: cautarea si extragerea unor informatii pentru una dintre disciplinele studiate folosind motoarele de cautare; utilizarea acestora intr-un referat
•Lansarea editorului HTML
•Interfata editorului
•Inserarea si formatarea unui text: corp de litera, marime, stil, culoare – obtinerea culorii – legatura cu aplicatia Paint (Edit colors) si cu aplicatia Calculator (Dec-Hex)
•Inserarea unei imagini – modificarea proprietatilor imaginii: pozitionare, dimensiuni, incadrare in text
•Formatarea unui fundal sau a unei teme
•Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare, Lipire pentru a copia text, imagine
•Realizarea unei legaturi pe un text
•Realizarea unei legaturi pe o imagine
•Maparea unei imagini
•Inserarea unui tabel
•Formatarea tabelului
•Modalitati de depozitare a paginilor
•Aplicatii practice
4. Concepte de baza ale Tehnologiei Informatiei (IT)
•Unitatea centrala (CPU)
•Dispozitive de intrare; mouse, tastatura, trackball, scanner, touchpad, light pens, joysticks, camera video, microfon, etc.
•Dispozitive de iesire; unitati de afisare video, ecran sau monitor , cele mai uzuale, imprimante, plotter, difuzoare, sintetizatoare de voce, etc
•Dispozitive de intrare – iesire; modem, touch screen
•Memorii RAM, ROM, unitati de masura. Compararea principalelor tipuri de dispozitive de stocare a datelor in functie de viteza, cost, capacitate, de exemplu hard
disk intern/extern, cartusuri, dischete, disc zip, CDROM, etc.
•Conceptul de sistem de operare; Functiile principale ale unui sistem de operare
•Tipuri de software
•Rolul si functiile componentelor unui calculator personal
•Factori ce influenteaza performantele unui computer: viteza CPU (unitati de masura), dimensiunea memoriei RAM, aplicatiile
•Tipuri de retele (LAN, MAN, WAN, Internet, Intranet, Extranet);
•Partajare resurse, comunicatii in retea; World Wide Web
•Drepturi de acces
•Utilizarea aplicatiilor in activitati din diferite domenii
•Virusi informatici si antivirusi
•Ergonomia postului de lucru
•Masuri de sanatate si siguranta in utilizarea calculatorului
•Afectiuni provocate de un mediu de lucru inadecvat
•Legislatia referitoare la drepturile de autor privind produsele software
•Aspecte economice ale nerespectarii legislatiei (pentru producator, pentru utilizator)
5. Editoare de calcul tabelar
•Deschiderea aplicatiei
•Deschiderea, salvarea unei foi/registru de calcul
•Folosirea functiei „ajutor”
•Inchiderea aplicatiei
•Moduri de vizualizare
•Formatarea documentului: stabilirea dimensiunilor si marginilor paginii, orientarea acesteia, adaugare antet si subsol, introducere numere pagina, etc.
•Formatarea celulelor in conformitate cu tipul datelor ce le vor contine
•Introducerea de informatii intr-o celula: numere, text, simboluri
•Formatarea textului: font, dimensiune, stil, culoare, orientare
•Selectarea unei celule sau a unui grup de celule adiacente sau neadiacente, a unei linii, a unui rand
•Copierea/mutarea continutului unei celule intr-o alta celula a aceleiasi foi de calcul sau a altei foi de calcul active sau intre registre
•Stergerea unei celule sau a unui grup de celule adiacente, a unei linii, a unui rand
•Cautarea/inlocuirea continutului unei celule
•Inserarea de randuri/coloane
•Modificarea dimensiunilor liniilor si coloanelor
•Unirea celulelor si stabilirea tipului de aliniere
•Stabilirea tipurilor de margini utilizate pentru o celula sau un grup de celule
•Sortarea datelor dupa unul sau mai multe criterii
•Introducerea unei formule simple intr-o celula
•Formule aritmetice si logice pentru adunari, scaderi, inmultiri si impartiri
•Completarea automata a unei serii de date (autofill)
•Folosirea functiilor: min, max, count, sum, average
•Functia if
•Folosirea referintei relative, absoluta sau mixta a unei celule in formule sau functii
•Fixarea optiunilor pentru tiparire
•Tiparirea unei sectiuni a foii de calcul, a unui grup de celule adiacente, a foii de calcul active sau a unui registru de calcul
•Diagrame si grafice realizate cu ajutorul datelor din registru de calcul
•Editarea si modificarea unei diagrame sau a unui grafic
•Schimbarea tipului diagramei
•Mutarea/copierea, stergerea diagramelor sau a graficelor
•Importul de fisiere imagine, grafice, etc. intr-un registru de calcul
•Copierea, mutarea si redimensionarea obiectului importat
•Elaborarea unor tabele pentru diferite activitati
6. Baze de date
•Deschiderea aplicatiei ACCESS
•Deschiderea, modificarea, salvarea si inchiderea unei baze de date existente
•Folosirea functiei „ajutor”
•Inchiderea aplicatiei
•Moduri de vizualizare
•Proiectarea unei baze de date
•Crearea unei tabele
•Definirea unei chei primare
•Stabilirea unui index
•Modificarea proprietatilor unui camp
•Introducerea de date in tabela
•Vizualizarea informatiilor dintr-o tabela
•Modificarea datelor intr-o tabela
•Adaugarea de inregistrari intr-o baza de date
•Stergerea de inregistrari intr-o baza de date
•Crearea unui formular simplu
•Introducerea datelor in baza de date folosind formulare simple
•Formatarea textului
•Schimbarea culorii fondului intr-un formular
•Importul unei imagini sau fisier text intr-un formular
•Modificarea modului de aranjare a obiectelor in formular
•Conectarea la o baza de date existenta
•Cautarea unei inregistrari
•Crearea unei interogari simple
•Crearea unei interogari multiple
•Salvarea unei interogari
•Filtre: adaugare, eliminare
•Adaugarea, eliminarea de campuri intr-o interogare
•Selectia si sortarea datelor dupa criterii sau in baza operatorilor logici uzuali
•Crearea unui raport
•Modificarea unui raport
•Crearea, modificarea unui antet si subsol
•Gruparea datelor intr-un raport, total-raport, subtotal-raport
•Realizarea unei baze de date si interogarea ei
7. Prezentari
•Pornirea aplicatiei Power Point
•Deschiderea unei prezentari existente – modificarea si salvarea prezentarii
•Inchiderea prezentarii
•Folosirea „Ajutor” – ului
•Crearea unei noi prezentari
•Alegerea caracteristicilor pentru diapozitiv (slide) – modificarea acestora
•Inserarea unui text
•Inserarea unei imagini
•Folosirea instrumentelor Copiere, Decupare, Lipire pentru a copia text, imagine, diapozitive in cadrul unei prezentari sau intre mai multe prezentari active
•Stergerea obiectului selectat
•Reordonarea diapozitivelor intr-o prezentare
•Stergerea unei/unor folii dintr-o prezentare
•Formatarea textului – corp de litera, stil, marime, culori, centrare, aliniere
•Redimensionarea si mutarea casetelor text intr-un diapozitiv
•Setarea grosimii liniei, stilului si culorilor unei casete text
•Inserarea obiectelor grafice in prezentare: linii, casete, cercuri
•Modificarea pozitiei si aspectului unui obiect grafic - mutarea, marime, culoare, umbriri
•Crearea unei diagrame
•Modificarea structurii unei diagrame
•Crearea de diferite tipuri de diagrame: bar chart, pie chart, etc.
•Inserarea unei imagini – modificarea proprietatilor imaginii, mutarea ei in alt diapozitiv, adaugarea de efecte de contur pentru obiect
•Importarea altor obiecte in prezentare: text, foi de calcul, tabele, diagrame, fisiere grafice
•Adaugarea de efecte de animatie
•Schimbarea efectelor de animatie preselectate
•Adaugarea de efecte de tranzitie a diapozitivelor
•Selectarea formatului de iesire optim pentru prezentare: overhead, handout, diapozitive de 35 mm (35 mm slides), prezentare pe ecran (on-screen show)
•Schimbarea orientarii diapozitivelor - orizontal, vertical
•Adaugarea diapozitivelor de note pentru prezentator
•Inceperea unui slide-show de la orice folie
•Folosirea instrumentelor de navigare pe ecran
•Ascunderea unui /unor diapozitive
•Tiparirea diapozitivelor in diferite formate

NOTA: Programa de examen este realizata in conformitate cu prevederile programelor scolare in vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2011 se elaboreaza in baza prevederilor prezentei programe si nu vizeaza continutul unui manual anume.